×
×

نکوداشت محمدرضا درویشی در «چند شب»
شکوه موسیقی ایرانی دیده شد

  • کد نوشته: 438952
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۳ام دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • دوره سیزدهم پروژه «چند شب» با برگزاری ۹ کنسرت در سه شب متوالی، قدردانی از موسیقیدان پیشگام کشورمان و رونمایی از یک ساز جدید، شامگاه روز جمعه ۲۲ دی با استقبال مخاطبان به کار خود پایان داد.
    شکوه موسیقی ایرانی دیده شد
  • دوره سیزدهم پروژه «چند شب» با برگزاری ۹ کنسرت در سه شب متوالی، قدردانی از موسیقیدان پیشگام کشورمان و رونمایی از یک ساز جدید، شامگاه روز جمعه ۲۲ دی با استقبال مخاطبان به کار خود پایان داد.

    سیزدهمین رویداد از پروژه موسیقایی «چند شب» که طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ دی در قالب رویداد «چند شب موسیقی ایرانی» میزبان مخاطبان بود، با برگزاری ۹ کنسرت در سه شب متوالی، قدردانی از محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر وموسیقیدان پیشگام و رونمایی از یک ساز جدید در تالار رودکی تهران به کار خود پایان داد.

    افشین معصومی مدیر برگزاری پروژه «چند شب» در ابتدای برنامه‌های دومین روز از برگزاری رویداد سیزدهم این پروژه که با قدردانی از محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر شناخته‌شده کشورمان همراه شد، توضیح داد: امشب میزبان هنرمندی هستیم که بدون هیچ حدس و گمانی باید او را عیار واقعی موسیقی ایرانی بدانیم. بزرگمردی که چه در حوزه موسیقی نواحی ایران و چه در حوزه موسیقی ایرانی از خود آثاری برجای گذاشته که حتی اگر چندین روز را به بررسی و تحلیل خدمات شایسته‌اش اختصاص دهیم باز هم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. ما امشب از هنرمندی حرف می‌زنیم که به معنای واقعی کلمه «پیشگام» است. پیشگام از آنچه این سال‌ها به واسطه کم‌توجهی‌هایی که در فرآیند دشوار تولید و عرضه آثار موسیقایی به وجود آمده فقط و فقط به واسطه حضور او و تعداد اندکی از هم نسلانش و البته هنرمندان شریف موسیقی ایرانی به حیات ارزشمند خود ادامه می‌دهد. هنرمندی ارزنده که از هیچ تلاشی، تاکید می‌کنم از هیچ تلاشی برای ثبت مقام‌ها، سازها و گنجینه ارزشمند موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایران در سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی فروگذاری نکرد و نشان داد که چنین موسیقی‌هایی همچنان قابلیت‌های شنیده‌شدن در میان مردم را دارد.

    وی افزود: این هنرمند ارزنده فارغ از شعارها و حرف‌های همیشگی که متاسفانه فقط در رسانه‌ها منعکس می‌شوند کاری کرد کارستان و من به عنوان عضوی کوچک از خانواده موسیقی ایران بر این باور هستم که حضورش و آثارش مایه برکت و فخر همه ما است. او برای من و همه اهالی موسیقی یکی از موثرترین افراد در فضای موسیقی این سرزمین است که حضورش و وجودش مایه مباهات و دلگرمی است. دلگرمی برای حضور در مسیری که همه ما می‌دانیم این روزها با چه آسیب‌هایی مواجه شده است.

    مدیر پروژه موسیقایی «چند شب» تصریح کرد: من افشین معصومی امشب مفتخر هستم که میزبان یکی از دردانه‌های موسیقی سرزمینم ایران هستم و لازم دانستم به واسطه برگزاری دوره سیزدهم پروژه «چند شب»، حضور پر مهر یکی از عزیزترین، شریف‌ترین و داناترین هنرمندان موسیقی سرزمینم، استاد محمدرضا درویشی را گرامی بدارم و به بهانه این رویداد و نمایندگی از همه هنرمندان و دست اندرکاران پروژه «چند شب» قدردان تلاش‌های بی وقفه‌اش در عرصه موسیقی باشم.

    پس از صحبت‌های معصومی نوبت به بخش اجرایی برنامه‌های روز دوم رویداد سیزدهم «چند شب» رسید که بر این اساس ابتدا نازنین غنی‌زاده از هنرمندان عرصه کمانچه‌نوازی به اجرای چند قطعه بداهه پرداخت. این در حالی است که میلاد محمدی یکی دیگر از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد قطعاتی را در قالب بداهه‌نوازی سنتور اجرا کرد.

    در بخش سوم برنامه‌های روز دوم سامر حبیبی نوازنده کمانچه و آرش فرهنگفر نوازنده تمبک قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کردند. این در حالی است که پیش از اجرای این بخش سامر حبیبی نوازنده و مدرس موسیقی از رونمایی یک ساز کمانچه آلتو متفاوت در این برنامه خبر داد و گفت: اجرایی که امشب پیش روی شما مخاطبان قرار می‌گیرد، یک اجرای کاملا بداهه است که من برای اولین بار روبه‌روی آرش برای نوازندگی قرار می‌گیرم. اما درباره سازی که امروز برای نوازندگی انتخاب کردم باید توضیح دهم که من از حدود ۲۵ سال پیش که ساز «کمانچه آلتو» ساخته شده، جزو اولین نوازندگانی بودم که از این ساز استفاده کردم. فرآیندی که در این سال‌ها مسیری جا افتاده در حوزه نوازندگی کمانچه محسوب می‌شود.

    وی با قدردانی از مدیریت برگزاری پروژه «چند شب» افزود: اما آنچه امروز بنده روی صحنه اجرا می‌کنم موضوعی است که ایده آن حدود ۶ سال پیش در کارگاه به ذهنم رسید و آن ساخت یک ساز کمانچه آلتویی است که از کمانچه آلتوهای رایج این سال‌ها نیز بَم‌تر است و من امشب برای اولین‌بار تصمیم دارم از صدای آن رونمایی کنم. هدف من هم از ساخت این ساز معرفی کمانچه‌ای است که قابلیت‌های گسترده‌تری برای حضور در یک فضای ارکسترال دارد و می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

    بر اساس این گزارش مرتضی اعیان مدرس و نوازنده پیشکسوت عرصه تمبک‌نوازی، منوچهر آزادی ناشر و تهیه‌کننده پیشکسوت موسیقی، سهراب پورناظری آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی، حسام اینانلو آهنگساز، مدرس و نوازنده موسیقی ایرانی، علی بهرامی‌فر نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی، علی اصغر عربشاهی مدرس و نوازنده تار، شهرام غلامی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی از جمله مهمانان ویژه شب دوم پروژه «چند شب» بودند.

    اما روز جمعه ۲۲ دی و در روز پایانی برگزاری رویداد سیزدهم «چند شب» ابتدا پویان عطایی نوازنده سنتور و سهیل الله‌دادیان نوازنده تمبک قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کردند. پس از این بخش مرتضی صنایعی از هنرمندان عرصه نی‌نوازی هم قطعاتی را پیش روی مخاطبان قرار داد.

    اجرای پایانی روز سوم پروژه سیزدهم «چند شب» هم به سه‌نوازی کمانچه اختصاص داشت که در این بخش حسام اینانلو با همراهی پارسا نظری و فرزانه مهدی‌زاده قطعاتی را به صورت بداهه برای مخاطبان اجرا کردند.

    مجموعه کنسرت‌های «چند شب» به مدیریت افشین معصومی از تیر سال ۱۳۹۶ با هدف یادآوری ریشه‌های اصلی موسیقی در دوره‌های مختلف طراحی و برگزار شده که در هر دوره به یک، ۲ یا چند ساز از حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی و بخش‌های دیگری از گونه‌های موسیقی پرداخته می‌شود.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=438952
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *