×
×

موسیقی به کمک محیط زیست آمد

  • کد نوشته: 92781
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام آبان ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • در بازدید معصومه ابتکار از تمرین گروه نامیرا مطرح شد: «زمین مقدس» از وحدت به نیویورک می‌رود. دکتر ابتکار از تمرین گروه کر نامیرا به رهبری و آهنگسازی فرهاد هراتی بازدید کرد، در این دیدار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام خبر حمایت این سازمان از کنسرت زمین مقدس به […]

    موسیقی به کمک محیط زیست آمد
  • ۱۵-۱۱-۱۶-۱۵۲۳۱۳IMG_9721در بازدید معصومه ابتکار از تمرین گروه نامیرا مطرح شد: «زمین مقدس» از وحدت به نیویورک می‌رود.

    دکتر ابتکار از تمرین گروه کر نامیرا به رهبری و آهنگسازی فرهاد هراتی بازدید کرد، در این دیدار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام خبر حمایت این سازمان از کنسرت زمین مقدس به لزوم توجه به ابزار هنر و موسیقی در جهت بیان درد واره‌های زیست‌محیطی تاکید کرد.

    موسیقی به کمک محیط زیست آمد
    غروب سرد پاییز، صدای گرم مردان و زنانی از نسل‌های مختلف که برای زمین می‌خوانند، در ساختمانی که قدمتش شاید در رقابت با قدمت بیست سال فعالیت یک گروه کر است، می‌پیچد. اینان جمع شده‌اند تا شاید با هنر خود، زنان و مردان هم نسل خود را بیدار کنند و مانع مرگ زمین شوند. مرگی که مهاجرت انسان‌ها کمترین پیامد آن است.

    چهره‌ها و صداها چنان با موسیقی زیبا، رعب‌آور و غمگین پیچیده در فضا همراهی می‌کنند که گویی اینان بخشی از مردمانند که قدرت پیش‌گویی یافته و می‌خواهند با صدایشان، خواب خوش مردمان را بر هم بزنند و فریاد برآرند که «آی آدم‌ها یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان»۱٫

    «کنسرت زمین مقدس» دغدغه‌ای به وسعت زمین و تمام مشکلات محیط‌زیستی آن دارد. مشکلاتی که یک سویش گرمایش زمین و خشکسالی و قحطی و مهاجرت است و سوی دیگرش نابودی جنگل‌ها و فرسایش خاک و آب شدن یخ‌های قطبی و آلوده شدن آب و خاک و هوا و در نهایت اتمام نازیبا و نافرجام زندگی زمین و انسان‌ها. مشکلاتی آنچنان بزرگ که زمین را به احتضار برده و نفس کشیدن را برایش دشوار ساخته است.

    گویا دغدغه آنچه بر زمین و محیط زیست می‌گذرد آنچنان بزرگ است که این‌بار اهالی هنر موسیقی داوطلب روایت آن شده‌اند، شاید زبان شیرین و آرام آنها مرهمی بر زمین خسته شود.

    شاید شنوندگان در پس گوش سپردن به این اجرا در خیالشان بیاندیشند که روزهای سبز و گرم محیط زیست هم از راه می‌رسد، وقتی مردم چنین بیدار و آگاه در تلاشند با استفاده از هر آنچه در توان دارند برای حفظ زمین بکوشند و دیگران را نیز دعوت کنند برای این تیمار.

    شاید با خود بیاندیشند عاقبت روح مادرانه زمین، فرزندان را از خواب غفلت بیدار کرده و آنها می کوشند با مراقبت از مام خویش بار دیگر گهواره آرامش خود را بیارایند. این همراهان تازه و همراهی‌هایشان چقدر شیرین است برای آنان که دیرپایی است در این حوزه فعالند و در این روزهای دشوار و هجوم سختی‌ها.

    جادوی هنر همان چیزی است که ابتکار با شوق از آن به عنوان «یکی از قوی‌ترین ابزارها برای بیدار کردن انسان‌ها» نام می‌برد و خلق و اجرای اپرای زمین مقدس را «خلق کاری فوق‌العاده و روحانی» می‌داند که «زیبا، دلنشین و پرانرژی به موضوع مهم زمین و آینده بشر و کره مسکون می‌پردازد.»

    او کر را هنری می‌داند که بدون نیاز به ادای کلمه و جمله‌بندی، با روح آدمی پیوند می‌خورد و معنا می‌سازد و برای همین در تقدیر از هنر گروه کر نامیرا می گوید: «اصوات زیبا، موزون و معنادار که شما با احساس و هنر خود ایجاد می‌کنید، بدون کلمه و واژگان، مفهوم و معنایی قوی می‌سازند» زیرا معتقد است که محیط زیست «فراتر از زمان و مکان و زبان است و از این رو اجرای عمومی اپرای زمین مقدس می‌تواند با تمام انسان‌ها ارتباط برقرار کند و مساله و درد مشترک بشری را برای تمامی انسان‌های کره مسکون بازگویی کند.»

    معاون رئیس جمهور معتقد است «سرمایه‌های اجتماعی و هنری کشور باید مورد پشتیبانی دولت مردان و دولت زنان قرار گیرند.»

    در آن سوی ماجرا، فرهاد هراتی که گروه کر نامیرا به ابتکار او شکل گرفته است، همه سابقه استادی و هنری خود در کفه اخلاص قرار داده و رهبری و اجرای «اپرای زمین مقدس» را برگزیده است تا در کنار دیگر دغدغه‌های اجتماعی که سال‌ها با هنر خود با مردم در میان گذاشته است، این‌بار راوی دغدغه‌ای بس بزرگ به نام محیط زیست باشد.»

    هراتی معتقد است: «تنها نگران نجات زمین نیست، ولی می‌تواند با هنر انتزاعی خود (هنر موسیقی) سهمی در بیان دردواره‌های زمین و محیط زیست داشته باشد تا شاید نقشی در حیات مجدد زمین ایفا کند.»

    سید محسن روحانی دبیر پروژه بین‌المللی زمین مقدس اعلام کرد: این اجرا پس از اینکه در تالار وحدت به روی صحنه برود قرار است که در اجلاس آتی سازمان ملل در نیویورک نیز گروه کر نامیرا با اجرای قطعات زمین مقدس این دردواره را در گوش جهانیان طنین‌انداز نموده و بگویند جمهوری اسلامی ایران به هر زبانی ولو موسیقی، قصد برون‌داد و تلنگر به مردم دنیا و سایر ملل را در این زمینه دارد.

    باید منتظر بود و دید پس از ۵ دی ماه و اجرای عمومی «کنسرت زمین مقدس» گروه کر نامیرا در تالار وحدت؛ قصه رنج‌ها و سختی‌های زمین از جنگ و تخریب و آلودگی چه پایانی خواهد داشت.

    ۱ – نیمایوشیج

    * برای بزرگنمایی تصاویر، بر روی هر یک از عکسها کلیک کنید

    https://musiceiranian.ir/?p=92781
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *