×
×

انتشار: موسسه فرهنگی و هنری ماهور

  • کد نوشته: 27862
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام دی ۱۳۹۱
  • ۰
  • شماره سی دی در ماهور: [۳۳۲] تاریخ انتشار: [۱۹/۱۰/۱۳۹۱] تنظیم برای ارکستر: محمدرضا درویشی خوانندگان: نورالله علیزاده و ابوالحسن خوشرو در دفترچه‌ی سی‌دی به قلم محمدرضا درویشی می‌خوانیم: «پایه و اساس این موسیقی ملودی‌هایی است که موسیقی‌دانِ سرشناسِ مازنداران احمد محسن‌پور در یک شب سرد زمستانی در کوهستان آمل و در روستای چِلاب در کنار […]

    انتشار: موسسه فرهنگی و هنری ماهور
  • شماره سی دی در ماهور: [۳۳۲]
    تاریخ انتشار: [۱۹/۱۰/۱۳۹۱]

    تنظیم برای ارکستر: محمدرضا درویشی

    خوانندگان: نورالله علیزاده و ابوالحسن خوشرو

    در دفترچه‌ی سی‌دی به قلم محمدرضا درویشی می‌خوانیم: «پایه و اساس این موسیقی ملودی‌هایی است که موسیقی‌دانِ سرشناسِ مازنداران احمد محسن‌پور در یک شب سرد زمستانی در کوهستان آمل و در روستای چِلاب در کنار آتش با ویُلن نواخت و من آن‌ها را به نت نوشتم و برای ارکستر تنظیم کردم. شاید آن شبِ به‌یادماندنی شبِ عاشورا بود و این شب حکمتی در خود داشت برای سرنوشت پُرپیچ و خم این مجموعه!

    ریشه‌های ملودیک این مجموعه حاصل آن چیزی است که در ذهن دقیق و پژوهشگرانه‌ی احمد محسن‌پور بوده است. در آن سال‌ها ترجیح داده شد به جای استفاده از اشعار قدیمی، شاعران تَبَری‌گوی معاصرِ مازنداران مانند علی هاشمی چِلابی، اصغر مهجوریان نَماری و دیگر دوستانِ شاعر برای موسیقیِ آن شعر بسرایند. و چنین شد که این ترانه‌ها ضمن داشتن ریشه‌های محکم در موسیقی مناطق مرکزی و شرقی مازندران با روحیات واقعیِ آن‌زمانِ مردم نیز گره خورد و این پیوند همچنان تداوم یافته است».

    بعضی از نوازندگان این اثر عبارت‌اند از: همایون رحیمیان، منوچهر انصاری، رضا عالمی، علی رئیس‌فرشید (ویُلُن)، نوروز یزدانی، بهروز کافی (ویُلُن‌آلتو)، کریم قربانی، همایون خسروی (ویُلُنسل)، علیرضا خورشید‌فر (کنترباس)، فرهاد شمس (پیکولو و فلوت)، بهروز تورانی (اُبوا)، محمود تقدسی (کلارینت و کلارینت‌باس)، رضا مجلسی (فاگوت)، مسعود غریب‌نواز (هورن)، علیرضا شمس‌آبادی (ترومپت)، عباس دبیردانش (ترومبون)، محمدرضا لطفی (سه‌تار)، حمید متبسم (تار)، علی‌اکبر شکارچی (کمانچه)، جمشید عندلیبی (نی)، بیژن کامکار (دایره و دف)، منیژه علی‌پور و پشنگ کامکار (سنتور).

    قطعات این مجموعه عبارت‌اند از: «هرایی»، «دست نَیرِمه گوره»، «پلنگ سر کوه»، «پِغوم» و «دوش بِرار».

    https://musiceiranian.ir/?p=27862
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *