×
×

با اجازه صاحب اثر و از طریق سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»

  • کد نوشته: 110636
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logoموزیک ویدئو «مقام یل پزه» با تکنوازی دو تار شمال خراسان به نوازندگی «صادق مهدوی» از طریق سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.
    +این اثر برداشتی است از چند جمله موسیقایی که در افسانه دوست محمد، استاد محمد حسین یگانه اجرا کرده اند

    با اجازه صاحب اثر و از طریق سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»
  • صادق مهدوی

    صادق مهدوی

    موزیک ویدئو «مقام یل پزه» با تکنوازی دو تار شمال خراسان به نوازندگی «صادق مهدوی» از طریق سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، کارگردانی و تدوین این اثر را «میثم آذرزاد» برعهده داشته و تهیه کننده کار «حسین زرنانی» است، برهان ابن الدین (فیلمبردار) و حسن فارسی (صدا بردار) دیگر عوامل کلیپ «مقام یل پزه» هستند.

    مقام یل پزه (یل =باد ، پزه =وزه ) به معنای وزیدن باد یک آهنگ فرعی از مقام های دوتار شمال خراسان است با پنجه و ریتمی مخصوص که کمتر شنیده شده و در اینجا با تغییر اندکی اجرا شده است.

    شاید اسم این مقام اشاره به پیچیدن باد در یال اسب هنگام تاختن باشد. برای این موجود نجیب و تاختن شکوهمند آن در موسیقی مناطق مختلف ایران، آهنگ هایی دیده می شود. در این مقام هم با توجه به پنجه مخصوص، صدایی از برخورد ناخن با صفحه دوتار ایجاد می شود که شبیه صدای تاختن اسب است.

    در آخر این آهنگ در آخر به قطعه ای که شبیه ملودی زنگوله در ردیف موسیقی ایرانی است فرود می آید، زنگوله یک ملودی مخصوص دارد که در بعضی از دستگاه ها مثل عراق ماهور چهارگاه و راست پنجگاه شنیده می شود خود زنگوله از مقام های قدیم و مستقل موسیقی ایرانی بوده است. که اکنون فقط به صورت قطعات کوچک در ردیف باقی مانده و به نوعی میتوان گفت کلیت این مقام شبیه مقام زنگوله در قدیم است به پایان میرسد. همچنین این آهنگ برداشتی است از چند جمله موسیقایی که در افسانه دوست محمد، استاد محمد حسین یگانه اجرا کرده اند.

    شایان ذکر است که نوع نوازندگی در این مقام برداشتی است از شیوه نوازندگی حاج قربان و ترکیب آن با شیوه نوازندگی حاج حسین یگانه و در عین حال هیچ کدام از آنها نیست.

    چندی پیش نیز موزیک ویدئوهای «سمن بویان در مقام الله هو» از گروه «سرو» با آواز «امیر تقی نژاد» و «مقام حاجی قلاق» با تکنوازی دو تار شمال خراسان به نوازندگی «صادق مهدوی» که سرپرستی گروه موسیقی «سرو» را برعهده دارد، در دسترس قرار گرفتند که با استقبال مخاطبین روبرو شد.

    در ادامه می توانید موزیک ویدئو «مقام یل پزه» را با اجازه صاحب اثر از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» آنلاین ببینید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    +دانلود موزیک ویدئو «مقام یل پزه»

    آنلاین ببینید:

     

    https://musiceiranian.ir/?p=110636
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *