موسیقی ایرانیان
 

پخش سوپرماركتی/ 1

 

موسيقي ايرانيان: مقاله‌اي كه در ادامه خواهيد خواند يكي از مطالب مهم در مورد  “پخش سوپرماركتي آلبوم‌هاي موسيقي كشور” است كه در نهمين شماره مجله اينترنتي موسيقي ايرانيان منتشر شده، از آنجا كه ممكن است برخي از بازديدكنندگان، مجله را دانلود نكرده باشند و يا اين مقاله را با دقت كافي مطالعه نكرده باشند، خواندن اين مطلب را به همه‌ي موسيقي‌دوستان و بالاخص مسئولين و تهيه‌كنندگان پيشنهاد مي‌كنيم.

در ادامه مي‌توانيد قسمت اول اين مقاله كه در باب تاثيرات مثبت پخش سوپرماركتي بر موسيقي كشور است را بخوانيد. تاثيرات منفي اين نوع پخش بر اوضاع موسيقي كشور را در قسمت‌هاي بعدي اين مقاله كه به زودي در سايت قرار خواهد گرفت مي‌توانيد مطالعه كنيد.

امين موسوی- مقدمه: برخي از شركت هاي موسيقي چند صباحي است كه به پخش سوپرماركتي آلبوم ها روي آورده اند، اين كار بازخورد مثبت و منفي زيادي از طرف اهالي موسيقي داشته، در اين مقاله سعي مي كنيم تأثيرات مثبت و منفي اين روش جديد توزيع آلبوم ها را بر اوضاع موسيقي كشور بررسي كنيم. ابتدا فوايد اين روش را بيان مي كنيم سپس پيامدهاي منفي اين نوع توزيع را بررسي مي كنيم.

1- تأثيرات مثبت پخش سوپرماركتي

1-1) سهولت در خريد آلبوم هاي موسيقي و در دسترس قرار گرفتن آنها

يكي از بزرگترين مشكلات موسيقي مجاز كشور نبود رسانه اي براي معرفي آن و همچنين در درسترس نبودن اين نوع موسيقي است، تا قبل از پخش سوپرماركتي هر فرد براي تهيه ي يك آلبوم موسيقي مجبور بود مسافت نسبتاً طولاني را بپيمايد و به فروشگاه هاي عرضه‌ي محصولات موسيقايي مجاز كه تعدادشان هم در هر منطقه بسيار كم است مراجعه كند، متأسفانه به دلايل مختلف فروشگاه هاي مخصوص عرضه ي آلبوم هاي موسيقي روز به روز تعدادشان كمتر مي شود و خود اين موضوع به موسيقي ضربه مي زند و در طولاني مدت باعث پايين آمدن فروش آلبوم هاي موسيقي مي شود.

براي جلوگيري از اين مشكل پخش سوپرماركتي مي تواند بسيار مفيد واقع شود، چون اين نوع پخش يكي از اصلي ترين علل ضعف موسيقي مجاز يعني در دسترس نبودن آلبوم هاي موسيقي رسمي كشور را حل مي كند، تعداد سوپرماركت ها در هر منطقه اي آنقدر فراوان است كه هر شخصي به راحتي مي تواند در نزديكترين محل زندگي اش همراه كالاهاي خوراكي روزانه اش چند آلبوم موسيقي هم خريداري كند.

1-2) بالا رفتن تيراژ و فروش بيشتر آلبوم هاي موسيقي

وقتي آلبوم هاي موسيقي در سطح سوپرماركت ها پخش مي شود، (به اين دليل كه تعداد سوپرماركت ها از فروشگاه هاي عرضه ي محصولات موسيقايي بسيار بيشتر است) بديهيست كه خود به خود تيراژ آلبوم ها بالا مي رود و فروش آلبوم هاي موسيقي بيشتر مي شود.

1-3) رونق گرفتن و گرم شدن فضاي سرد موسيقي كشور

تيراژ بالا و فروش بيشتر آلبوم هاي موسيقي و همچنين قرار گرفتن پوسترهاي خوانندگان مختلف بر روي شيشه هاي سوپرماركت هاي مختلف در سطح شهر خود به خود باعث رونق گرفتن و تقويت موسيقي رسمي كشور مي شود.

1-4) پخش سوپرماركتي شبه رسانه اي براي موسيقي

نبود رسانه اي براي معرفي آلبوم هاي موسيقي يكي از اصلي ترين علل ضعف موسيقي مجاز به شمار مي رود، همين وجود آلبوم ها و پوسترها در سوپرماركت ها مي تواند به عنوان يك شبه رسانه عمل كند و موسيقي مجاز را به مردم معرفي كند.

1-5) ارزان شدن آلبوم های موسیقی و كسب سود بيشتر توسط شركت ها و هنرمندان موسيقي

فروش بيشتر آلبوم هاي موسيقي خود به خود باعث ارزان شدن آلبوم ها مي شود و همين موضوع هم خود به خود باعث فروش بيشتر آلبوم ها مي شود و همه ي اين مسائل باعث مي شود شركت ها و هنرمندان موسيقي سود بيشتري از موسيقي كسب كنند.

قسمت اول اين مقاله را خوانديد، قسمت‌هاي بعدي اين مطلب را يا مي‌توانيد از مراجعه به اينجا و دانلود نهمين شماره مجله موسيقي ايرانيان مطالعه كنيد و يا مي‌توانيد با كليك بر روي لينك‌هاي زير مشاهده نماييد.

ايجاد فرصت مناسب برای اصلاح سليقه‌ی شنيداری مردم از طريق پخش سوپرماركتی آلبوم‌های موسيقی توسط دستگا‌ه‌های فرهنگی

“پخش سوپرماركتي” عامل پلمپ فروشگاه‌هاي عرصه‌ي محصولات موسيقايي

پخش سوپرماركتي احيا كننده‌ي موسيقي پاپ مصرفي و نابودكننده‌ي موسيقي جدي

 

براي مشاهده‌ي صفحه‌ي اصلی اين مطلب در نهمين شماره مجله موسيقي ايرانيان بر روي عكس‌هاي زير كليك كنيد.

  • طراحی و صفجه آرایی: ابراهیم مولائی


منبع: مجله موسیقی ایرانیان - musicmagazine.ir

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=9085


تازه ترین مصاحبه های تصویری اختصاصی موسیقی ایرانیان

4
یک پاسخ بنویسید

0 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.