×
×

«نمی‌خواهم چیزی فرا‌تر از علم و هنر در ارزیابی‌ها و حضورم در همهٔ فعالیتهای موسیقی کشور اثرگذار باشد»

  • کد نوشته: 96859
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۲ام دی ۱۳۹۴
  • ۳ دیدگاه
  • «پویا سرایی» موسیقی ‌دان جوان و نامدار موسیقی ایرانی از داوری بخش تولیدات موسیقی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر کناره گیری کرد.
    پوریا سرایی:
    +تصور می‌کنم آن میزان اثرگذاری که می‌بایست حضور و نظرِ حقیر در ارزیابی و داوری‌ها می‌داشت را با ذکر چندبارهٔ‌‌ همان نکات به گوش سیاست گذاران جشنواره رسانیده‌ام

    «نمی‌خواهم چیزی فرا‌تر از علم و هنر در ارزیابی‌ها و حضورم در همهٔ فعالیتهای موسیقی کشور اثرگذار باشد»
  • پویا سرایی

    پویا سرایی

    «پویا سرایی» موسیقی ‌دان جوان و نامدار موسیقی ایرانی از داوری بخش تولیدات موسیقی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر کناره گیری کرد.

    سرایی با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» در این زمینه چنین توضیح داد: «نقد، داوری و ارزیابی برای من بعنوان کسی که در آکادمیهای موسیقی و هنر کشور تدریس و تحقیق کرده‌ام، امری همیشگی و مورد علاقه است. کار همیشگی نقد و آموزش و تحقیق بوده و هست. برای همین به دغدغهٔ همیشگی‌ام برای داوری جشنواره موسیقی فجرِ امسال هم علاقه نشان دادم. جشنواره موسیقی برای منی که از کودکی سال‌ها در بخش جوان آن شرکت کردم و با آن همراه بودم مهم است. البته که آن بخشِ مورد علاقهٔ من (جوان)، چندسالی است برنامهٔ مستقلی خارج از جشنواره موسیقی فجر شده است.»

    وی در ادامه افزود: «هر مصاحبه و مطلبی که از من منتشر شد در این مدت هم نشان داد که نمی‌خواهم چیزی فرا‌تر از علم و هنر در ارزیابی‌ها و حضورم در همهٔ فعالیتهای موسیقی کشور اثرگذار باشد. یعنی برایم فقط هنر و دانش مهم است. پذیرش داوری جشنواره هم بعنوان کاری روتین از سوی منی که عمده فعالیتم در حوزه آکادمیکِ هنر و موسیقی کشور است صورت گرفت؛ نه چیز دیگر. در مصاحبهٔ اخیرم هم ارزیابی کاملا محتوایی از جشنواره داشتم. دو مطلبی که هنوز به آن شدیدا معتقد هستم را بار دیگر عرض می‌کنم؛ جشنواره فی نفسه کار پسندیده‌ای کرد که از ذوق و دانش و مشارکتِ جوانان اهل فن هم استفاده کرده است. این کاری بود که سال‌ها پیش هم می‌بایست صورت می‌گرفت تا جشنواره از تک صدایی خارج شود. دومین مطلب اینکه جشنواره باید دو بخش جداگانه داشته باشد برای دو رویکرد سنت‌گرایان یا طرفداران و فعالان موسیقی کلاسیک ایرانی و دیگری، نوگرایان موسیقی دستگاهی که بتوان هر دو گونه آثار را ارزیابی کرد و بهبود بخشید و حمایت کرد. این را هم عرض کردم و به آن معتقدم که این دوگانه بودن را بیشتر برای حمایت از فعالان موسیقی کلاسیک ایرانی پیشنهاد می‌دهم و نه نوگرایان؛ برای کسانی که سالهاست ردیف حفط کرده و نواخته‌اند و الان نه گیشه‌ای دارند نه تریبونی و سرخورده شده‌اند از علاقه و تخصصشان.»

    پویا سرایی آهنگساز و نوازنده سنتور خاطرنشان کرد: «بنظر حقیر، جشنواره که داوران پیش کسوت آن عموما از بانیان موسیقی کلاسیک ایرانی هستند باید حتما این رویکرد را مدنظر داشته باشند؛ هرچند بخواهند با برنامه‌های جذاب دیگر مخاطبان بیشتری را به جشنواره سوق دهند. به هر حال من همچنان این مواضع را دارم. مواضعی که کاملا محتوایی و درون متنی است و بواسطهٔ سبقهٔ آکادمیک و پژوهشی بنده معروض شد. یک جمله از عرایض من، فرا‌تر از نقد و ارزیابی‌های محتوایی نبوده است؛ کس یا جناح یا گروهی را بزرگ یا کوچک نکرده‌ام. این میان، متقابلا، انتظار داشتم چیزی بیشتر از طلبگیِ هنر و دانش به من نسبت داده نشود، حال به دلیل مشغله‌های فراوانم در حوزه‌های نظری و عملیِ موسیقی، از داوری جشنواره موسیقی فجر کناره گیری می‌کنم؛ تصور می‌کنم آن میزان اثرگذاری که می‌بایست حضور و نظرِ حقیر در ارزیابی و داوری‌ها می‌داشت را با ذکر چندبارهٔ‌‌ همان نکاتِ بالا به گوش سیاست گذاران جشنواره رسانیده‌ام. ضمن اینکه برای همهٔ همراهان و همکاران نازنینم آرزوی سلامتی دارم و انتظار بهترین و عادلانه‌ترینِ داوری‌ها در ارزیابی آثار.»

    ناگفته نماند یشتر از این نیز شروین مهاجر، علی جعفری پویان و نگار خارکن از داوری بخش تولیدات موسیقی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر کناره گیری کرده اند.

    شایان ذکر است که طبق برنامه های اعلام شده قرار است سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با اعمال تغییراتی گسترده نسبت به دوره های قبلی اش از ۲۱ بهمن تا ۱ اسفند به مدیریت حمیدرضا نوربخش و دبیری حسن ریاحی برگزار شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=96859
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *