یک پژوهشگر موسیقی نواحی ایران گفت: باید از فرصت جشنوارهی «آواها و نواهای رضوی» برای ضبط گنجینهی موسیقی نواحی ایران بهره گرفته شود.
کیوان پهلوان با بیان اینکه مقولهی زمان برای حفظ گنجینهی موسیقی کشور بسیار مهم است، زیرا در دو دههی آینده بسیاری از آواها و نواهای ایران از بین خواهد رفت، اظهار کرد: بهدلیل سیستم زندگی ماهوارهای و موبایلی، لهجهی بسیاری از عزیزان ما در شهرها تغییر کرده و بسیاری از مردم در مناطق مختلف حتی به زبان خود صحبت نمیکنند و در واقع زبان بومی حذف و زبان معیار جایگزینش شده است.
او تأکید کرد: باید هرچه سریعتر این نواهای بومی ضبط شود. با ضبط این نواها میتوانیم تولیداتی داشته باشیم که حتی اگر لهجهها از بین برود، نواها باقی بماند و تولید موسیقی فاخر در آینده بر پایهی این نواها خواهیم داشت. خوب است که بخشی از هزینههای جشنواره همزمان با برگزاری به ثبت تصویری و نوشتاری این آواها و نواها صرف شده و این تولیدات به کتابخانهها و مراکز فرهنگی و پژوهشی ارسال شود تا متخصصان از آن بهره ببرند.
وی همچنین پیشنهاد کرد که با توجه به هزینهی بالای تولید موسیقی سنتی و فولکلور، بخش جایزهای به بهترین ملودی و آهنگ پاپ ساختهشده اختصاص یابد و در این زمینه هر دوره از جشنوارهی آواهای رضوی، یک شعر و ملودی برتر داشته باشیم که به عنوان نماد تبلیغی جشنواره در مراکز مختلف و همچنین صدا و سیما استفاده شود.
این پژوهشگر ادامه داد: این جشنواره میتواند فرصتی باشد تا گوشههای کمتر شناختهشدهی موسیقی ایران در نقاط مختلف کشور شناسایی و ثبت شود که به نوعی ماندگاری این موسیقی را همراه خواهد داشت.
به گفتهی او، این آثار میتواند زمینهساز ایجاد بانکی در این حوزه باشد که علاوه بر مخاطب عام بسیار مورد استقبال مخاطبان خاصتر یعنی پژوهشگران موسیقی قرار گیرد.
اولین دوره جشنوارهی «آواها و نواهای رضوی» در قالب چهاردهمین جشنوارهی بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا علیهالسلام همزمان با دههی کرامت در تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره به تولید و مرور تولیدات گذشتهی موسیقی نواحی ایران در این حوزه میپردازد.
دیدگاهتان را بنویسید