محمد منتشری که این روزها هنرجویان خود را رایگان آموزش میدهد معتقد است؛ وظیفه اساتید موسیقی این است که از هنرجویان حمایت کنند تا آنها از ارائه هنر خود محروم نشوند.
محمد منتشری ردیفدان، مدرس آواز و از شاگردان استاد اسماعیل مهرتاش است. وی معتقد است رادیو و تلویزیون، حوزه هنری، وزارت ارشاد، فرهنگستان هنر و… میتوانند به بهبود وضعیت موسیقی کشور کمک کنند.
او در میان صحبتهایش از مسئولان میخواهد که نیمنگاهی به هنرمندان جوان داشته باشند و میگوید در کشور ما آهنگسازان جوان بااستعداد زیاد داریم ولی انگیزهای در وجود آنها دیده نمیشود. خوانندگان قدیمی و جدید همه متعلق به این آبوخاک هستند فقط باید شرایط را برای آنها فراهم کنیم.
این مدرس آواز هماکنون در حال تدارک برای انتشار آثار موسیقایی خود است و بیشتر وقت خود را به آموزش و تدریس میگذراند. با این خواننده پیشکسوت گفتوگویی انجام دادیم که از نظرتان میگذرد:
وضعیت موسیقی را چطور ارزیابی میکنید؟
به طور کلی به نظر من مسئولان باید در این زمینه به هنرمندان کمک کنند. در مرحله اول رادیو و تلویزیون، حوزه هنری، وزارت ارشاد، فرهنگستان هنر و… میتواند به بهبود وضعیت موسیقی کشور کمک کنند. همچنین کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند بهطور خودجوش کار و فعالیت میکنند. به عنوان مثال خود من کارهایی که تا به امروز انجام دادهام از روی عشق و علاقه بوده است و هیچ ارگانی از من حمایت نکرده است یعنی اینکه هزینهها را خودمان پرداخت کردیم. من خودم را مثال میزنم زیرا این موضوع در میان اهالی موسیقی همهگیر شده است. همچنین در حال حاضر جوانان خوشصدا زیاد داریم این جوانها سالها تمرین کردهاند و حالا نیاز دارند هنر خود را ارائه دهند ولی هیچ سازمانی از آنها حمایت نمیکند. هنرمندان جوان سرمایهای ندارند و تمام امیدشان به کسانی است که از آنها حمایت مالی و معنوی کنند. جوانان نه جایی برای برگزاری کنسرت دارند و نه میتوانند آلبومی منتشر کنند حتی اگر هم بخواهند کنسرتی برگزار کنند هزینه اجاره سالنهای برگزاری کنسرت آنقدر زیاد است که از برگزاری کنسرت منصرف میشوند. شاگردان ما آوازهخوانهای خوبی هستند ولی نمیتوانند هنر خود را عرضه کنند که این موضوع سبب دلزدگی همه شده است. به نظر من جوانان نیاز به انگیزه دارند و این انگیزه به کمک متولیان و مسئولان ایجاد میشود. در حال حاضر هنرجویان صدای خوبی دارند، نوازندهها به خوبی ساز میزنند ولی به دلیل عدمحمایت ارگانهای دولتی و خصوصی از مسیر اصلی خود دور میشوند در حالی که ما نباید بگذاریم جوانان هنرمند ما از مسیر هنر موسیقی فاصله بگیرند. همچنین همانطور که میدانیم موسیقی به کمک پیشکسوتان پایدار مانده است و این هنرمندان نیاز به توجه دارند، در این سالها برخی از هنرمندان ما در تنهایی از دنیا رفتند و این موضوع باعث دلگیری برخی از پیشکسوتان شده است. همچنین آثار بسیاری از هنرمندان به دلیل مشکلات مالی در گنجهها خاک میخورد پس باید مسئولان حمایت کنند تا این آثار که میراث فرهنگی مردم است به مرحله انتشار برسد. به نظر من پیشکسوتان باید تجلیل شوند زیرا بعضی از این هنرمندان سالها تلاش کردند اما حتی مردم نمیدانند این هنرمند وجود دارد پس باید با برگزاری مراسم بزرگداشت از این عزیزان قدردانی کنیم. همچنین در این مدت درباره هنرمندان جوان بسیار صحبت کردهایم که این مشکلات باید ریشهکن شود.
چرا در موسیقی نوآوری نداریم؟
متأسفانه هنرمندان امروزه آهنگها و نواهایی که در گذشته خوانده شده است دوباره بازسازی میکنند و میخوانند. ما در طول تاریخ موسیقی ایران آهنگسازان برجستهای مانند اسدالله ملک، تجویدی، بدیعی و… داشتیم که قطعات ماندگاری را ساختند اما آهنگسازان امروزه همان آهنگها را دوباره بازسازی میکنند و این موضوع به معنای افت موسیقی است. به همین دلیل است که در موسیقی نوآوری وجود ندارد. همچنین در کشور ما آهنگسازان جوان با استعداد زیاد داریم ولی انگیزهای در وجود آنها دیده نمیشود. خوانندگان قدیمی و جدید همه متعلق به این آبوخاک هستند فقط باید شرایط را برای آنها فراهم کنیم. به عنوان مثال در مراسمی خوانندهای از قم قطعهای را به زیبایی خواند، این خواننده دارای صدای خوبی بود ولی متأسفانه از ایرج تقلید میکرد در نتیجه صدای زیبایش شنیده نمیشد. همچنین این خواننده باید سبک و شیوهای مخصوص خودش را داشته باشد تا بتواند در دلوجان مردم نفوذ کند. موضوع دیگر این است که بسیاری از این افراد به دلیل هزینه بالای کلاسهای موسیقی نمیتوانند آموزش کافی ببینند. متأسفانه آموزشگاههای موسیقی ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان از هنرجوی موسیقی میگیرند به همین دلیل خیلیها نمیتوانند این هزینهها را بپردازند. قبل از انقلاب مرکز حفظ و اشاعه بود که در آنجا به ۸۰۰ هنرجو مجانی آموزش میدادند ولی امروزه این مراکز وجود ندارد. ما چندین سال در این مراکز تدریس میکردیم و موسیقیدانهای خوبی برای آینده کشور تربیت کردیم اما امروزه هنرجویان مظلوم واقع شدهاند و باید هزینههای زیادی را برای یادگیری بپردازند.
در حال حاضر آموزش آواز در چه وضعیتی قرار دارد؟
بهطور کلی من به نوبه خودم هر کاری از دستم بربیاید برای هنرجویانم انجام میدهم و مطمئن هستم خیلیها این کار را انجام میدهند. همچنین زمانی که من شاگرد استاد اسماعیل مهرتاش بودم بدون هیچ هزینهای آموزش دیدم به همین دلیل من الان در آموزشگاههای تدریس میکنم و اصلاً حقالتدریس از هنرجویانم نمیگیرم، زیرا اگر هنرجویی نتواند پولی بپردازد و نتواند به همین دلیل سر کلاس حاضر شود در نتیجه یک استعداد از بین میرود. من اصلاً سهم خودم را نمیگیرم و با جانودل تدریس میکنم. بقیه اساتید هم باید به این موضوع توجه کنند زیرا شاید هنرجویی به جرم نداشتن پول از موسیقی و ارائه هنر خود محروم شود. وظیفه اساتید موسیقی این است که از همه هنرجویان حمایت کنند و به همه در یک سطح آموزش دهند.
یک آوازهخوان خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
یک هنرجو باید ذات خوبی داشته باشد اگر ذات خوبی نداشته باشد هیچ اتفاقی برایش نمیافتد. بیشتر هنرمندان دارای دو شخصیت اجتماعی و هنری هستند. در مرحله دوم باید حوصله و استعداد داشته باشد و عاشق موسیقی باشد. آواز خواندن با تصنیفخوانی بسیار فرق دارد. در آواز خود خواننده آهنگسازی میکند. بنابراین این دو مقوله با هم فرق دارد و آوازهخوان باید بیشتر تلاش کند، همچنین آوازهخوان باید صاحب سبک باشد و بتواند خودش را پیدا کند. مهمترین ویژگی آوازهخوان خوب این است که روابط عمومی خوبی هم داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید