×
×

پویا سرایی خبر داد
ضبط مجموعه‌های ردیف ابوالحسن صبا با یک شیوه متفاوت

  • کد نوشته: 431054
  • 04 مرداد 1400
  • ۰
  • پویا سرایی، از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی از تدوین و گردآوری دوباره مجموعه‌های ردیف ابوالحسن صبا برای ساز سنتور خبر داد.
    ضبط مجموعه‌های ردیف ابوالحسن صبا با یک شیوه متفاوت
  • پویا سراییپویا سرایی، از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی از تدوین و گردآوری دوباره مجموعه‌های ردیف ابوالحسن صبا برای ساز سنتور خبر داد.

    به نقل از مهر، پویا سرایی آهنگساز، مدرس دانشگاه و نوازنده شناخته شده سنتور ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی بیان کرد: مدتی است مشغول ضبط مجموعه‌های ردیف مرحوم ابوالحسن صبا نوازنده و موزیسین فقید موسیقی ایرانی با محوریت ساز سنتور هستم که به اعتقاد خودم یکی از کارهای متفاوتی است که تا به امروز در عرصه موسیقی انجام داده‌ام.

    وی افزود: آنچه من در تدوین این مجموعه ردیف، مدنظر دارم قرائت جدیدی از این آثار با تفکر نسل من است که بتواند علاوه‌بر کارهای ارزشمند گذشته یک رفرنس جدید هم از این کارها داشته باشد. به هر حال سال‌ها پیش جناب سعید ثابت به‌عنوان یکی از نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی این فضای پژوهشی را تدوین کرده بود. اما طبیعتاً نسل من غیر از این کارها هیچ سند جدید دیگری را در اختیار ندارد که بتواند با فضای این فعالیت‌ها آشنایی بیشتری داشته باشد. بنابراین آنچه در این پروژه انجام گرفته تلاش برای ایجاد یک بافت جدید مطابق با زمانه ماست که کوشش کردم با یک آسیب شناسی مبتنی بر آموزه‌های دانشگاهی فضایی را فراهم کنم که برای هنرجویان قابل فهم و درک بیشتری داشته باشد.

    این نوازنده سنتور با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی گفت: یک سری تک آهنگ هم با همراهی تعدادی از خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان تولید کرده‌ام که برخی از آنها طی ماه‌های گذشته منتشر شده و برخی دیگر هم در فواصل زمانی مختلف پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. این در حالی است که در قالب چند پروژه دیگر همکاری‌هایی با چند هنرمند ایرانی و خارجی داشته‌ام که درباره آن‌ها طی هفته‌های آینده اطلاع رسانی می‌شود.

    سرایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد محتوایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت آینده نیز توضیح داد: پیشنهاد می‌دهم که شورا یا شوراهای محتوایی مستقر در مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دوره بعدی استقرار روی موضوع ژانربندی و تفکیک آنها در موسیقی برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. چرا که اکنون «ژانربندی» دقیق و درستی در برخی آثار منتشر شده حوزه موسیقی صورت نگرفته و خیلی از آثار در میان مخاطبان به نام موسیقی ایرانی منتشر می‌شوند که واقعاً دربرگیرنده مولفه‌های یک موسیقی ایرانی نبوده و در ژانرهای دیگر موسیقی جای گرفته‌اند. اتفاقاً همین طرز تفکر اشتباه هست که موجب می‌شود هم موسیقی ایرانی با آسیب محتوایی مواجه شود و هم موسیقی عامه پسند در تفهیم خود با سردرگمی مواجه باشد. از این رو لازم است که شوراهای محتوایی دفتر موسیقی روی موضوع ژانر بندی در موسیقی دقت نظر بیشتری داشته باشند.

    منبع: مهر
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *