×
×

برگزاری کنسرت گروه کُر «مهر وطن»

  • کد نوشته: 85436
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۰
  • گروه کُر «مهر وطن» به رهبری مسعود نکویی، کنسرتی را برای پاسداشت «شالبافان» گمنام استان کرمان برگزار خواهد کرد. مسعود نکویی اظهار کرد: این کنسرت که قرار است در تهران و کرمان برگزار شود، به کارگردانی پوریا قلی‌پور – هنرمند تئاتر – آکاپلا را در کنار یک رقص مدرن قرار می‌دهد. او که از هنرمندان […]

    برگزاری کنسرت گروه کُر «مهر وطن»
  • ۲گروه کُر «مهر وطن» به رهبری مسعود نکویی، کنسرتی را برای پاسداشت «شالبافان» گمنام استان کرمان برگزار خواهد کرد.

    مسعود نکویی اظهار کرد: این کنسرت که قرار است در تهران و کرمان برگزار شود، به کارگردانی پوریا قلی‌پور – هنرمند تئاتر – آکاپلا را در کنار یک رقص مدرن قرار می‌دهد.

    او که از هنرمندان فعال استان کرمان محسوب می‌شود، ادامه داد: کنسرت ما، این‌بار به جای «آکاپلا»، «اکتاپلا» است که ترکیبی از حرکت و آواز است. البته اجرای ما مانند سایر گروه‌های موسیقی فولکلور نیست، بلکه نمادها و حرکاتی را به‌صورت مدرن اجرا می‌کنیم و در واقع به‌نوعی از رئال بودن فرار کرده‌ایم.

    رهبر گروه کُر «مهر وطن» اظهار کرد: ما در این اجرا، فرهنگ شالبافی و قیام شالبافان کرمان را اجرا خواهیم کرد و قطعات به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند که شنونده هنگام شنیدن این اثر شوکه می‌شود. فکر می‌کنم این اجرا، اجرای خاصی است که به یک‌بار دیدنش می‌ارزد.

    این هنرمند درباره‌ی میزان استقبال از این موسیقی در استان کرمان، گفت: در بدو فعالیت ما در استان کرمان، کسی نمی‌دانست که موسیقی کرال چیست. از سال ۸۷ که در جشنواره‌ی موسیقی فجر شرکت کردیم تا سال ۹۰ درگیر بودیم که این سبک را معرفی کنیم اما پس از این تلاش‌ها مردم این کار را فهمیدند و به آن علاقه پیدا کردند.

    وی افزود: موسیقی کرمان، موسیقی دارای قدمت است و ما سعی کردیم این سبک موسیقی را به خدمت فرهنگ خودمان درآوریم. در واقع با فرهنگ و لهجه‌ی خود همراه گویش منطقه، آثاری را ارائه کردیم. با ارائه‌ی این سبک در استان‌مان جا افتادیم و حالا دیگر مردم منتظر آثار ما هستند.

    نکویی درباره‌ی دلیل انتخاب موضوع «قیام شالبافان» برای این کنسرت توضیح داد: اول قرار نبود که روی این موضوع کار کنیم؛ اما در میانه‌ی راه به ابیاتی از حکیم ادیب قاسم کرمانی مشهور به «سعدی کرمانی» برخوردم که درباره‌ی نهضت شالبافی در کرمان سروده شده بود. با خودمان گفتیم، چرا وقتی این فرهنگ غنی را داریم، از آن بهره نبریم و روی آن کار نکنیم؟ بنابراین این کار به مرحله‌ی اجرایی رسید.

    او با بیان این‌که این اجرا ابتدا در کرمان و سپس در تهران برگزار می‌شود، گفت:‌ گروه ۴۵ نفره‌ی «اکتاپلا» در این کنسرت، آواز گروهی چندصدایی و بدون ساز را اجرا خواهد کرد که در روزهای یکم تا پانزدهم شهریورماه در کرمان برگزار می‌شود و مهرماه هم به تهران می‌رسد.

    نکویی یادآوری کرد: اکتاپلای قیام شالباف‌ها به پاسداشت جان‌فشانی کارگران گمنامی روی صحنه می‌رود که از شدت کار در چاله‌ی شالبافی در سن نوجوانی جان خود را از دست دادند.

    https://musiceiranian.ir/?p=85436
       
    برچسب ها مسعود نکویی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *