×
×

در آستانه برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

  • کد نوشته: 105018
  • 27 فروردین 1395
  • ۰
  • کیوان پهلوان گفت: تأکید ویژه بر موضوع روایت صحیح قطعات موسیقی مناطق، یکی از مسائلی است که تلاش کردیم در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دقت و تمرکز بیشتری به آن بپردازیم. کیوان پهلوان – مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی و مذهبی – در آستانه برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره موسیقی فقط این […]

    در آستانه برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران
  • کیوان پهلوان

    کیوان پهلوان

    کیوان پهلوان گفت: تأکید ویژه بر موضوع روایت صحیح قطعات موسیقی مناطق، یکی از مسائلی است که تلاش کردیم در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دقت و تمرکز بیشتری به آن بپردازیم.

    کیوان پهلوان – مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی و مذهبی – در آستانه برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره موسیقی فقط این نیست که عده‌ای نوازنده کنار هم جمع شوند و هریک قطعات خود را بنوازند. امسال هم در نهمین جشنواره موسیقی نواحی، یکی از نکات اصلی که تلاش داریم آن را برجسته کنیم، تأکید بر موضوع روایت صحیح قطعات موسیقی مناطق توسط نوازنده‌های جوان‌تر، از سوی داوران جشنواره است. در واقع این موضوع آن‌قدر مهم است که چه آن‌هایی که مثل ما در این دوره حضور دارند و چه کسانی‌ که در دوره‌های بعد در این جشنواره حضور خواهند داشت، باید آن را آویزه گوش خود کنند و جدی بگیرند.

    او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که موسیقی نواحی ما با آن روبه‌رو است، این ست که راویان جدید موسیقی نمی‌توانند به درستی آنچه را که از استادان خود آموخته‌اند روایت کنند و یکی از وظایف جشنواره این است که به راویان جدید گوشزد کند که داشته‌های استادان خود را به درستی و به صورت صحیح یاد بگیرند.

    این نویسنده و مدرس دانشگاه با بیان این‌که برگزاری جشنواره‌ها در هر هنری از جمله موسیقی نواحی، دو کارکرد اصلی دارد، توضیح داد: در رابطه با جشنواره موسیقی نواحی، نخستین کارکردی که وجود دارد این است که محفلی است برای روایت آنچه در دل موسیقیدان‌های برجسته هر منطقه وجود دارد و برگزاری جشنواره، آن‌ها را تشویق می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در طول سال، با تمرین و ممارست، نسبت به روایت‌های موسیقایی منطقه‌شان بتوانند آن‌ها را به بهترین شکل به بزرگان موسیقی کشور و همچنین هنرمندان موسیقی دیگر مناطق نشان دهند. علاوه بر این‌که به خودشان نیز ثابت می‌شود که چقدر توانسته‌اند راویان خوبی برای موسیقی منطقه خود باشند.

    پهلوان با اشاره تربیت راویان جدید موسیقی نواحی در دل برگزاری هر دوره از جشنواره، اظهار کرد: دومین کارکردی که در هر جشنواره‌ای، از جمله جشنواره موسیقی نواحی رقم می‌خورد، موضوع شناساندن و آشنایی هرچه بیشتر موسیقیدانان پیشکسوت و حتی جوان‌ترها با هنرمندان مناطق مختلف ایران است. به عبارتی، جشنواره موسیقی نواحی، محفلی است تا این هنرمندان با همدلی، هم‌زبانی و شنیدن و آشنا شدن با تجربیات یکدیگر بتوانند وحدت مهم فرهنگی و موسیقایی ایران زمین را رقم بزنند.

    نویسنده کتاب‌های «موسیقی و ذکر» و «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» با اشاره به این‌که به‌طور طبیعی برگزاری هر جشنواره‌ای باعث جمع شدن هنرمندان کنار یکدیگر می‌شود و آن‌ها می‌توانند به این صورت از تجربیات هم استفاده کنند، گفت: یکی از نکته‌های مهمی که در برگزاری جشنواره‌ها به‌طور منظم وجود دارد و نباید از آن غافل شد، این است که به‌واسطه برگزاری جشنواره‌ها، این گردهمایی‌ها برای هنرمندان تکرار می‌شود و با برگزاری جشنواره در واقع محفلی به وجود می‌آید که هنرمندان موسیقی بتوانند هر سال تجریبات خود را با هم در میان بگذارند.

    او با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی از جمله هفته فیلم، برگزاری مسابقه عکس و فیلم و نمایشگاه سازهای موسیقی مقامی در این دوره از جشنواره، افزود: در کنار روایت صحیح موسیقی نواحی که مسأله خیلی مهمی است، نباید فراموش کنیم که به هر روی، فرهنگ موسیقی طبعا تنها به بُعد نواختن یک ساز ختم نمی‌شود و در کنار آن می‌توان از طریق فیلم، عکس و ساختارهای هنری دیگری که وجود دارد، بر تجربیات و دانش پژوهشگران، موسیقیدان‌ها و نوازندگان حاضر در جشنواره افزود. ضمن این‌که عموم شهروندان علاقه‌مندی هم که جشنواره موسیقی نواحی در آنجا برگزار می‌شود، می‌توانند با موسیقی نواحی مختلف کشور و فرهنگ هموطنان خود آشنا ‌شوند و این برنامه‌های جنبی نیز از ویژگی‌های دیگر جشنواره امسال است که باید در آینده جدی‌تر گرفته شود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *