×
×

به عقاید افرادی که با ما مخالفند احترام بگذاریم!

  • کد نوشته: 92941
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۹ام آبان ۱۳۹۴
  • ۵۷ دیدگاه
  • hot-topic-logoاظهار نظر «علی قمصری» آهنگساز و نوازنده بنام موسیقی ایرانی درباره تیتراژ جدید سریال «شهرزاد» به خوانندگی «محسن چاوشی» و همراهی «سینا سرلک»، باعث شکل گیری حاشیه‌هایی برای این آهنگساز شد.
    علی قمصری:
    +با محسن چاوشى، اشتراکى چه در سبک و نگاه و چه در تعداد مخاطبین ندارم و برایش آرزوى موفقیت مى کنم
    +قویا اعلام مى کنم که از صداى ساز من در قسمتهاى بعدى این مجموعه نباید استفاده شود

    به عقاید افرادی که با ما مخالفند احترام بگذاریم!
  • chghsaموسیقی ایرانیان – رها معتمد: اظهار نظر «علی قمصری» آهنگساز و نوازنده بنام موسیقی ایرانی درباره تیتراژ جدید سریال «شهرزاد» به خوانندگی «محسن چاوشی» و همراهی «سینا سرلک»، باعث شکل گیری حاشیه‌هایی برای این آهنگساز شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، هفته پیش بود که قطعه «کجایی» با صدای «محسن چاوشی» خواننده موسیقی پاپ کشورمان و همخوانی «سینا سرلک» خواننده موسیقی ایرانی، به عنوان تیتراژ جدید سریال «شهرزاد» منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت، پس از انتشار این اثر، «علی قمصری» آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که به عنوان نوازنده در تیتراژ قبلی این سریال به آهنگسازی «فردین خلعتبری» و خوانندگی «علیرضا قربانی» حضور داشت، طی یادداشتی کوتاه در اینستاگرام خود به نقد این سریال پرداخت که باعث واکنش تند دوستداران چاوشی و سرلک شد.

    قمصری در این یادداشت نگاشته بود: «ایده هاى آرمانگرایانه اى که در لباس پوپولیسم، خودشان را براى جمعیت قابل دریافت مى کنند: به نظر من سریال «شهرزاد» با وجود داشتن ایده هایى جالب، رفته رفته پیچ و تاب هنرى‌اش را در سایه ى میل به از دست ندادن مخاطب، از دست مى دهد و برایم جالب است که عوامل سریال، با عوض کردن موسیقى تیتراژ فردین خلعتبرى با صداى چاوشى و ناله هاى سرلک، صادقانه، موسیقى را نیز با سقوط هنرى اثرشان همسو کردند. البته به هیچ عنوان از اینکه تار موسیقى متن (و نه تیتراژ) را نواختم پشیمان نیستم و نوشته‌ام ارتباطى به حضور و عدم حضور تار ندارد.»

    پس از یادداشت قمصری، سینا سرلک در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این یادداشت جبهه گیری کرد و نوشت: «جواب اینطور افراد را در صفحهٔ خودشان کوبنده بدهید، چون این‌ها هستند که با این نحوهٔ برخورد و قضاوتهای بیجا، مردم را از موسیقی اصیل دور کرده‌اند.» که همین متن کوتاه باعث شد خیل عظیمی از افراد مختلف به صفحه قمصری سرازیر شوند و انواع اقسام توهین‌ها را به «علی قمصری» در بخش کامنتها درج کنند، ناگفته نماند که سرلک پس از مدتی این پست را از روی صفحه اینستاگرامش حذف کرد.

    پس از این اتفاق، قمصری نیز دوباره در جواب سینا سرلک و کامنتهای مختلف هواداران چاوشی و سرلک، چنین نوشت: «هر هنرمندى در هر ژانرى براى من محترم است. من با محسن چاوشى اشتراکى چه در سبک و نگاه و چه در تعداد مخاطبین ندارم و برایش آرزوى موفقیت مى کنم. همگان هم مى دانند که من ترسى از کسى ندارم که مطلبى را نوشته و پاک کنم. چون در انتقادم بى ادبى وجود ندارد. اما در مورد آقاى سرلک، با توجه به اینکه نوشته ى من تنها درمورد ساختار کلى سریال بود و آداب نگارش در آن رعایت شده بود و اصولا در مورد چیزى نوشته بودم که نقشى هم در شکل گیرى‌اش داشته بودم، بسیار دلگیر هستم و اصلا پیش بینى نمى کردم که یک نقد ساده با دعوت ایشان به حمله مواجه شود، قویا اعلام مى کنم که از صداى ساز من در قسمتهاى بعدى این مجموعه نباید استفاده شود. من تنها به خاطر اعتماد به فردین سازم را بى چشمداشت مالى براى این موسیقى کوک کردم و بدون اینکه حس کنم، سازم نقش بزرگى در این سریال ایفا کرده، درخواست حذف این نواهاى نامانوس را از این سریال دارم. جالب است تا همین قسمت جدید سریال که نامم را خودشان براى اولین بار در پایان نوشتند، من هیچ کجا اعلام نکرده بودم که در آن نواخته‌ام.»

    البته اولین بار نیست که چنین اتفاق و حاشیه‌ای در فضای مجازی می‌افتد، در سال‌های اخیر مواردی بوده است که ایرانیان هرگاه به رویدادی یا فردی در فضای واقعی یا مجازی نقدی داشتند، به فیس‌بوک، اینستاگرام و یا دیگر صفحات اینترنتیشان به انواع مختلفی اعتراض کرده‌اند و یا بالعکس گاهی نیز از موضوعاتی خاص حمایت کردند، این بار هم قرعه به نام «علی قمصری» افتاده، البته این آهنگساز با دفاع از نقد مودبانه خود، کامنتهای توهین آمیز را نیز از روی صفحه‌اش پاک نکرد تا نشان دهد از چنین حمله‌هایی ابایی ندارد.

    حمله این چنینی به «علی قمصری» نشان می‌دهد که امروزه مدعیان آزادی بیان و عقیده تا چه اندازه در عمل به آن معتقد هستند، هزینه زیادی ندارد، تنها به یک دستمایه نیاز داریم. دستمایه‌ای برای اینکه سریعا خودمان را وارد ماجرا کنیم تا از قافله عقب نمانیم. قافله «موضع گیری» در مسائل مختلف، انگار تنها هدفمان این است که از دوستان مجازی خود عقب نمانیم. با این هدف شروع به تایپ دیدگاه‌های خودمان می‌کنیم که بعضا هم عجولانه و از روی قضاوت نادرست است، یک روز به صفحه لیونل مسی حمله می‌کنیم، روز دیگر درباره افراد بزرگ و تاثیرگذار تاریخ معاصرمان، همچون دکترشریعتی لطیفه می‌سازیم، روز دیگر به هنرمند دیگری حمله می‌کنیم.

    این بی‌اخلاقی‌ها که شکل و شیوه‌های تازه‌ به خود گرفته و به طرز عجیبی در حال افزایش است، تا دیروز نصایح شاعرانه و جملات ادیبانه جعلی و امروز اظهارات کار‌شناسی و تخصصی به شبکه‌های اجتماعی سرازیر می‌شود، در چنین شرایطی برای همه ما که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معرض چنین برخوردهایی در دنیای مجازی هستیم، لازم است ضمن پرهیز از تاثیرات و فضاسازی، از دانش و منطق برای ارزیابی بهره بگیریم. چرا که عدم توجه به این مسئله می‌تواند آفت بزرگی در زندگی‌ها ایجاد کند. پس اگر به آزادی بیان و عقیده اعتقاد داریم، باید آن را در عمل نشان دهیم، به عقاید افرادی که با ما مخالفند احترام بگذاریم، حتی اگر آن‌ها را نمی‌پسندیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=92941
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *