×
×

عالیم قاسم اف: برای شما موسیقی اجرا می کنیم تا بتوانیم با این موسیقی به قلب ها نزدیک تر شده و به یک معنای مشترک دست پیدا کنیم

  • کد نوشته: 138704
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۱ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • آخرین کنسرت مشترک استاد عالیم قاسم اف و پرواز همای با اجرای چندین قطعه موسیقایی فارسی و آذری و تاکید گروه اجرایی مبنی بر محترم شمردن «آب» در تالار بزرگ کشور برگزار شد.
    +در ادامه می توانید گزارش مفصل متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه این کنسرت را به همراهی عکسهای «الناز احمدی» دنبال کنید

    عالیم قاسم اف: برای شما موسیقی اجرا می کنیم تا بتوانیم با این موسیقی به قلب ها نزدیک تر شده و به یک معنای مشترک دست پیدا کنیم
  • کنسرت استاد عالیم قاسم اف و پرواز همای

    آخرین کنسرت مشترک استاد عالیم قاسم اف و پرواز همای با اجرای چندین قطعه موسیقایی فارسی و آذری و تاکید گروه اجرایی مبنی بر محترم شمردن «آب» در تالار بزرگ کشور برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از مهر، آخرین کنسرت مشترک استاد عالیم قاسم اف خواننده مطرح موسیقی کشور آذربایجان و پرواز همای خواننده و آهنگساز موسیقی ایرانی با اجرای چندین قطعه موسیقایی فارسی و آذری و تاکید گروه اجرایی مبنی بر محترم شمردن «آب» جمعه شب بیستم اسفند ماه با استقبال قابل توجه مخاطبان در تالار بزرگ کشور که چندی پیش به دلیل آتش سوزی به حالت تعطیل در آمده بود، برگزار شد.

    قبل از شروع رسمی برنامه که با تاخیری نیم ساعته آغاز شد، گروه موسیقی متشکل از استاد قاسم اف، پرواز همای، پاشاه هنجنی نوازنده نی، زکی علی اف نوازنده تار، محمود نوذری نوازنده سنتور، رافائل اصغر اف نوازنده بالابان، میلاد علیپور نوازنده بم تار و مسلم علیپور نوازنده کمانچه بعد از همنوازی ناقارا جاویدان نبی اف و اسفندیار شاهمیر نوازنده دف با گل افشانی گروه اجرایی کنسرت از بالای صحنه به سمت صحنه اصلی مشایعت شدند.

    طراحی فضای برنامه که عمدتا از المان های معماری ایرانی و خانه های قدیمی شهرها بهره گرفته بود رنگ و لعاب متفاوتی را به فضای فیزیکی کنسرت ارائه داده بود.

    پرواز همای در ابتدای این کنسرت که به همت موسسه «آوای هنر» ضمن تشکر از مخاطبان آذری زبان از حضور هنرمندان و ورزشکارانی که برای تماشای کنسرت مشترک هنرمندان ایرانی و آذربایجانی به تالار تازه بازسازی شده کشور آمده بودند قدردانی کرد.

    گروه بعد از اجرای قطعه های «خدای در روستای ماست» با ترانه، آهنگ و تنظیم پرواز همای، «بی کَس» با شعر، آهنگ و تنظیم پرواز همای و خوانندگی مشترک عالیم قاسم اف به سراغ قطعه آوازی «حال پریشانی» رفت که در این بخش تک نوازی نی پاشا هنجنی همراه با صداسازی هایی که حین اجرای خود انجام می داد و البته ابداعات آوازی همای در مقاطع مختلف اجرای قطعه از مهم ترین ویژگی های آن بود.

    گروه سپس قطعه «دیوانه چو دیوانه ببیند» از ساخته های پرواز همای را برای مخاطبان در سالن اجرا کرد.

    کنسرت استاد عالیم قاسم اف و پرواز همای

    عالیم قاسم اف در پایان اجرای این قطعات بود که با هیجانی جالب توجه از حضور دوباره اش در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه جوانان هنرمند این کنسرت و من ِ پیرمرد را امشب با لذت و هیجان همراهی می کنید بسیار ممنونم. ما امشب برای شما موسیقی اجرا می کنیم تا بتوانیم با این موسیقی به قلب ها نزدیک تر شده و به یک معنای مشترک دست پیدا کنیم. البته من از گروه طراحی صحنه کنسرت نهایت تشکر را دارم که با یک فضای ایرانی حال و هوای دیگری را به کنسرت ما دادند.

    این هنرمند که در دنیای موسیقی به «نابغه آواز شرق» یا «بلبل شرق» معروف است پس از پایان این بخش از صحبت هایش به اجرای قطعات پرطرفدار و فولکلور موسیقی آذربایجان پرداخت و به دلیل تسلط مثال زدنی که در هنر آوازی خود داشت شب باشکوهی را برای طرفداران ایرانی خود رقم زد.

    در حین اجرای این قطعات آذری، پرواز همای با اجرای قطعاتی ایرانی از جمله «سرمست» قاسم اف را همراهی می کرد.

    از نکات جالب توجه این بخش از کنسرت تشویق مکرر طرفداران پرتعداد عالیم قاسم اف بود که با فریادهای «عالیم، عالیم» به طور مستمر تشویق می کردند که در این لحظه عالیم از آنها خواست این تشویق با فریادهای «عالیم ، همای» ادامه پیدا کند.

    پرواز همای هم قبل از آغاز بخش دوم برنامه خطاب به تماشاگران حاضر در تالار بیان کرد: ما امروز طراحی صحنه کنسرت را به شکلی انجام دادیم که یک حوض پر از آب و ماهی جلوی صحنه قرار دارد. ما اعتقاد داریم که آب نماد روشنایی و ماهی نماد زندگی است ضمن اینکه همه هم می دانیم که اکنون با کمبود آب مواجه هستیم بنابراین از شما می خواهم آب را محترم بشمارید.

    «بی من مخور شراب» به آهنگسازی پرواز همای، «سن یاریمین قاصدی سن» با شعر استاد شهریار، «شیرین لبی» به آهنگسازی پرواز همای، «دیوانه تر شدم» به آهنگسازی پرواز همای از جمله قطعات دیگری بودند که به همراه قطعه «هم نوازی سازها» که به اجرای تک نوازی نوازندگان گروه اختصاص داشت به خوانندگی مشترک عالیم قاسم اف و پرواز همای برای مخاطبان اجرا شد.

    در بخش پایانی کنسرت گروه ضمن اجرای قطعه «جنجال دو دیوانه» با شعر، آهنگ و تنظیم پرواز همای شاهد اجرای قطعات پرطرفدار استاد قاسم اف بود که این قطعات با توجه به حال و هوای آشنای ترانه ها و ملودی ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

    عباس جدیدی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز که از ابتدای برنامه در تالار حضور داشت بعد از پایان کنسرت با دسته گل به یک باره روی صحنه آمد و با اهدای گل ها به گروه اجرایی از آنها تقدیر کرد. این اقدام وی موجب شد که تماشاگران زیادی او را به واسطه این حرکت تشویق کنند. البته این اقدام وی با توجه به حاشیه های چند ماه اخیرش به شدت با استقبال عکاسان مواجه شد.

    ضمن اینکه کیومرث پوراحمد، مصطفی زمانی، اندیشه فولادوند از جمله هنرمندان دیگری بودند که در آخرین اجرای کنسرت «جنجال دو دیوانه» در تالاربزرگ وزارت کشور حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=138704
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *