×
×

«بهروز غریب‌پور» خبر داد:

  • کد نوشته: 92363
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۹ام آبان ۱۳۹۴
  • ۰
  • بهروز غریب‌پور از برنامه‌ریزی برای استفاده از چند خواننده‌ی خارجی در اپرای عروسکی «خیام» خبر داد. کارگردان اپرای عروسکی «خیام» بیان کرد: عروسک‌های این اپرا در حال طراحی دو بعدی هستند و از آنجا که تعداد صحنه‌های این اپرا زیاد است، اپرای عروسکی خیام را می‌توان به لحاظ تعداد عروسک پرشمارترین اثر عروسکی دانست که […]

    «بهروز غریب‌پور» خبر داد:
  • ۱۴۳۱۶۸۹۷۲۳۶۹۵_۳۸۰۶۹۳_۷۲۲۰بهروز غریب‌پور از برنامه‌ریزی برای استفاده از چند خواننده‌ی خارجی در اپرای عروسکی «خیام» خبر داد.

    کارگردان اپرای عروسکی «خیام» بیان کرد: عروسک‌های این اپرا در حال طراحی دو بعدی هستند و از آنجا که تعداد صحنه‌های این اپرا زیاد است، اپرای عروسکی خیام را می‌توان به لحاظ تعداد عروسک پرشمارترین اثر عروسکی دانست که روی صحنه خواهد رفت.

    وی ادامه داد: با توجه به وسعت نفوذ خیام در اروپا و آمریکا تلاش می‌کنم از خواننده‌های خارجی نیز در این کار استفاده کنم تا برخی از رباعیات خیام به زبان انگلیسی، آلمانی‌ و نیز عربی اجرا شود.

    او گفت: در این‌باره در حال مذاکره با خوانندگانی که ایرانی‌الاصل هستند یا تمایل دارند در این اثر حضور داشته باشند، هستیم.

    غریب‌پور همچنین خاطرنشان کرد: برآورد مالی این اپرای عروسکی ۲۵۰ میلیون تومان است که البته رقم بسیار اندکی است، اما با توجه به شرایط مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رقم حداقلی را پیشنهاد داده‌ایم و مذاکراتی را هم به صورت شفاهی با آقای مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه انجام داده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه کماکان روی موسیقی اپرای خیام کار می‌شود، افزود: با توجه به وعده‌ی مثبت آقای مرادخانی برای تامین بودجه، امیدوار هستیم تا تولید این کار به نتیجه برسد و بودجه‌ی آن از طریق مرکز هنرهای نمایشی، بنیاد رودکی، معاونت هنری یا به صورت مشارکتی یا از محلی دیگر تامین شود.

    به گزارش ایسنا، غریب‌پور پیش از این گفته بود: در این اپرا گوشه‌هایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تاثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت‌، دیده خواهد شد. اگر سعدی خودش سفر کرد‌ه بود، خیام با رباعیاتش در جهان سفر کرده و به همین دلیل در این کار موسیقی جایگاه ویژه‌ی خود را دارد و خاص و غنی ساخته خواهد شد.

    او درباره‌ی داستانی که در اپرای «خیام» روایت می شود نیز اظهار کرده بود: ماجرا از نقطه‌ای آغاز می‌شود که خیام به یک بلوغ فکری فلسفی و علمی می‌رسد و اندیشه‌هایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش حسن صباح قرار می‌گیرد.

    این کارگردان به عنوان یک انسان اعتدال‌گرا، به دور از تعصبات در حال کشف و شهود جهان پیرامون خود است. در حالی که آنچه در دنیا درباره خیام بیشتر گفته می‌شود این است که او فردی دائم الخمر و شاعری لاابالی بوده و انگار از علم و اندیشه بریده است.

    اپرای عروسکی «خیام» قرار است با آهنگسازی امیر بهزاد اجرا شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=92363
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *