موسیقی ایرانیان
 

پخش سوپرماركتي/4

موسيقي ايرانيان- امين موسوي: سه قسمت مقاله‌ي تاثير پخش سوپرماركتي آلبوم‌ها بر موسيقي كشور را در اينجا و اينجا و اينجا مطالعه كرديد، در ادامه مي‌توانيد آخرين قسمت اين مقاله را مطالعه كنيد.

(از آنجا كه هر 4 قسمت مقاله به نوعي به هم مرتبطند و خواندن صرفا يك قسمت از مطلب باعث برداشت اشتباه از موضوع اصلي خواهد شد، از هنردوستان و هنرمندان گرامي خواهشمنديم همه‌ي قسمت‌هاي مقاله را با دقت بخوانند.)

2-3) مرگ تدريجي موسيقي جدي

شايد پخش سوپرماركتي موهبتي براي موسيقي به خصوص موسیقی پاپ ما باشد اما اين نوع توزيع به دو دليل به موسيقي جدي ضربه ي مهلكي خواهد زد:

دليل اول اين است كه با بسته شدن و كم شدن فروشگاههاي موسيقي خود به خود مشتري و فروش آلبوم هاي موسيقي جدي كم و كمتر مي شود، كم شدن فروشگاهها يعني فروش كمتر يعني ضرر بيشتر يعني كار كمتر يعني آلبوم كمتر يعني مخاطب كمتر و اين يعني مرگ تدريجي موسيقي جدي.

به طور کلی رسانه اي براي تبليغ موسيقي جدي نداريم به همين دليل مخاطب آنچناني هم اين نوع موسيقي ندارد. با از بين رفتن فروشگاهها (كه خود مقداري نقش رسانه اي و تبليغاتي موسيقي جدي داشته اند) مطمئناً همين شبه رسانه ي كوچك هم از بين مي رود و همين هم باعث مي شود روز به روز مخاطب موسيقي جدي كمتر شود و همين باعث مرگ تدريجي موسيقي جدي خواهد شد.

دليل دوم هم اين است كه امكان ندارد كالاي موسيقي جدي مثل موسيقي مصرفي جايي در سوپرماركت ها پيدا كند و به خوبي فروش كند، در كل اين كار نشدني است به اين دليل كه شركت هاي پخش سوپرماركتي به احتمال 99 درصد تنها به جيب و سود مالي شان فكر مي كنند و بعيد است كه بر روي آلبوم هاي موسيقي جدي سرمايه گذاري كنند.

(البته دولت هم مي تواند در اين مسئله وارد شود، و خودش بر روي آلبوم هاي موسيقي جدي تر و ماندگارتر سرمايه گذاري كند و به اين نوع موسيقي كمك كند. (اين بحث جاي كار بيشتري دارد و مطرح كردن آن در اين مقال نمي گنجد.))

مصرفي شدن بيش از حد موسيقي

اگر قرار باشد توزيع سوپرماركتي جا بيفتد و فروشگاههاي موسيقي كمتر و كمتر شوند حتي در طولاني مدت موسيقي پاپ و مصرفي هم ضرر خواهد كرد. در حال حاضر اگر به فروشگاه موسيقي معتبري مراجعه كنيم مي توانيم آلبوم‌هاي موسيقي دو سال پيش و حتي 20 سال پيش را در آنجا پيدا كنيم ولي با كم شدن و از بين رفتن فروشگاههاي موسيقي ديگر آلبوم هاي قديمي فرصتي براي نشان دادن خود به مخاطب نخواهند داشت، و اين يعني اينكه اگر يك فرد بخواهد حتي آلبوم موسيقي پاپ 4 ماه پيش را بخرد نمي تواند آنرا در جايي پيدا كند چون كه ديگر فروشگاه موسيقي در منطقه اش باقي نمانده و براي تهيه ي يك آلبوم مجبور است مسافت بسيار طولاني را طي كند.

با اين اتفاق مخاطبان موسيقي تنها آلبوم هاي جديد و به روز را مي توانند بخرند و خود اين يعني روزمره شدن و مصرفي شدن آلبوم هاي موسيقي و سدي در برابر ماندگار شدن آثار موسيقايي حتي پاپ!

ما هنوز آثار پاپ ماندگار سالهاي دور را داريم كه در فروشگاهها عرضه مي شود و اتفاقا هنوز هم فروش مختصري دارند، به واقع حيف است روزي برسد كه حسرت ديدن آرشيو آلبوم هاي ارجينال موسيقي كشورمان در فروشگاهها به دلمان بماند.

2-4) قدرتمند شدن بيش از حد شركت هاي پخش كننده خطر جدي براي موسيقي كشور

يكي از بزرگترين خطرهايي كه توزيع سوپرماركتي دارد بزرگ شدن و قوي شدن بيش از حد شركت هاي پخش سوپرماركتي است*، اصولا جا افتادن توزيع سوپرماركتي در موسيقي كشور باعث قدرت يافتن بيش از حد شركت هاي پخش مي شود و آن هنگام است كه آنها بر روي اين موضوع حكمراني خواهند كرد كه چه اثري پخش شود و چه اثري پخش نشود، چه اثري قابليت فروش بيشتري دارد و بايد روي آن سرمايه گذاري كرد و چه اثري قابليت فروش كمتر دارد و نبايد رويش سرمايه گذاري كرد و آن هنگام است كه آلبوم هاي موسيقي جدي (و يا حتي آلبوم هاي پاپ خوانندگاني كه اولين اثر خود را ارائه مي دهند) كمتر مي توانند وارد چرخه ي حرفه اي موسيقي شوند و آن هنگام است كه تنها عده اي از موزيسين ها و خوانندگان به سبب شهرت قبلي خود مي توانند خود را در جامعه مطرح كنند و بقيه خير.

بديهي است هر هنرمندي هم كه رابطه ي خوبي با اينگونه شركت ها نداشته باشد گوشه گير و طرد مي شود، صحبت زياد مي شود كرد در مورد اينكه خطر بزرگ شدن و قوي شدن بيش از حد شركت هاي پخش چقدر است. اما در اين مقاله نمي شود خيلي دقيق بر روي اين موضوع صحبت كرد چون اين اتفاق خبري از آينده است و هنوز اتفاق نيفتاده است به همين دليل سخن را كوتاه مي كنيم و تنها اين را مي گوييم كه پخش سوپرماركتي احتمال ايجاد مافيايي را مي دهد كه وجودش در آينده مي تواند براي موسيقي بسيار خطرناك باشد.

در هر صورت خطرناكترين و بزرگترين و قوي ترين اشخاص و مجموعه ها در دنيا كساني هستند كه بزرگترين رسانه ها را دارند، پخش سوپرماركتي هم خود مي تواند به شبه رسانه اي قوي در موسيقي تبديل شود، همانطور كه مي بينيم سريال قهوه ي تلخ هم به سبب همين رسانه تا چه میزان توانسته در خانه هاي مردم وارد شود و این نوع پخش و تبلیغات تا حدي موفق شده كه حتي توانسته جاي رسانه ي بزرگي مثل صدا و سيما را هم تا حدودي بگيرد.

سخن پاياني؛‌ پخش سوپرماركتي به نفع رشد موسيقي پاپ مصرفي و به ضرر موسيقي جدي و ماندگار

كلام آخر اينكه پخش سوپرماركتي منفعت و مضرات زيادي دارد، و با مديريت درست دولت (در صورت وجود مديريتي) مي تواند در نهايت به نفع موسيقي باشد، مي توان از ورشكسته شدن فروشگاهها و مرگ موسيقي جدي، به سبب كمك هاي مناسب دولتي به فروشگاهها و تشويق كردن شركت هاي موسيقي به سرمايه گذاري روي آلبوم‌هاي جدي (از طريق وام، كمك يارانه و …) جلوگیری کرد، از طرفي هم استفاده از پخش سوپرماركتي فرصت بسيار استثنايي است كه به سبب آن دولت مي تواند سليقه ي شنيداري مردم را اصلاح كند، با اينكه در اين مورد صحبت زياد است اما نگارنده سخن را کوتاه مي كند چون بعيد مي داند دولت دغدغه اي براي سر و سامان گرفتن فرهنگ مردم و موسيقي كشور داشته باشد و فقط نكته ي زير را به عنوان سخن پاياني مي گويد.

در صورتي كه طبق روال گذشته دولت موسيقي را به حال خودش واگذارد و توزيع سوپرماركتي آلبوم هاي موسيقي جا بيفتد موسيقي پاپ مجاز كشور در كوتاه مدت رشد قابل توجهي خواهد داشت، اما موسيقي جدي (در همه ي سبك ها) در این بین ضربه ي مهلكي خواهد خورد و يقيناً به تدريج از بين خواهد رفت. گرچه همانطور كه گفتيم آلبوم هاي موسيقي پاپ هم مصرفي خواهند شد.


*) قابل ذكر است كه شركت هاي پخش سوپرماركتي با شركت هاي توليد كننده ي آثار موسيقي متفاوت هستند، اين شركت ها تنها وظيفه دارند آلبوم ها را در سوپرماركت ها توزيع كنند.


براي مشاهده‌ي صفحه‌ي اصلی اين مطلب در نهمين شماره مجله موسيقي ايرانيان بر روي عكس‌ زير كليك كنيد.

  • طراحی و صفجه آرایی: ابراهیم مولائی

http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2011/04/sfinal-1s-200x141.jpg http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2011/04/sfinal-2s-200x141.jpg


منبع: مجله موسیقی ایرانیان - musicmagazine.ir

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=9363


مطالب پربازید

تازه ترین مصاحبه های تصویری اختصاصی موسیقی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.