×
×

نشست خبری ارکستر چکاوک برگزار شد

  • کد نوشته: 86159
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۹ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۰
  • سرپرست ارکستر چکاوک گفت: قطب سوم موسیقی ارکسترال کشور، ارکستر چکاوک است، زیرا ما تنها ارکستری هستیم که از سال ۷۷ تا کنون اجراهای متعدد و موفقی داشته‌ایم. رضا شایسته اظهار کرد: خیلی دوست دارم درباره اتفاقات چندماه اخیر موسیقی صحبت کنم و جا دارد که فعالیت ارکسترها را در این شش‌ماه تبریک بگویم، زیرا […]

    نشست خبری ارکستر چکاوک برگزار شد
  • ۴سرپرست ارکستر چکاوک گفت: قطب سوم موسیقی ارکسترال کشور، ارکستر چکاوک است، زیرا ما تنها ارکستری هستیم که از سال ۷۷ تا کنون اجراهای متعدد و موفقی داشته‌ایم.

    رضا شایسته اظهار کرد: خیلی دوست دارم درباره اتفاقات چندماه اخیر موسیقی صحبت کنم و جا دارد که فعالیت ارکسترها را در این شش‌ماه تبریک بگویم، زیرا نبودن آن‌ها به موسیقی ضرر می‌زد.

    او ادامه داد: اتفاق خوشایند دیگری که در موسیقی رخ داده، همراهی ارکسترهای خارجی با ارکستر سمفونیک تهران است. امیدوارم ارکستر کشور ما به‌زودی به دیگر کشورها سفر کند و بتواند اجراهایی را روی صحنه ببرد. موسیقی، تنها زبانی است که به ترجمه نیاز ندارد.

    سرپرست ارکستر چکاوک همچنین اظهار کرد: ارکستر ما از سال ۷۷ تا کنون اجراهای متعددی داشته و این در حالی است که ما با هزینه شخصی فعالیت می‌کنیم و هیچ حمایتی نداریم. رسالت ما هم اجرای آثار «گل‌های جاویدان» است.

    او درباره دلیل اجرای آثار خاطره‌انگیز گفت: من هنرجویان زیادی دارم و خیلی وقت‌ها هنگام تدریس متوجه می‌شوم که این بچه‌ها هنرمندان قدیمی را نمی‌شناسند و باید همیشه از خدمات آن‌ها به موسیقی ایران برای‌شان بگویم. به همین دلیل، دوست دارم این آثار برای نسل جوان اجرا شود.

    شایسته ادامه داد: من در ترانه‌های قدیمی، اقبال عمومی را می‌بینم این ترانه‌ها آثاری ملودی‌محور هستند که در عین حال، سادگی و زیبایی دارند. همچنین اشعاری قابل فهم دارند و با ریتم‌های زیبا همراه می‌شوند.

    او تنظیم‌های ساده را از دیگر ویژگی‌های قطعات خاطره‌انگیز دانست و گفت: در آثار امروزی، ملودی در تنظیمات پیچیده گم می‌شود. یکی دیگر از دلایل ماندگاری آن آثار، تلفیق درست شعر و موسیقی است که این روزها کمتر دیده می‌شود.

    شایسته درباره کنسرت پیش روی گروه چکاوک، توضیح داد: اجرای ما در دو بخش روی صحنه خواهد رفت؛ بخش اول با خوانندگی محمد افروز، از شاگردان اکبر گلپایگانی و بخش دوم با صدای مصطفی نیکو، از شاگردان رامبد صدیف همراه است. در این کنسرت، آثاری از اسدالله ملک‌،‌ روح‌الله خالقی، فضل‌الله توکل‌ و … را اجرا خواهیم کرد. به‌زودی نیز آثاری از اسدالله ملک را که تا کنون اجرا نشده، اما از طریق همسر ایشان در اختیار ما قرار گرفته است، منتشر و اجرا می‌کنیم.

    سرپرست ارکستر چکاوک در نشستی که هشتم شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد، بیان کرد: موسیقی اصیل، مهجور افتاده است. یک زمانی از ۱۰ روز پیش از اجرای ارکستر ملی، دیگر بلیت پیدا نمی‌شد؛ اما این روزها نصف سالن اجرای ارکستر با بلیت مهمان پر می‌شود.

    شایسته همچنین اظهار کرد: مسؤولان باید از هنرمندان حمایت کنند، البته منظورم حمایت‌های مادی نیست، چون هنرمند گدا نیست، بلکه منظورم حمایت‌هایی است که هنرمند بتواند اجرایش را در شرایط بهتری روی صحنه ببرد. مثلا شهرداری با ما همکاری نمی‌کند یا تبلیغات روزنامه‌ها، هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. خواهش من از مسؤولان این است که نگاه ویژه‌ای به موسیقی اصیل ایرانی داشته باشند.

    او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که مبنای انتخاب قطعات این کنسرت چیست؟ گفت: قطعات سلیقه‌ای انتخاب می‌شوند. ما در گروه جلسه می‌گذاریم و به توافق می‌رسیم و تصمیم می‌گیریم که کدام قطعات باید تنظیم شوند. البته به درخواست‌های مردم هم اهمیت می‌دهیم.

    در ادامه این نشست، محمد افروز که قرار است به‌عنوان خواننده در این کنسرت حضور داشته باشد، در سخنان کوتاهی گفت: فکر می‌کنم صداهای خوب باید حمایت و تشویق شوند. ما در این کنسرت، کارها را بازخوانی می‌کنیم و کار بازخوانی‌شده باید بهتر از نسخه اصلی باشد. اگر حس‌وحال یک کار بازخوانی‌شده بهتر نباشد‌، اصلا نباید خوانده شود.

    مصطفی نیکو – خواننده – هم که در این نشست حضور داشت، درباره ساختار قطعات موسیقی ایرانی صحبت کرد.

    به گزارش ایسنا، ارکستر چکاوک شهریورماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت و میلاد کیایی به‌عنوان نوازنده مهمان در این اجرا حضور خواهد داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=86159
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *