×
×

همزمان با چهلمین روز درگذشت این هنرمند

  • کد نوشته: 17961
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام فروردین ۱۳۹۱
  • ۰
  • همزمان با چهلمین روز درگذشت جلال ذوالفنون «نوازنده پیشکسوت سه تار» مراسم بزرگداشتی برای این هنرمند برگزار خواهد شد

  • همزمان با چهلمین روز درگذشت جلال ذوالفنون «نوازنده پیشکسوت سه تار» مراسم بزرگداشتی برای این هنرمند برگزار خواهد شد.

    آرش اوستا ـ نوازنده سه تار و مدیربرنامه‌های زنده‌یاد ذوالفنون ـ با اعلام این مطلب توضیح داد: قرار است مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد ذوالفنون به صورت رسمی و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از هنرمندان و شاگردان ایشان برگزار شود.

    او ادامه داد: چهلمین روز درگذشت استاد ذوالفنون مصادف با هشتم اردیبهشت ماه است، اما در صورت تغییر برنامه جزئیات بیشتر آن از طریق همین خبرگزاری اعلام خواهد شد.

    اوستا تاکید کرد: تا به حال از چند استان ایران همچون شیراز با بنده تماس گرفته‌اند و خواستار برگزاری مراسم‌های بزرگداشتی در استان خود هستند، اما تمام تلاش ما بر این است تا این مراسم به گونه‌ای باشد که حق مطلب درباره استاد ذوالفنون ادا شود.

    به گزارش ایسنا، زنده یاد جلال ذوالفنون ۲۸ اسفند ماه به دلیل خونریزی داخلی از دنیا رفت و دوم فروردین ماه از مقابل تالار وحدت با حضور جمعی از هنرمندان تشییع شد. پیکر او نیز در قطعه هنرمندان امامزاده طاهرکرج آرام گرفت.

    به گزارش ایسنا، جلال ذوالفنون سال ۱۳۱۶ در آباده فارس متولد شد و از ۱۰ سالگی پنجه بر سه تار برد. او سپس برای ادامه تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگری همچون تار و ویلن آشنا شد، اما به نیکی با سه تار دم خور بود و تمام تمرکزش بر این ساز بود و همیشه در این جست و جو که فضایی جدید از یک ساز سنتی در رنگ آمیزی موسیقی ایجاد کند.

    ذوالفنون همواره به جایگاه سه تار در تک نوازی اهمیت می‌داد و تاکید داشت: بداهه نوازی کار هر کسی نیست. باید ادبیات و عرفان بدانید و از بسیاری از مراحل گذر کرده باشید. از این رو به ساز مورد علاقه‌اش یعنی «سه تار» تشخص بخشید و با تلاش‌های بی‌وقفه‌اش توانست این ساز را نزد جوانان محبوب کند. شاید خیلی‌ها ذوالفنون را با «گل صدبرگ»،«آتش در نیستان» به یاد آورند.

    او همیشه به سه تار، به موسیقی و به ویژه موسیقی ایرانی خدمت کرد و قطعاتی را نواخت که پس از سال‌ها همچنان خواستنی و دلنشینند.

    در سال‌های اخیر به شدت به این فکر بود که مکتب ذوالفنون را در میان مردم جا اندازد و موسیقی سنتی را نزد جوانان دوست داشتنی تلقی کند. از این رو در بیشتر استان‌های ایران نماینده‌ای برای مکتب ذوالفنون برگزید و شاگردان زیادی را تربیت کرد. شاید ذوالفنون مانند بعضی‌ها در دوران حیاتش اسطوره نشد، اما تحول عظیمی در موسیقی ایجاد کرد که غیر قابل انکار است.

    https://musiceiranian.ir/?p=17961
       
    برچسب ها جلال ذوالفنون

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *