×
×

نشست خبری آلبوم «در شب گیسوان تو» برگزار شد

  • کد نوشته: 87767
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۲۳ دیدگاه
  • hot-topic-logoنشست خبری «پرواز همای» به مناسبت انتشار آلبوم «در شب گیسوان تو» برگزار شد و این خواننده با پذیرش اشتباهاتش در گذشته درباره خواندن چند قطعه حساسیت‌زا گفت: «من آدم بی‌خطر و بی‌آزاری هستم.»
    +هر هنرمندی ممکن است در گذشته‌ اشتباهاتی کرده باشد
    +خیلی زودتر از اینکه فکرش را بکنم، مورد توجه قرار گرفتم و هیچ برنامه‌ریزی برای جذب مخاطب نداشتم
    +فروش ۱۶ هزار بلیت تنها ظرف ۳ ساعت، کمک به موسیقی سنتی محسوب می‌شود

    نشست خبری آلبوم «در شب گیسوان تو» برگزار شد
  • پرواز همای

    پرواز همای

    نشست خبری «پرواز همای» به مناسبت انتشار آلبوم «در شب گیسوان تو» برگزار شد و این خواننده با پذیرش اشتباهاتش در گذشته درباره خواندن چند قطعه حساسیت‌زا گفت: «من آدم بی‌خطر و بی‌آزاری هستم.»

    نشست خبری آلبوم «در شب گیسوان تو» صبح امروز شنبه ۲۸ شهریور ماه در شرایطی برگزاری شد که این جلسه عنوان رونمایی نیز داشت و جمعی از مخاطبان و علاقه‌مندان به این خواننده نیز در آن حضور داشتند.

    سعید جعفرزاده (همای) در ابتدای این نشست با بیان این مطلب که بعد از لغو کنسرتش به دلیل سوءتفاهماتی که برای مسئولان قضایی وجود داشت، به نظرات احترام گذاشته تا آلبوم جدیدش بدون حاشیه منتشر شود و کنسرت برای هفته دوم مهرماه بماند، روند برگزاری نشست را به خبرنگاران و پاسخ دادن به پرسش‌های آنان اختصاص داد.

    همای درباره ضبط این آلبوم توضیح داد: «تمام آلبوم‌های صوتی من در ایران ضبط شده و این آلبوم نیز ۲ ماه قبل و بعد از لغو کنسرت ضبط شده است که شامل ۵ قطعه با سروده‌های خودم، یک قطعه با شهر اخوان ثالث، یک قطعه با شعر فاضل نظری و یک قطعه هم که اجرایی تازه از یک کار قدیمی است، شعری از هوشنگ ابتهاج دارد. صدابردار این آلبوم آرش عدل‌پور است و آهنگسازی و تنظیم تمام قطعات را نیز خودم به عهده داشته‌ام.»

    وی ضن بیان این مطلب که اگرچه من سابقه کارهای سیاسی و اجتماعی را نیز در کارنامه خود دارم اما فضای این آلبوم، عاشقانه عارفانه است، درباره احتمال برگزاری کنسرت‌های بیشتر در تهران و سایر استان‌ها گفت: «اگر بتوانیم در تهران روی صحنه برویم، قطعا به سایر شهرها نیز سفر خواهیم کرد. مهم زمستان اول است! اگر آن را پشت سر بگذاریم، شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.»

    این خوانننده در پاسخ به سوالی پیرامون حواشی که آثار قبلی‌اش با آن مواجه بوده اظهار داشت: «اگر کسی کارهای من را طی ۱۰ سال اخیر شنیده باشد، می‌دانم که تنها ۲۰ درصد از کارهای من جنبه‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌اند و قطعا اگر انتشار آن‌ها با برخی اتفاقات سیاسی در کشور مصادف نمی‌شد، با مشکل مواجه نمی‌شد.»

    وی ادامه داد: «آن وقت که من این آهنگ‌ها را خواندم،‌ این فضا نبود. در اجرای نیاوران من شعری را شروع کردم که بیت‌هایی از آن ایجاد حساسیت کرد؛ حال آنکه همان شعر هم معانی عمیقی را در خود داشت که به آن توجهی نشد.»

    همای درباره کارکرد تعابیری همچون «شراب» و «مستی» در آثار گذشته‌اش، گفت: «تعابیری مانند می و مستانگی همیشه در ادبیات و شعر فارسی وجود داشته‌اند و اگر بخواهیم آن‌ها را حذف کنیم، باید نیمی از ادبیات ایران را کنار بگذاریم. فضای کاری من هم مستانه است و نگاهم به می و مستی، همان نگاهی است که بزرگان ادبیات مانند حافظ و مولانا به آن‌ها داشته‌اند. البته من زبان را طوری انتخاب می‌کنم که امروزی‌تر و قابل فهم‌تر باشد.»

    وی اظهار داشت: «من در این مملکت زندگی کرده و می‌کنم و هیچ وقت فعالیت غیرمجاز نداشته‌ام. اگر اجراهای خارج از کشور من در ایران منتظر شده،‌ تقصیر من نیست و باید کمپانی‌های مافیایی و سودطلب دست‌اندرکار پاسخ دهند؛ البته نمی‌گویم از انتشار آثارم در ایران بدم آمده. به هر حال در کار ما هم شیطنت‌هایی هست.»

    خواننده آلبوم «در شب گیسوان تو» درباره تفاوت اجراهای خارجی‌اش توضیح داد: «در آمریکا و اروپا نمی‌شود همین موسیقی را که در ایران اجرا می‌شود اجرا کرد. آنجا هم مافیای خودش را دارد و ناچار باید کمی پیازداغ کار را بیشتر کنیم.»

    وی افزود: «خیلی از خواننده‌ها که کارهای تندتری از من را خوانده‌اند و حتی در تحولات و اتفاقات اخیر کشور نیز دستی داشته‌اند، توانسته‌اند به راحتی کار خود را ادامه دهند. من قبول دارم که شاید بعضی از کارها را نباید می‌خواندم؛ کارهایی که باعث ممنوعیت من شد ولی باید بگویم در این جریان، چند نفر غرق شدند که من میز یکی از آن‌ها بودم.»

    وی همچنین درباره انتقادات تند و تیزی که طی ماه‌های اخیر با آن‌ها مواجه بوده است، گفت: «معاونت هنری تمام تلاشش را کرده تا من روی صحنه بیایم اما نمی‌دانم چرا جامعه موسیقی ما سعی می‌کند من روی صحنه نیایم؟ از طرف دیگر درباره لغو کنستر‌ هم خیلی‌ها اظهار نظر کرده‌اند که خودشان روی صحنه هستند و بیشتر هدف خودنمایی داشتند.»

    همای همچنین درباره مخالفت‌هایی که در مسیر برگزاری کنسرت با آن مواجه بوده ادامه داد: «بسیاری از موزیسین‌ها و جریان‌های مافیایی علیه من جبهه گرفتند؛ با طرح مباحثی از این دست که همای در خارج زندگی می‌کند و چرا باید در ایران کنسرت بگذارد و… شایعات طوری گسترش پیدا کرد که مانع کار شد اما من بر خلاف این اظهار نظرهای غلط، آدم بی‌خطر و بی‌آزاری هستم.»

    این خواننده در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر موضع دادن وی و اینکه چه تضمینی هست در آینده باز تغییر موضع ندهد،‌گفت: «من هنرمندم؛ سیاست‌مدار نیستم که با تغییر حکومت‌ها تغییر موضع بدهم. کسانی که کارهای مرا دنبال کرده‌اند می‌دانند که به جیز یکی دو تا، باقی همه اصالت هنری دارند. من یک آدم روستایی هستم، با قلب و صدای روستایی و تنها با رنج و تلاش‌های خودم بالا آمده‌ام.»

    وی اضافه کرد: «هستند آدم‌هایی که با سیاست می‌خوانند!‌ من اگر این‌طور بودم در ایران به مشکل برنمی‌خوردم و همچنان روی صحنه بودم. در حالی که من قبل از رفتن از ایران نیز درگیر حراست و ارشاد و… بودم.»

    خواننده «در شب گیسوان تو» درباره دغدغه جذب مخاطب در آثارش گفت: «من خیلی زودتر از اینکه فکرش را بکنم، مورد توجه قرار گرفتم و هیچ برنامه‌ریزی برای جذب مخاطب نداشتم. هرچند من اعتقادی به تقسیم‌بندی مخاطب عام و خاص ندارم زیرا به باور من عام هم زیر مجموعه خاص است. همانطور که تنها خواص هستند که می‌توانند مخاطب عام داشته باشند.»

    وی افزود: «یکی از کارهایی که من به آن افتخار می‌کنم، برگزاری اپرای موسی‌ و شبان بود. این کار هم به لحاظ سوژه و هم به لحاظ موسیقی و عوامل در بالاترین سطح از کیفیت برگزار شد و همه را تحت تاثیر قرار داد که از هر قشری بودند. فکر می‌کنم تنها موزیسین‌ها هستند که کار هم را گوش نمی‌دهند!»

    پرواز همای

    پرواز همای

    همای درباره اجرای شعر فاضل نظری با مطلع «از شهر می‌برند چراغانی‌ات کنند/ تا کاج‌های جشن‌های زمستانی‌ات کنند» توضیح داد: «این کار را من قبلا در اجراهایم خوانده بودم و وقتی قرار شد در آلبوم به صورت مجوزدار منتشر شود، به آقای نظری زنگ زدم و ایشان قبول کرد؛ شاید هم چون قبلا اجرا کرده بودم این کار را قبول کرد.»

    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه بازگرداندن مبلغ بلیت‌های فروخته شده کنسرتی که لغو شد،‌ توضیح داد: «بعد از لغو ما گفتیم که پول ۱۶هزار بلیت فروخته‌‌‌شده را ظرف یک هفته باز می‌گردانیم اما از آنجا که بانک باید پول‌ها را به ۲۵ کارت‌بانک مختلف برمی‌گرداند، این پروسه ۳ هفته به طول انجامید. البته خسارت‌های ما خیلی زیادتر از آنی بود که این شائبه به وجود بیاید که عمدا این پول را دیرتر دادیم.»

    پرواز همای در بخش دیگری از این نشست درباره وضعیت موسیقی سنتی ایران گفت: «موسیقی سنتی ایران در سراشیبی سقوط است و خیلی از اساتید که لیاقت روی صحنه بودن را داشته‌اند،‌ قربانی جریان‌های مختلف شده‌اند. از طرفی کنسرت‌های سنتی مورد استقبال نیست و سالن‌ها پر نمی‌شود. در چنین شرایطی فروش ۱۶هزار بلیت تنها ظرف ۳ ساعت، کمک به موسیقی سنتی محسوب می‌شود.»

    وی ضمن بیان این مطلب که هر هنرمندی ممکن است در گذشته اشتباهاتی داشته باشد، از خبرنگاران حاضر در مراسم خواست تا رویکردشان باعث تسهیل در روی صحنه آمدن وی شود؛ نه اینکه به مخالفت‌ها و لغو‌ کنسرت‌ها بیانجامد. همای همچنین نسبت به انتشار صدایش در صدا و سیما ابراز امیدواری کرد و گفت: «برای هر هنرمندی افتخار است که رسانه ملی کشور صدایش را منتشر کند. این مساله هیچ ربطی به دوره‌های سیاسی خاص ندارد.»

    ایشان درباره سبک کاری‌اش در موسیقی و استفاده نکردن از آواز‌های سنتی گفت: «به‌نظر من نیاز شنیداری به آواز در جامعه فعلی وجود ندارد. البته آنقدر اساتید آواز بزرگی حضور دارند که من فکر می‌کنم با آواز به جایی نمی‌رسم. من بیشتر به ریتم، شعر و فضای جدید و مدرن در موسیقی فکر می‌کنم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=87767
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *