×
×

کتاب “تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی” منتشر می شود

  • کد نوشته: 16589
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۱ام آذر ۱۳۹۰
  • ۰
  • فرهاد فخرالدینی از انتشار کتاب “تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی” خبر داد. این آهنگساز و رهبر ارکستر ملی سابق به خبرنگار ایلنا گفت: باتوجه به اینکه موسیقی ایرانی پر از ظرایف و تزئیناتی است؛ به فکر افتادم که ردیف موسیقی ایرانی را تجزیه و تحلیل کنم. هم‌اکنون نت نویسی این کتاب به پایان رسیده […]

  • فرهاد فخرالدینی از انتشار کتاب “تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی” خبر داد.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر ملی سابق به خبرنگار ایلنا گفت: باتوجه به اینکه موسیقی ایرانی پر از ظرایف و تزئیناتی است؛ به فکر افتادم که ردیف موسیقی ایرانی را تجزیه و تحلیل کنم. هم‌اکنون نت نویسی این کتاب به پایان رسیده است و مشغول ترسیم شکل‌های آن هستم که به زودی منتشر می‌شود.

    این آهنگساز درباره هدف از نوشتن کتاب تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی گفت: در این کتاب همه ردیف‌های موسیقی ایرانی تجزیه شده و نام همه گوشه‌های موسیقی به همراه تجزیه و تحلیل آنها ذکر شده است.

    فخرالدینی با تاکید بر این موضوع که این کتاب یک اثر راهگشا در موسیقی ایرانی به شمار می‌آید، اظهار داشت: من دیدگاه‌های خاصی درباره موسیقی دارم و موسیقی ایرانی را مثل یک فرش و یک گنبد می‌بینم و آکوردهای موجود در موسیقی غربی را هم آنگونه می‌بینم؛ در همین راستا دراین اثر مکتوب نیازی نبود که هارمونیک کلاسیک را در این کتاب بنویسم چراکه کتاب حجم وسیعی پیدا می‌کرد و خواننده را خسته می‌کرد.

    وی درباره موسیقی ایرانی گفت: در موسیقی ایرانی؛ ظرایفی وجود دارد که نیاز است حتما در نت‌نویسی، این ظرایف نوشته شود مانند مالش‌هایی که وجود دارند و همه اینها نیازمند دقت خاصی‌ است.

    این آهنگساز با اشاره به اینکه اجرای موسیقی ایران یک شناخت لازم دارد، خاطرنشان کرد: هر نت از موسیقی ایرانی باید با شناخت نواخته شود و اگر شناخت از موسیقی ایرانی حاصل نشود به هیچ وجه نمی‌توان حالت موسیقی ایرانی را پیدا کرد. در همین راستا اگر قوی‌ترین نوازنده‌ها هم این شناخت را نداشته باشند، سازشان به دل شما نمی‌نشیند.

    آهنگساز سریال‌های سربداران، امام علی(ع) و کیف انگلیسی؛ همچنین از انتشار نت‌نویسی آثار موسیقایی خود و انتشار آنها خبر داد و گفت: قطعات فیلم سربداران و ابن سینا توسط بهرام به‌مرام نت‌نویسی شده است اما هنوز برای انتشار آنها تصمیم خاصی نگرفته‌ام چراکه این کارها بسیار وقت‌گیر است و نمی‌توان بطور دقیق درباره زمان انتشار آنها سخن گفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=16589
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *