×
×

محمد منتشری: محافل موسیقایی را دوست ندارم

  • کد نوشته: 156493
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام شهریور ۱۳۹۶
  • ۰
  • خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود، از انتشار تازه ترین آلبومش متشکل از اجراهای خانگی وی و استاد علی اصغر بهاری نوازنده پیشگام کمانچه خبر داد. محمد منتشری خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود در عرصه خوانندگی توضیح داد: طی ماه های اخیر به […]

    محمد منتشری: محافل موسیقایی را دوست ندارم
  • خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود، از انتشار تازه ترین آلبومش متشکل از اجراهای خانگی وی و استاد علی اصغر بهاری نوازنده پیشگام کمانچه خبر داد.

    محمد منتشری خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود در عرصه خوانندگی توضیح داد: طی ماه های اخیر به شدت درگیر تدریس آواز و خوانندگی در کلاس های آموزش موسیقی هستم که وقت زیادی را از من می گیرد. در کنار اینها تصمیم دارم با همکاری تعدادی از شاگردان و دوستانم مجموعه موسیقایی «ردیف مقدماتی استاد اسماعیل مهرتاش» را ضبط و تولید کنیم که هم اکنون از مرحله انتخاب شعر گذشتیم و به زودی کار ضبط آثار را آغاز خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: کار دیگری هم که برای انتشار آماده شده است مجموعه اجراهای دونفره و خانگی من با استاد علی اصغر بهاری نوازنده فقید کمانچه است که این آثار در قالب آلبوم «خاطره ها» توسط موسسه فرهنگی هنری «نوخسروانی باربد» منتشر می شود. در این آلبوم کوشیده شده که بهترین و با کیفیت ترین اجراهای زنده و خصوصی بنده با استاد بهاری انتخاب و بعد از پالایش صوتی به علاقه مندان موسیقی ایرانی عرضه شود. این آلبوم بعد از انتشار آلبوم «نوروزانه» تازه ترین اثرم محسوب می شود که محتوای آن دارای سه بخش است. در بخش اول، آوازی در مخالف سه گاه، سرود «زهره» با صدای من و تصنیف «مولود نبی» از ساخته های شیدا با صدای استاد بهاری، در بخش دوم آوازی در مایه ابوعطا با شعر و صدای مرحوم عماد خراسانی، تصنیف «بهار دلکش» و آواز شور با صدای من و در بخش سوم آواز شور و تصنیف «ماه من» به مخاطبان ارائه می شود.

    منتشری درباره حضور کمرنگ خود در محافل هنری نیز توضیح داد: متاسفانه وقتی برنامه یا محفلی در حوزه موسیقی برگزار می شود چیزی عایدم نمی شود و ترجیح می دهم به جای اینکه وقت خودم را در این محافل تلف کنم به کارهای شخصی خودم بپردازم که از هر چیزی برایم مهم تر است. همین که به جای حضور در فلان مراسم و فلان جلسه وقتم را در کنار موسیقی بگذرانم برای من بهترین اتفاق است که هرگز آن را با چیز دیگری عوض نخواهم کرد.

    محمد صفار منتشری از برجسته ترین هنرآموختگان جامعه باربد و از شاگردان زنده یاد استاد اسماعیل مهرتاش است. او با مقدمات موسیقی نزد پدر آشنا شد و با ورود به «جامعه باربد» ردیف آوازی را نزد مرحوم مهرتاش فرا گرفت. این هنرمند سپس در محضر استادانی چون احمد عبادی و اصغر بهاری ظرایف موسیقی ایرانی را آموخت. داشتن استعداد همراه با فعالیت مداوم در جامعه باربد و همکاری مستمر با هنرمندان فعال در اجرای طرح های هنری استاد مهرتاش سبب شد پس از گذشت سال ها، محمد منتشری گنجینه ای غنی از فرهنگ موسیقی ویژه تهران را حفظ کرده باشد.

    از آوازهای معروف او می توان به «بیات تهران» و «کوچه باغی ها» تا ترانه های کسب و کار محله های مختلف تهران اشاره کرد. ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش نیز چندی با آواز محمد منتشری و با همراهی سه تار هوشنگ فراهانی و تار فخرالدین حکیمی توسط انتشارات ماهور در هشت سی دی منتشر شد . ین ردیف که نتیجه‌ آموزش او نزد استادان موسیقی ایرانی و همچنین حاصل خلاقیت ‌های او در چارچوب این آموزش‌هاست ردیفی با ویژگی‌ هایی اغلب متفاوت با ردیف ‌های آوازی دیگر است. البته مواردی در آن وجود دارد که در ردیف‌ های دیگر یافت نمی‌ شود. منتشری قسمت اعظم ردیف حاضر را با استناد به محفوظات شخصی اجرا کرده است . بعضی از قسمت‌های این ردیف بر روی نوارهای ریلی که در کلاس ضبط می ‌شدند باقی مانده‌ اند و خواننده اثر حاضر به پاره‌ ای از آن ها دسترسی داشته و توانسته است صحت محفوظات خود را با آن ها محک زده نقصان ‌های احتمالی را برطرف کند.

    محمد منتشری نزدیک‌ ترین شاگرد به مهرتاش بوده و قریب ۲۰ سال از نزدیک با وی تماس داشته است به‌ طوری که در دوران کهولت استاد بسیار اتفاق می‌ افتاده است که وی آوازی از ردیف او یا تصنیفی از ساخته ‌های او را که خود وی به‌ علت کهولت فراموش کرده بوده برای او بخواند. محمد منتشری، صرف‌ نظر از اینکه از بهترین و نزدیک‌ ترین شاگردان مهرتاش بوده، به‌ دلیل اینکه فقط نزد مهرتاش آموزش دیده است، از بیان و لحنی برخوردار است که به اعتقاد گروهی از اهل آواز به لحن مهرتاش بسیار نزدیک است.

    https://musiceiranian.ir/?p=156493
       
    برچسب ها محمد منتشری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *