×
×

پخش سوپرمارکتی/۲

  • کد نوشته: 9087
  • 19 فروردین 1390
  • ۱ دیدگاه
  • پخش سوپرمارکتی می‌تواند فرصت مغتنمی را برای اصلاح سلیقه‌ی شنیداری مردم توسط وزارت فرهنگ و انجمن موسیقی ایجاد کند، به شرطی که دستگاه‌های فرهنگی کشور کمی آگاه، دلسوز، فعال، اهل تجربه‌ی راه‌های نو و دارای کمی دغدغه‌ها‌ی فرهنگی باشند، شرطی که متاسفانه به برقرار بودن آن بدبین هستیم

  • موسیقی ایرانیان- امین موسوی: از آنجا که به هر دلیلی فرهنگسازی درست و اصولی موسیقایی مردم توسط صداوسیما تا به اینجا انجام نشده و غیرقابل انجام است، مطمئنا پخش سوپرمارکتی می‌تواند فرصت مغتنمی را برای اصلاح سلیقه‌ی شنیداری مردم توسط وزارت فرهنگ و انجمن موسیقی ایجاد کند، به شرطی که دستگاه‌های فرهنگی کشور کمی آگاه، دلسوز، فعال، اهل تجربه‌ی راه‌های نو و دارای کمی دغدغه‌ها‌ی فرهنگی باشند، شرطی که متاسفانه به برقرار بودن آن بدبین هستیم.

    پنج تاثیر مثبت پخش سوپرمارکتی آلبوم‌ها را بر موسیقی کشور در اینجا مطالعه کردید، در ادامه می‌توانید آخرین و مهم‌ترین فایده‌ی این‌گونه پخش آلبوم‌های موسیقی کشور را بخوانید.

    ۱-۶) ایجاد فرصت مناسب برای فرهنگسازی و اصلاح سلیقه ی شنیداری مردم

    پخش سوپرمارکتی می تواند باعث وارد شدن موسیقی مجاز به متن زندگی مردم شود، مردم عامه سابق بر این به دلیل نبود رسانه ی موسیقی رسمی بیشتر آلبوم های موسیقی زیر زمینی گوش می کردند، اما پخش سوپرمارکتی به دلیل ایجاد شبه‌رسانه ای برای موسیقی مجاز و در دسترس قرار گرفتن آلبوم های موسیقی باعث شده است موسیقی رسمی بیشتر از قبل وارد متن زندگی مردم شود. همین موضوع یک فرصت استثنایی برای مسئولان فرهنگی کشور است تا بتوانند سلیقه‌ی بسیار سطح پایین شنیداری مردم را اصلاح بخشند، وزارت ارشاد از طریق انجمن موسیقی باید آلبوم های موسیقی با کیفیت دارای دو ویژگی زیر را تولید کنند و در سطح وسیع سوپرمارکت ها پخش کنند:

    ۱- ویژگی اول این است که آلبوم های موسیقی که قرار است مورد حمایت قرار بگیرند و ترویج شوند فارغ از سبکشان، بایستی دارای ارزش های بالای موسیقایی و محتوایی باشند و توسط متفکرین و جامعه شناسان و اساتید موسیقی کشور تأیید شوند، مطمئناً آلبومی که توسط این قشر از جامعه تأیید شود در طولانی مدت باعث پررنگ شدن ارزش ها و هنجارهای انسانی بین مردم خواهد شد، نکته ی دیگر هم اینکه تا آنجا که ممکن است سبک موسیقی اصیل ایرانی تبلیغ و ترویج شود چرا که اولًا این سبک از مظلوم ترین سبک هاست و ثانیاً مردم هر کشور بایستی با موسیقی اصیل و باستانی خود آشنایی و رابطه نسبی داشته باشد. به دلایل بسیار زیاد اکثر جوانان ما کوچکترین آشنایی با موسیقی اصیل یا سنتی مان ندارند به همین خاطر شایسته است که این نوع موسیقی بیشتر مورد حمایت قرار گیرد. البته این به این معنی نیست که به ترویج آلبوم های سالم موسیقی سبک های دیگر نپردازیم. (منظور از آلبوم سالم آلبومیست که مطابق با ارزش های انسانی باشد)

    ۲- ویژگی دوم مهم دیگر این است که آلبوم های موسیقی که توسط بزرگان تأیید می شود (که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم) برای مردم هم جذاب و شنیدنی باشد، آثار موسیقایی اصیل موج نو (‌که نگاه بدیع و نویی به موسیقی سنتی یا ایرانی دارند) کم نداریم که برای جوانان هم جذاب و شنیدنی باشد، اما متأسفانه هر زمان صدا و سیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد خواسته است فرهنگ‌سازی از نوع موسیقایی‌اش را انجام دهد تنها آلبوم‌های موسیقی سنتی قدیمی دهه‌های پیش را به خورد مردم داده است.

    به عنوان مثال رادیو در طول روز گاهاً آثار زیادی از بزرگان موسیقی دهه های پیش را پخش می کند، خب معلوم است جوانی که گوشش هنوز به سازهای سنتی عادت نکرده نمی تواند با چنین آلبوم های سنگین و جدی ارتباط برقرار کند، شایسته است که آلبوم های جوان‌پسند تر موسیقی اصیل توسط مسؤولین فرهنگی کشور تبلیغ شود، به عنوان مثال شهرام ناظری آثار بسیار نو و بدیع و مطابق با مذاق جوانان دارد ولی تنها اثری که هزاران بار از او در صدا و سیما پخش شده است آلبوم آتش در نیستان و گل صد برگ است. عجیب است که حتی یک کارشناس در صدا و سیما نیست که بفهمد این استاد بی نوای ما آثار دیگری به جز آن دو آلبوم هم دارد و دلیلی ندارد مکررا آهنگ های بسیار قدیمی و مغایر با سلیقه ی جوانان پخش شود، البته پخش آثار قدیمی هم جای خود دارد ولی نباید جلوی پخش آثار نو و بدیع را بطور کامل گرفت.

    شاید بعضی ها بگویند موسیقی اصیل یا محلی ذاتش کهنه و قدیمی است و با سلایق جوانان سازگاری ندارد، ولی این درست نیست، نگارنده بارها آلبوم های مختلفی از شهرام ناظری، همایون شجریان، علیرضا قربانی یا همین گروه رستاک را به جوانانی که هیچ تجربه شنیداری از موسیقی سنتی نداشته اند پیشنهاد داده است و آنها بعد از شنیدن این آلبوم ها تحولی در سلیقه شان بوجود آمده و رفته رفته به موسیقی اصیل بسیار علاقمند شده اند.

    بنابراین جا دارد که وزارت ارشاد نسبت به ارائه، پخش و تبلیغ و ترویج آلبوم هایی در حوزه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی اقدام کند که آن آثار برای جوانان جذاب و قابل درک باشد،‌ آلبوم هایی مانند «مولویه» شهرام ناظری، «همه اقوام من» رستاک، «نسیم وصل» همایون شجریان، «دریای بی پایان» سالار عقیلی و… که امتحان خود را پیشتر از این (فارغ از سطح موسیقایی شان) در مورد جذب جوانان به موسیقی اصیل پس داده اند.

    تا به حال فواید پخش سوپرمارکتی آلبوم ها را بر موسیقی کشور خواندید، مضرات و تاثیرات منفی این نوع پخش را در قسمت‌های بعدی مقاله که لینک‌هایش در زیر قرار دارد و یا از طریق دانلود نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان می‌توانید مطالعه کنید.

    “پخش سوپرمارکتی” عامل پلمپ فروشگاه‌های عرصه‌ی محصولات موسیقایی

    پخش سوپرمارکتی احیا کننده‌ی موسیقی پاپ مصرفی و نابودکننده‌ی موسیقی جدی

     

    برای مشاهده‌ی صفحه‌ی اصلی این مطلب در نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان بر روی عکس‌ زیر کلیک کنید.

    • طراحی و صفجه آرایی: ابراهیم مولائی

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *