×
×

به‌مناسبت درگذشت ویلن‌نواز پیشکسوت

  • کد نوشته: 104375
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • جواد لشگری که صبح ۱۷ فروردین‌ماه از دنیا رفت، فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌ی موسیقی ایرانی کرده و سماجت زیادی به خرج داده بود تا ابوالحسن‌خان صبا او را به شاگردی بپذیرد. لشگری – ویلن‌نواز پیشکسوت – در سال ۱۳۰۲ در خانواده‌ای علاقه‌مند به موسیقی در تهران متولد شد و بعد از دریافت مدرک سیکل، بنا […]

    به‌مناسبت درگذشت ویلن‌نواز پیشکسوت
  • جواد لشگری

    جواد لشگری

    جواد لشگری که صبح ۱۷ فروردین‌ماه از دنیا رفت، فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌ی موسیقی ایرانی کرده و سماجت زیادی به خرج داده بود تا ابوالحسن‌خان صبا او را به شاگردی بپذیرد.

    لشگری – ویلن‌نواز پیشکسوت – در سال ۱۳۰۲ در خانواده‌ای علاقه‌مند به موسیقی در تهران متولد شد و بعد از دریافت مدرک سیکل، بنا به تشویق پدرش، رضا لشگری که صدای خوشی داشت و برادرش، نصرت‌الله لشگری که از نوازندگان خوب ساز تار بود، پا به دنیای موسیقی گذاشت.

    او اولین‌بار برای آموزش موسیقی نزد ابوالحسن‌خان صبا رفت و از آنجا که صبا با شاگردان مبتدی کار نمی‌کرد، لشگری با خواهش و سماجت زیاد موفق شد که نظر او را نسبت به خود جلب کند. صبا پس از امتحانی که از او گرفت، قبول کرد که شخصا به جواد لشگری آموزش دهد.

    لشگری چندی بعد به‌دلیل دوری راه، نزد مهدی خالدی رفت و خالدی که خودش از شاگردان برجسته‌ی صبا بود، ردیف‌های صبا را به او آموخت. از همان زمان این هنرمند، سخت تحت تأثیر سبک و نوازندگی ویلن خالدی قرار گرفت.

    او سپس نزد احمد فروتن‌راد که از بزرگان موسیقی ایران بود، رفت و یک‌بار دیگر ردیف‌های آواز ایرانی و چند کتاب فرنگی را نزد او کار کرد و آموخت. سال ۱۳۲۵ بود که همکاری خود را با بزرگ لشگری که از نوازندگان خوب و با استعداد بود، آغاز کرد. «جواد» که از ابتدای تعلیم موسیقی قدم به قدم با «بزرگ» بود، در این زمان هم با همکاری و همفکری یکدیگر، ارکستری تشکیل دادند که جمع نوازندگان آن از ۱۰ نفر بیشتر نبود.

    پس از تمرین‌های لازم، آن ارکستر برای اجرای برنامه در رادیو آماده شد. آن‌ها به مسؤولان رادیو مراجعه کردند و در آن زمان که ریاست بخش موسیقی رادیو با زنده‌یاد روح‌الله خالقی بود، پس از گرفتن آزمایشی از ارکستر، مورد تأیید خالقی قرار گرفتند.

    حبیب‌الله نصیری‌فر در کتاب «مردان موسیقی سنتی و نوین ایران» نوشته است:‌ اولین آهنگی که جواد لشگری ساخت، «فتنه» نام داشت که شعر آن را رهی معیری سروده بود. او از سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ به‌عنوان تک‌نواز در رادیو فعالیت داشت و در سال ۱۳۲۸ بنا به پیشنهاد محمود رجاء (رئیس وقت رادیو) نوارنده‌ی رسمی رادیو شد. سپس در سال ۱۳۳۲ به ریاست ارکستر بزرگ رادیو منصوب شد.

    در دو ماه نخست، این ارکستر را به اتفاق بزرگ لشگری اداره کرد؛ ولی پس از چندی به‌دلیل اختلاف سلیقه که معمولا و همیشه بین آهنگسازان و نوازندگان بود، بروز کرد، همکاری این دو هنرمند قطع شد و بزرگ لشگری با خواننده‌ی دیگری همکاریش را آغاز کرد؛ اما جواد لشگری ۳۰ سال همکاری خود را با رادیو ادامه داد.

    او در سال ۱۳۴۷ طی دعوتنامه‌ای رسمی، همکاری خود را با برنامه‌ی «گل‌ها» آغاز کرد و سال‌ها با این برنامه کار کرد. جواد لشگری همواره ریاست ارکسترهای ۵، ۴، ۳، ۲ و ارکستر «رامتین» را برعهده داشت و حدود ۳۵۰ آهنگ برای آن‌ها ساخت.

    گفته شده که جواد لشگری برای شناساندن موسیقی اصیل ایران و در چارچوب روابط مبادلات فرهنگی و هنری چند مسافرت به کشورهای ایتالیا، آلمان، افغانستان و عمان داشته و کنسرت‌هایی را به نفع موسسات خیریه برگزار کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=104375
       
    برچسب ها جواد لشگری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *