×
×

ملودی‌سازی با «اودو» در ایران

  • کد نوشته: 161832
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار آلبوم «باد» و ابداع یک ساز جدید خبر داد. فربد یداللهی مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: بعد از انتشار آلبوم […]

    ملودی‌سازی با «اودو» در ایران
  • مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار آلبوم «باد» و ابداع یک ساز جدید خبر داد.

    فربد یداللهی مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: بعد از انتشار آلبوم های «خاک» و «آب» با همکاری ابوسعید مرضایی تصمیم گرفتیم در تکمیل سه گانه ای که از مدت ها قبل روی آن کار می کردیم، آلبوم «باد» را نیز منتشر کنیم. این آلبوم بعد از دریافت مجوز از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چند هفته دیگر در دسترس دوستداران موسیقی ایرانی قرار می گیرد.

    وی ادامه داد: در این مدت پژوهش هایی نیز روی ساز «اودو» داشتم که شاید بتوان گفت برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاده و اودوهایی با قابلیت ساخت ملودیک ساخته ام که واقعا کار سختی بود. خوشبختانه توانستیم ضمن توجه و تمرکز روی فرکانس های دقیق موسیقایی، روی ساختار ملودیک ساز کارهایی را انجام دهیم که فیلم هایی از این فعالیت ها نیز در اینترنت موجود است. البته پیش از این روی ساز «گاتِم» هندی که تفاوت های زیادی با ساز «اودو» دارد چنین تجربه ای انجام گرفته بود اما ما سعی کردیم روی ملودی سازی کار کنیم تا به علاقه مندان نشان دهیم ملودی سازی روی ساز «اودو» کار غیرممکنی نیست.

    این نوازنده سازهای کوبه ای درباره جریان تازه رواج یافته رونمایی از سازهای ابداعی توسط برخی از نوازندگان موسیقی ایرانی و شکل کاربردی این ادوات ابداعی در ارکسترها توضیح داد: اگر در ژانر سازهای کوبه ای بخواهید ساز جدیدی معرفی کنید باید به فرکانس های موسیقایی توجه داشته باشید چون در صورت تطابق نداشتن این نوع نگرش با سازبندی اصلی ارکسترها سازهای ابداعی هیچ گونه کاربردی نخواهند داشت پس باید در این موضوع مقداری مدرن تر فکر کنیم و البته هنرمندی که این ساز را ابداع می کند باید حتما نوازنده باشد. ضمن اینکه ما وقتی سازی را ابداع می کنیم باید به این نکته واقف باشیم که اساسا از این ساز ابداعی چه می خواهیم؟ به عبارتی آنچه که از این ساز در یک ارکستر به نمایش در می آید باید به نحوی طراحی شده باشد که با سازهای دیگر کوک باشد در غیر اینصورت ساخت و ساز ادوات موسیقایی بدون در نظر گرفتن این موارد، چندان با اهمیت نیست.

    یداللهی که طی سال های گذشته در حوزه آموزش نوازندگی تمبک و ریتم آثار متعددی را منتشر کرده است در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن انتقاد از سیستم آموزش موسیقی در کشور به ویژه آموزش موسیقی کودک و نوجوان تصریح کرد: متاسفانه ما در ژانر موسیقی کودک کتاب مناسبی نداریم و کتاب هایی که در این زمینه منتشر می شود چه به لحاظ طراحی، چه به لحاظ موسیقایی و چه به لحاظ وجوه هنری از جمله تلفیق شعر و موسیقی وضعیت نامطلوبی دارند. بنده پروژه ای را آغاز کردم و فکر می کنم می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. به هر حال برای تالیف چنین کتاب هایی باید از روانشناسان متخصص حوزه کودک، جامعه شناسان، طراحان و شاعران متخصص استفاده کرد که متاسفانه  در حال حاضر چنین فضایی در حوزه آموزش ما حکمفرما نیست.

    وی در پایان عنوان کرد: مقوله موسیقی کودک، مقوله بسیار جدی است و اصلا اینگونه نیست که چون کودک در شرایط سنی کمی قرار دارد باید موسیقی را هم به شوخی به او آموزش داد. متاسفانه ما هنوز در ایران «ارف» درس می دهیم در حالیکه ماجرای «ارف» در کشورهای دیگر تقریبا ملغی شده ولی ما هنوز روی این متد آموزش تاکید داریم. به اعتقاد من موسیقی «ارف» سم مهلک برای موسیقی کودک و نوجوان کشورمان است. من معتقدم اگر قرار است موسیقی را به بچه ها معرفی و آموزش دهیم باید با سازهای مختلف این کار را آغاز کنیم.

    «گفتگوی چپ و راست» شامل تک نوازی ها و دونوازی با بهمن رجبی، «بوم» به آهنگسازی حمید دیبازر، «عطارنامه» با صدای محسن کرامتی، «نفوذ» با هدف بررسی شیوه نوازندگی تمبک با سبک های مختلف و تالیف کتاب های «آموزش تمبک»، کتاب «لنگار» و کتاب آموزشی برای ساز اودو از جمله فعالیت هایی است که فرید یداللهی تاکنون در عرصه موسیقی انجام داده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=161832
       
    برچسب ها فربد یداللهی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *