×
×

پیامهای تسلیت «محمدرضا شجریان»، «همایون شجریان»، «سعید فرج پوری»، «شروین مهاجر»، «تهمورس پورناظری» و «علی مرادخانی»

  • کد نوشته: 87067
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۹ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۱۲ دیدگاه
  • hot-topic-logo«هابیل علیف» استاد بزرگ کمانچه آذری که سابقه همکاری با استاد محمدرضا شجریان و برخی هنرمندان ایرانی را هم در کارنامه هنری اش داشت، در سن هشتاد و هشت سالگی و بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان شهر باکو درگذشت. در ادامه پیام های تسلیت هنرمندان ایرانی را دنبال کنید و ویدئویی از اجرای مشترک «هابیل علیف» با استاد شجریان را آنلاین ببینید و دانلود کنید.
    +ویدئوی اجرای مشترک زنده یاد «هابیل علی اف» و استاد «محمدرضا شجریان» در سال ۱۳۷۱

    پیامهای تسلیت «محمدرضا شجریان»، «همایون شجریان»، «سعید فرج پوری»، «شروین مهاجر»، «تهمورس پورناظری» و «علی مرادخانی»
  • «هابیل علیف»

    «هابیل علیف»

    «هابیل علیف» استاد بزرگ کمانچه آذری که سابقه همکاری با استاد محمدرضا شجریان و برخی هنرمندان ایرانی را هم در کارنامه هنری اش داشت، در سن هشتاد و هشت سالگی و بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان شهر باکو درگذشت.

    هابیل مصطفی اوغلو علیف در ۶ خرداد ۱۳۰۶ در روستایی در منطقه آغ‌داش (جمهوری آذربایجان) به دنیا آمد. زمانی‌که هابیل علیف در دبستان مشغول تحصیل بود احمد آغدامسکی خواننده مشهور آن زمان، اتاقی در خانه آنها اجاره کرد و این حضور و رفت‌وآمدهای آغدامسکی با دیگر موسیقیدانان سرآغاز علاقه هابیل به موسیقی شد. علاقه و کشش وی به موسیقی با تشویق و حمایت مادر همراه شد به گونه‌ای که بعدها در گفتگویی اعلام کرد که حضورش در دنیای هنر را مدیون دو نفر است: اول احمد آغدامسکی و دیگری مادرش نسا خانم. با تشویق‌های آغدامسکی و حمایت‌های مادر وارد مدرسه موسیقی در آغ‌داش شد و ساز تار را انتخاب کرد ولی به علت ضعف جثه نمی‌توانست به درستی تار را در دست بگیرد به همین خاطر ساز کمانچه را برگزید.

    ۱۱ ساله بود که اولین بار در مدرسه به اجرای موسیقی پرداخت. هابیل بعد از اتمام کلاس هفتم وارد مدرسه پداگوژی شد و همزمان نیز در تئاتر دولتی درام وزیروف آغداش ساز می‌زد. در سال ۱۹۵۲ به باکو رفت و وارد مدرسه موسیقی عاصف زینالی شد و شروع به یادگیری ظرائف مقام‌های موسیقی نزد قربان پیریمف (نوازنده تار) و خان شوشینسکی کرد. در سال ۱۹۵۳ وی وارد انجمن فلارمونیک دولتی آذربایجان شد. اولین حضور وی در تلویزیون در سال ۱۹۶۱ بود که در آنجا وی سه‌گاه را با تکنیک‌های نوینی اجرا کرد که بحث‌های بسیاری را برانگیخت.

    این هنرمند اجراهای بسیاری در شوروی سابق و همچنین ترکیه، آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هندوستان، پاکستان، ایران، مصر، سوئد، هلند، تونس، ژاپن و سوریه به روی صحنه برده بود.

    پیام تسلیت استاد آواز ایران برای هابیل علی‌اف

    محمدرضا شجریان درگذشت هابیل علی اف، استاد بزرگ بزرگ کمانچه را تسلیت گفت.

    محمدرضا شجریان در پیام خود آورده است: «درگذشت بزرگ مرد موسیقی آذربایجان، استاد هابیل علی اف ضایعه ای دردناک برای علاقه مندان هنر و مردم آذربایجان است. با نهایت تاثر به خانواده، دوستداران و مردم آذربایجان تسلیت عرض می کنم.»

    همایون شجریان: هابیل علی‌اف از جمله معدود نوازندگانی بود که که با ساز خود به یگانگی رسید

    همایون شجریان درگذشت هابیل علیف، استاد بزرگ کمانچه‌ را تسلیت گفت.

    همایون شجریان در پیام خود آورده است:« استاد بزرگ هابیل علی‌اف افسانه ایی، نغمه خود خواند و رفت. او از جمله معدود نوازندگانی بود که که با ساز خود به یگانگی رسیده بود. نواختنش تنها نواختن نبود، انگار سخن می‌گفت و شعر می‌سرود و آواز می‌خواند. شکر ایزد را که دیدم روی او…»

    او در ادامه پیام خود نوشت: «درگذشت استاد بزرگ کمانچه را به جامعه  هنری و هنر دوستان تسلیت عرض می‌کنم.»

    سعید فرج پوری: هابیل علی اف توانست به ساز کمانچه اعتباری ببخشد که در پنجاه سال اخیر نامش بر صدر کمانچه نوازان ثبت شد

    «در گذشت استاد گرانقدر و بی همتای کمانچه هابیل علی اف را به همه دوستداران و عاشقان موسیقی تسلیت میگویم، بدون شک او توانست به ساز کمانچه اعتباری ببخشد که در پنجاه سال اخیر نامش بر صدر کمانچه نوازان ثبت شد، آنچه او را بیش از همه شاخص کرد و آوازه اش را در جهان انداخت، یگانگی سبک او و آذربایجانی بودن پنجه اش بود. از ساز هابیل علی اف، صدای آذربایجان بود که برمی خاست
    یادش گرامی باد.»

    شروین مهاجر: کمانچه هاى جهان در سوگ او ناله میکنند

    هابیل  مصطفی اوغلو على اف در ۶ خرداد ۱۳۰۶ در روستایی در منطقه آغ داش(جمهورى آذربایجان)  به دنیا آمد اما از زمانى که به کما رفت تا آخرین خبر که پرواز اسطوره کمانچه نوازى جهان بود زمان زیادى نگذشت .
    استاد هابیل على اف آخرین آرشه را کشید و جاودانه شد .
    کسى که در زمان حیاتش بارها احساس  قلبى ام را به او و آواى جادویى  دستانش گفته بودم ، صادقانه بگم ، هیچ کس مثل استاد هابیل من را مجنون کمانچه نکرد ، به راستى به سازش وصل بود .به کشور آذربایجان نه فقط که به خاورمیانه باید تسلیت گفت ، نگینى چون او متعلق به جهان بود . افسوس که فرصت دیدارو شاگردى از نزدیک مهیا نشد اما همیشه از دور از او آموختم و با سازش عاشقى کردم .
    جاودان در تاریخ هنر ایران و آذربایجان ، نامى به بلنداى
    قامتش . هابیل على اف
    شروین مهاجر

    تهمورس پورناظری: کمانچه امروز که نه در سوگ هابیل که به او سربلند است

    تهمورس پورناظری درگذشت هابیل علی اف، استاد بزرگ کمانچه‌ را تسلیت گفت. وی در پیامی آوره است: «چون روان سازش بر آسمان ها پرکشید، او که خداوندگاران لطف و احساس را در هر نغمه اش هزار بار ظهورى شگرف بود. به مذهب عشاق ، آیین عشق را تا به آخرین دم به مهراب نوا ستایشگر ماند.

    کمانچه امروز که نه در سوگ هابیل که به او سربلند است.

    روانش جاودان شاد
    تهمورس پورناظری»

    پیام تسلیت معاون هنری برای درگذشت نوازنده مطرح آذربایجانی

    علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت هابیل علی اف نوازنده سرشناس کمانچه پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد.

    «هابیل علی اف هنرمند شهیر و نوازنده چیره دست کمانچه دار فانی را وداع گفت و پس از عمری تلاش بی‌وقفه در عرصه موسیقی و خلق آثاری ماندگار، نام نیک و جایگاهی رفیع در جهان هنر از خود به یادگار گذارد. او با ارائه آثار ارزشمند موسیقایی و اجرای صحنه‌ای در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران، عشق و علاقه زایدالوصف خویش را به فرهنگ و هنر ایرانی اظهار می‌داشت  و تکریم عمومی و به ویژه بزرگان موسیقی در ایران را برمی‌انگیخت.

    هابیل علی اف نه تنها در آذربایجان به عنوان هنرمندی ممتاز و شایسته شناخته شد، بلکه در ایران نیز شأن و منزلت هنری وی متمایز و آثار مشترک او با هنرمندان برجسته و معتبر ایران، در نزدیکی ایران و آذربایجان و علائق دو کشور به ویژه در مراودات فرهنگی و هنری مؤثر بوده است.

    اینجانب ضمن ادای احترام به این هنرمند بزرگ، درگذشت وی را به عموم جوامع هنری جهان به خصوص جامعه هنری و مردم آذربایجان و بالاخص به بازماندگان محترم وی صمیمانه تسلیت می‌گویم
    و از خداوند بزرگ برای ایشان آمرزش و آرامش مسئلت دارم.»

    در سال ۱۳۷۱ زنده یاد «هابیل علی اف» به ایران آمد و به همراه استاد شجریان در تالار وحدت برروی صحنه رفت، ویدئوی بخشی از این اجرا را می توانید آنلاین ببینید و دانلود کنید.

    +دانلود

    آنلاین ببینید:

    https://musiceiranian.ir/?p=87067
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *