×
×

مربوط به تیرماه ۱۳۹۵

  • کد نوشته: 112848
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام تیر ۱۳۹۵
  • ۰
  • هشتاد و دومین شماره ماهنامه گزارش موسیقی (تیرماه ۱۳۹۵) به سردبیری سروش ریاضی با موضوع پرونده «فریدون شهبازیان» منتشر شد.
    +موضوع پرونده شماره ۸۲ با تیتر «موسیقیدانی با رویاهای آهنگین» به فریدون شهبازیان اختصاص داده شده که بدین منظور علی عظیمی نژادان، مروری بر زندگی و آثار این موسیقیدان داشته و پیرو آن گفت وگوی اختصاصی و متفاوت گزارش موسیقی با فریدون شهبازیان به چاپ رسیده است

    مربوط به تیرماه ۱۳۹۵
  • گزارش موسیقی

    گزارش موسیقی

    هشتاد و دومین شماره ماهنامه گزارش موسیقی (تیرماه ۱۳۹۵) به سردبیری سروش ریاضی با موضوع پرونده «فریدون شهبازیان» منتشر شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، از جمله مناسبت های خرداد و تیر ماه، میتوان به زادروز هنگامه اخوان، خواننده نام آشنای عرصه موسیقی سنتی اشاره داشت که در این خصوص، یادداشتی از «تارا تیبا» خواننده موسیقی سنتی و تلفیقی و از هنرجویان هنگامه اخوان در این شماره می خوانید؛ همچنین به مناسبت سالروز درگذشت دو تن از پژوهشگران موسیقی ایران، حسینعلی ملاح و حسن مشحون، هادی سپهری مروری بر تاریخ نگاری موسیقی ایرانی از ۱۳۰۰ خورشیدی تاکنون داشته، و از سوی دیگر به مناسبت زادروز همایون (علی) رحیمیان، دیداری با این نوازنده و آهنگساز صورت گرفته که طی گپ و گفتی دوستانه به دوران فعالیت وی پرداخته شده است.

    موضوع پرونده شماره ۸۲ با تیتر «موسیقیدانی با رویاهای آهنگین» به فریدون شهبازیان اختصاص داده شده که بدین منظور علی عظیمی نژادان، مروری بر زندگی و آثار این موسیقیدان داشته و پیرو آن گفت وگوی اختصاصی و متفاوت گزارش موسیقی با فریدون شهبازیان به چاپ رسیده است.

    مناسبت درگذشت «رکن الدین مختاری» (نغمه پرداز و نوازنده شهیر تار) و «امین الله حسین» (آهنگساز شهیر) ما را بر این داشت تا به تحلیل دو قطعه از این دو موسیقیدان بپردازیم که در این راستا، تحلیلی بر «پیش درآمد شور» رکن الدین مختاری و «پرلود شماره یک پیانو» امین الله حسین به ترتیب توسط مسعود خمسه پور و ابراهیم بذرافکن صورت گرفته است.

    در مبحث موسیقی شناسی، هوشنگ فراهانی از موسیقیدانان بسیار فعال، طی گفت و گویی با استاد عاشق «ایمران حیدری» بطور جامع به بررسی فرهنگ موسیقایی عاشقی آذربایجان پرداخته که از جمله مطالب خواندنی این شماره می باشد.

    «بیان و تفسیر» در ادامه ی سلسله مباحث روانشناختی موسیقی برای موسیقیدانان بوده که توسط نازنین شهبازی به نگارش در آمده است.

    محمد رحمانی، مترجم خوب همکار این نشریه، قسمت دوم موضوع سنت های نوازندگی ویولن در عصر باروک، و مینا خلیلی قاضی نیز سه دیدگاه فلسفی بر موسیقی کهن چین را در این شماره ارائه کرده اند.

    پیرو چاپ کتاب «آوازخوانی» نوشته هوگو پینکستربور، با سعید مجیدی، مترجم کتاب نامبرده، گفت وگویی صورت گرفته که طی آن ضمن مروری بر کتاب های منتشر شده مشابه در ایران و اشاره به نقاط قوت و ضعف آن کتابها، به ویژگی های این کتاب نیز پرداخته شده است.

    شایان ذکر است که نُت سفید، نام نرم افزاری است برای مطالعه نت موسیقی ویژه نابینایان که توسط تیم متخصص ایرانی راه اندازی شده است، در این شماره معرفی می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=112848
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *