×
×

علی مغازه‌ای: نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است

  • کد نوشته: 239754
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام اسفند ۱۳۹۷
  • ۰
  • علی مغازه‌ای: ایرادی که من به جشنواره‌های موسیقی وارد می‌دانم این است که گروه‌نوازی و تشکیل گروه را به موسیقی نواحی تحمیل کرده‌اند.

    علی مغازه‌ای: نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است
  • «ایرادی که من به جشنواره‌های موسیقی وارد می‌دانم این است که گروه‌نوازی و تشکیل گروه را به موسیقی نواحی تحمیل کرده‌اند.»

    این‌ها اظهارات علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی نواحی است که در گفت‌وگویی با ایسنا درباره گروه‌نوازی موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: به هر نوع نگاهی در حوزه موسیقی نواحی که مبتنی بر گروه‌نوازی هنرمندان این بخش است، ایراد وارد است.

    او می‌گوید: ما در گذشته‌های نه چندان دور و در مناطق مختلف ایران هیچ‌وقت نمی‌دیدیم شش نفر نوازنده با هم بنوازند اگر هم گروه‌نوازی وجود داشته باشد متعلق به سازهای همگن و محدود به دو، سه یا تعدادی ساز کوبه‌ای در برخی آئین‌های خاص است.

    وی می‌افزاید: ما چون اشاعه و ترویج گروه‌نوازی را نادرست و مخرب می‌دانیم فستیوال موسیقی آینه‌دار را به گونه‌ای طراحی کردیم که در بیشتر گونه‌های موسیقی اقوام، یک نفر روی صحنه نوازندگی و خوانندگی می‌کند.

    مغازه‌ای که در آخرین دوره جشنواره موسیقی فجر مسؤولیت بخش موسیقی نواحی را بر عهده داشته است، تاکید می‌کند «ذات موسیقی قومی ایران گروه‌نوازی نبوده و نیست» و ادامه می‌دهد: گروه‌نوازی موسیقی اقوام در جشنواره موسیقی فجر به این دوره و دوره پیشین برنمی‌گردد بلکه از بنا اینگونه چیده شده و در جشنواره همچنان روی یک پاشنه نادرست می‌چرخد.

    او در ادامه پیشنهاد می‌دهد باید جشنواره فجر بسط پیدا کرده و یک هفته به هر بخش از جمله موسیقی نواحی اختصاص پیدا کند. او معتقد است اینگونه می‌شود برنامه‌ریزی بهتری داشت و اجراهای سنتی و آئینی موسیقی نواحی را با بخش‌های جنبی و فنی بیشتری برگزار کرد.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی با بیان اینکه هنرمندان موسیقی نواحی برنامه‌محور و کارکرد محور هستند، اظهار می‌کند: گروه‌نوازی در جشنواره فجر و تمام جشنواره‌های دولتی از جشنواره نواحی کرمان گرفته تا جشنواره‌ها نواحی در استان‌ها و شهرهای مختلف موجب می‌شود این هنرمندان هم به سوی گروه‌نوازی هدایت شوند و چون فکر می‌کنند گروه‌نوازی توسط مدیران و برگزارکنندگان جشنواره‌ها خواهان دارد در نتیجه هنرمند موسیقی اقوام مختلف ایران به سمت موسیقی بازاری و سرگرم‌کننده و چیزی که منطبق بر قواعد موسیقی پاپ است با اسانس سازهای سنتی نواحی ایران هدایت می‌شود یا به سمت آن سوق پیدا می‌کند.
    چنین موضوع و چنین نگرشی بدون تردید به ضرر موسیقی نواحی است و تاکنون هم ضربه‌های فراوانی به ساختار و کیفیت واقعی موسیقی اقوام زده است‌.

    او اضافه می‌کند: تغییرات سبک زندگی به گونه‌ای است که نمی‌شود جلوی آن ایستاد. اگر بخواهیم سد ایجاد کنیم نمی‌شود زیرا جوان‌های موسیقی نواحی، رسانه را می‌شناسند و صحنه را می‌بینند، آن‌ها اجرای صحنه‌ای می‌خواهند.

    مغازه‌ای با این حال می‌گوید: این موضوع باید اصلاح شود و قصد دارم به زودی پیشنهادی در این خصوص تهیه و تعریف مشخصی را به جامعه موسیقی ارائه کنم باشد که مورد توافق و قبول جمعی واقع شود.

    انتهای پیام

    https://musiceiranian.ir/?p=239754
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *