×
×

در سن ۹۳ سالگی و بر اثر ایست قلبی

  • کد نوشته: 104356
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۵ دیدگاه
  • hot-topic-logoاستاد «جواد لشگری» از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه دار فانی را وداع گفت.

    +موسیقی ایرانیان درگذشت این هنرمند ارزشمند کشورمان را به جامعه هنری ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید

    در سن ۹۳ سالگی و بر اثر ایست قلبی
  • جواد لشگری

    جواد لشگری

    استاد «جواد لشگری» از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه دار فانی را وداع گفت.

    «حمیدرضا عاطفی» معاون اجرایی «خانه موسیقی» اعلام کرد: «استاد جواد لشگری از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در سن ۹۳ سالگی و بر اثر ایست قلبی در منزلش دار فانی را وداع گفت.»

    وی ادامه داد: «طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه پیکر این هنرمند از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع می شود.»

    استاد جواد لشگری از هنرمندانی است که خدمات با ارزشی به موسیقی ایران کرد و آثاری که از وی به جا ماند نمایانگر استعداد او در ساختن آهنگ هایی در مایه‌های اصیل موسیقی ایرانی است.

    او به سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و در جوانی برای فراگیری و نواختن ویلن به ترتیب نزد استاد ابوالحسن صبا و مهدی خالدی و پس از این دو نفر به کلاس احمد فروتن راد رفت و ردیف‌های موسیقی ایرانی و چند کتاب خارجی را نزد او فرا گرفت. مرحوم لشگری ابتدا همکاری خود را با رادیو، در سال ۱۳۲۶ با نواختن آهنگی به نام فتنه که شعر آن از رهی معیری بود آغاز کرد و از سال ۱۳۲۸ رسماً در ارکسترهای مهدی خالدی، مرتضی محجوبی، ابراهیم منصوری و حسین یاحقی شرکت کرد.

    وی در سال ۱۳۳۲ به سرپرستی ارکستر بزرگ رادیو انتخاب شد و تا سال ۱۳۳۵ سرپرستی این ارکستر را به عهده داشت.

    زنده یاد جواد لشگری جلد اول آثار خود را با شعر شعرای طراز اول به نام «صد آهنگ» به چاپ رسانیده و جلد دوم آن نغمه‌های «دل‌انگیز» نام دارد.

    وی در قالب چند آلبوم با نام‌های خوش آمدی، گل میخک و عشق گمشده، ترانه‌ها و تصانیف قدیمی بانضمام آثار جدید خود را با صدای علیرضا افتخاری منتشر کرد که جزو پرفروشترین آلبوم‌های موسیقی ایران محسوب می شدند.

    موسیقی ایرانیان درگذشت این هنرمند ارزشمند کشورمان را به جامعه هنری ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید.

    https://musiceiranian.ir/?p=104356
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *