×
×

«داوری ها با این سیستم – ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان- می‌تواند نقش مهمی در شکل‌دهی به سلیقه‌ی موسیقایی جامعه ایفا کند»

  • کد نوشته: 96772
  • 15 دی 1394
  • ۰
  • پویا سرایی نوازنده سنتور معتقد است داوری در این دوره از جشنواره موسیقی فجر با یک تغییر اساسی روبه رو شد که در تنافر با تکسلیقگی مرسوم در سالهای گذشته است.
    +امیدوارم روزی برسد که تمام اهالی موسیقی با طیب خاطر در جشنواره موسیقی شرکت کنند و اما و اگر و شاید و سانسوری هم در کار نباشد

    «داوری ها با این سیستم – ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان- می‌تواند نقش مهمی در شکل‌دهی به سلیقه‌ی موسیقایی جامعه ایفا کند»
  • پویا سرایی

    پویا سرایی

    پویا سرایی نوازنده سنتور معتقد است داوری در این دوره از جشنواره موسیقی فجر با یک تغییر اساسی روبه رو شد که در تنافر با تکسلیقگی مرسوم در سالهای گذشته است.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «پویا سرایی» – آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور- گفت: «من در حالی از سوی دفتر جشنواره فجر برای داوری دعوت شدم که هیچ اطلاعی از برنامه‌ها و آیین نامه‌های جشنواره نداشتم و با شرکت در اولین جلسه‌ی توجیهی ، متوجه تغییری اساسی شدم که همان دعوت کردن از داوران جوان در کنار پیشکسوتان موسیقی بود . این اتفاق خوبی است که باید سال‌ها پیش رخ می‌داد. سال‌هاست داوری‌ها ایزوله شده‌اند و تک‌سلیقگی وجود دارد؛ در واقع تا پیش از این خط مشی و رویکرد و داوران همیشه یک چیز بوده است؛ اما حالا به نظر می‌رسد رویه‌ای که قبلا اتخاذ شده بود و در طول سال‌های گذشته رواج داشت، تغییر کرده است؛ البته نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که هر نسل سلایق خودش را دارد و بر اساس آن آثار را داوری می‌کند و این در حالی است که هم‌اکنون جوانان نگاهی متفاوت به موسیقی و به خصوص موسیقی سنتی دارند.»

    این آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برتافتن این گونه‌های موسیقی فقط در گرو وجود داورانی از نسل معاصر است، گفت: «این اتفاقی است که این بار سیاستگذاران جشنواره به آن پی برده‌اند و از حضور جوانان بهره گرفته‌اند. تقریبا تمام همکاران فعال در موسیقی دستگاهی از نسل معاصر به داوری‌ها دعوت شده‌اند، یعنی اگر در یک ساز مشخص چهار نفر از جوانان فعال در موسیقی حضور دارند هر چهار نفر آنها به داوری دعوت شده‌اند که حالا ممکن است تعدادی از آنها این دعوت را پذیرفته باشند و تعدادی نه که این مساله در درجه‌ی بعدی اهمیت قرار دارد.»

    این نوازنده سنتور در ادامه به کارکردهای اتخاذ چنین شیوه‌ای برای داوری‌ها اشاره کرد: «داوری ها با این سیستم – ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان- می‌تواند نقش مهمی در شکل‌دهی به سلیقه‌ی موسیقایی جامعه ایفا کند، بنابراین کاری که پس از ارزیایی در این تیم ترکیبی برگزیده می‌شود، کار خوبی خواهد بود و این قدرت را دارد تا برای سمت و سو بخشیدن به خلق آثار بعدی جامعه سرمشق قرار بگیرد؛ البته اگر تا پایان داوری‌ها، آثار بدون غرض و منصفانه انجام شود.»

    او در ادامه در پاسخ به این سوال که برای تبدیل شدن جشنواره موسیقی فجر به یک جشنواره جدی و موفق شود چه اقداماتی لازم است، اینطور پاسخ داد: «برای رسیدن به این هدف مسلما تغییرات زیادی لازم است، جشنواره‌های مهم دنیا امکانات و تجهیزات مادی و معنوی بسیاری در دست دارند، اما عوامل مهمی در اعتبار یک جشنواره موثر است که از گروه‌ها و اشخاص شرکت کننده تا سالن‌های اجرا و حتی کیفیت صدابرداری در این میان موثر است. اما مهم‌ترین اتفاق به نظر من همین اعمال چندصدایی در داوری‌ها و ارزیابی‌هاست. جشنواره تک صدا در ارزیابی، اعتباری ندارد.»

    سرایی در ادامه با اشاره به این مساله که در جشنواره‌ی امسال هم بسیاری از هنرمندان نامی در داوری‌ها و اجراها حضور ندارند، اظهار امیدواری کرد: «امیدوارم روزی برسد که تمام اهالی موسیقی با طیب خاطر در جشنواره موسیقی شرکت کنند و اما و اگر و شاید و سانسوری هم در کار نباشد.»

    سرایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال‌های گذشته هم اشخاص سرشناس متعددی در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند افزود: «در آن دوره‌ها هم هنرمندان شناخته شده و شخصیت‌های آکادمیک متعددی حضور داشتند و امسال هم چهره‌های مهمی به این رخداد دعوت شده‌اند که حضورشان هم برای تمام هنردوستان لذت بخش خواهد بود و هم آموزنده و علاوه بر آن برای جشنواره فجر اعتبار خواهد بود.»

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *