×
×

گاهی فکر می‌کنم زبان مادری من در اصل موسیقی است

  • کد نوشته: 93086
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱ام آذر ۱۳۹۴
  • ۰
  • موسیقی فارس نوشت: آرش میتویی فرزند بانوی محقق و هنرمند موسیقی فولکلور ایران زمین – سیما بینا – یکی از فعالان عرصه موسیقی فیوژن ( تلفیقی ) است که به زودی آلبوم «زاهد خلوت نشین» از ساخته های او، با خلاقیتی جدید منتشر می شود. در این آلبوم  با تعبیه ربع پرده بر روی گیتار […]

    گاهی فکر می‌کنم زبان مادری من در اصل موسیقی است
  • موسیقی فارس نوشت:

    آرش میتویی

    آرش میتویی

    آرش میتویی فرزند بانوی محقق و هنرمند موسیقی فولکلور ایران زمین – سیما بینا – یکی از فعالان عرصه موسیقی فیوژن ( تلفیقی ) است که به زودی آلبوم «زاهد خلوت نشین» از ساخته های او، با خلاقیتی جدید منتشر می شود. در این آلبوم  با تعبیه ربع پرده بر روی گیتار الکتریک و ریتم های لنگ نا متعارف همراه با موسیقی شیرین که به دل می نشیند متفاوت از آلبومهای روز بازار سنتی است. به این بهانه با او گفت و گو کرده ایم:

    آرش میتویی فعالیت موسیقایی خود را از چه زمانی و با چه کارهایی آغاز کرد؟ فعالیتهای شما تاکنون منجر به تولید چه آثاری شده است؟

    متاسفنه باید بگویم کارهای رسمی من ، به این معنا که کار به صورت رسمی منتشر شده باشد – خیلی معدود است. با وجود این که تمام عمرم مشغول فعالیت موسیقی بوده ام ،اما در این زمینه کمی کاهلی کردم و تاکنون به فکر انتشار رسمی آثارم نبوده ام. در واقع تنها آلبوم رسمی از ساخته های من که تا به حال منتشرشده است، آلبوم «در سایۀ باد» است.

    در این آلبوم، در جایگاه نوازندۀ گیتاردر همراهی با «مسعود شعاری» همکاری داشتم. همچنین یکی دو آهنگ از «کریستف رضایی» و «سعید انصاری» در آلبوم «قشم»  دارم که در آنها گیتار نواخته ام.

    دو سال پیش یک کنسرت به نام «شبی با حافظ «در سالن «آزادی» به اجرا رفت  که دراجرای آن، ترانه هایی که به سبک تلفیقی روی اشعار حافظ ساخته ام به اجرا شدند و درمعرض عموم قرار گرفتند. آلبومی هم از این ترانه ها با نام «زاهد خلوت نشین» در دست انتشار دارم که متأسفانه در مرحله تولید با تأخیر فراوان مواجه شد  و نتوانستم تاکنون آن را منتشر کنم. اما بالاخره این اتفاق افتاد و به زودی «زاهد خلوت نشین» منتشر می شود. هم اکنون نیز درمرحله نهایی تولید است.

    چطور از میان این همه سبک و گونه به این سبک پرداختید؟ دلیل خاصی دارد؟

    از خردسالی توسط پدر بزرگ و مادرم با شعر و ادب ایران آشنایی داشتم و دمخور بودم. همین موجب شد که سال ها پیش به ذهنم برسد تا شعر حافظ را با موسیقی خودم بیان کنم و به گوش مردم برسانم تا شاید شنیده شود. تعدادی آهنگ روی چند شعر حافظ ساختم و آنها را در قالب یک آلبوم ضبط کردم. آن کار خیلی شتاب زده انجام شد و خودم هم انتقاد فراوانی به آن داشتم. به همین دلیل مجبور شدم این ایده را کلاً کنار بگذارم. اما مجددا چند سال پیش به فکرم رسید که با اصلاحاتی می توان آن کارها را بازیافت کرد. چند ترانه جدید هم روی اشعار حافظ ساختم و مجموعه اینها محتویات آلبوم «زاهد خلوت نشین» را تشکیل می‌دهد.

    پژوهش ها و فعالیت های خانم سیمابینا چه تاثیری بر موسیقی حال حاضر شما گذاشته است؟

    بیشترین تأثیر را من از مادرم و همین طور ازکارهای ایشان گرفته ام. هرچند سبک موسیقی من کاملاً متفاوت است، اما پایه های سلیقۀ هنری من مستقیماً از ایشان تأثیر گرفته است؛ ساده گرایی و توجه به حس صمیمیت. گاهی فکر می‌کنم زبان مادری من در اصل موسیقی است.

    ضعف و قوت موسیقی آرش میتویی از نگاه خودش چیست؟

    نقطۀ ضعفش احتمالاً آواز خودم است و نقطۀ قوتش نوازندگی گیتارم!

    به گفته بسیاری از اهل فن  شمااز بهترین معلمان فن میکس و مستر و فعالیت در این زمینه اید ، چه شد که به این موضوع نیز پرداختید و برای رسیدن به این دانش چه مطالعات و تحصیلاتی داشته اید ؟

    از ابتدا کارهای خودم راضبط می کردم و کم کم به این فن علاقه مند شدم. تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارم ولی تجربه مطالعه زیادی در این زمینه دارم. حدود ۷ – ۸ سال هم استودیو داشتم و مشغول این کار بودم.

    یک میکس و مستر خوب چه تاثیری بر یک اثر موسیقی می گذارد؟

    میکس و مستر خوب یعنی ارائۀ خوب یک اثر! اگر یک کار خوب باشد ولی بد ارائه شود، بخشی از ارزش خودش را نمی تواند به مخاطب منتقل کند. یک نقاشی خوب اگر در نور خوب قرار بگیرد، جلوۀ کامل خواهد داشت اما در نور کم ممکن است اصلاً دیده نشود.

    ایده آل ذهنی شما در زمینه موسیقی و هنر چیست؟

    من هنر را یک زبان  و یک وسیلۀ ارتباطی می‌دانم. ارزش یک کار هنری به کیفیت ارتباطی است که با مخاطب برقرار می‌کند. این کیفیت راجع است به تسلط و ذهنیت هنرمندی که پشت کار هنری است. هنرمند به واسطۀ کارهنری، تلاش می‌کند مخاطب را به داخل ذهن خود ببرد. مخاطب با مشاهدۀ تسلط هنرمند به کارش برای ورود به ذهن هنرمند احساس اطمینان لازم راپیدا می‌کند. بعد که وارد شد، مهم این است که در ذهن هنرمند چه باشد !

    چند درصد تا به حال توانسته اید به آنچه که در ذهن دارید در موسیقی برسید و دلایل نرسیدن به آن چند درصد چیست ؟

    امکانات! همان امکانات معروف! امکانات اگر باشد، هرکس به هرجاو هرچه بخواهد می رسد.

    برنامه آینده موسیقایی شما چیست؟

    تعدادی کار روی اشعار خیام دارم که قصد دارم بعد از اتمام کار فعلی روی اون ها کار کنم. دوست دارم باز هم روی اشعار حافظ کار بسازم. تعدادی کار با کلام خودم دارم و تعدادی هم کار بی کلام که در آینده اگر فرصت باشد مشغولشان خواهم شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=93086
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *