×
×

«موسیقی اصیل ایرانی مانند تخت جمشید و سی‌وسه پل، جاودانه است»

  • کد نوشته: 84783
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۴ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۲ دیدگاه
  • سالار عقیلی ترانه‌هایی را با حال‌وهوای وطنی در «روز ملی ایران» در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان می‌خواند. عقیلی درباره‌ی حضور در این رویداد جهانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که به‌عنوان نماینده ایران برای حضور در «روز ملی ایران» – اول شهریورماه ۱۳۹۴ – انتخاب شدم. به‌طور یقین، اجرایی ویژه را تدارک خواهیم دید که در آن، […]

    «موسیقی اصیل ایرانی مانند تخت جمشید و سی‌وسه پل، جاودانه است»
  • سالار عقیلی

    سالار عقیلی

    سالار عقیلی ترانه‌هایی را با حال‌وهوای وطنی در «روز ملی ایران» در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان می‌خواند.

    عقیلی درباره‌ی حضور در این رویداد جهانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که به‌عنوان نماینده ایران برای حضور در «روز ملی ایران» – اول شهریورماه ۱۳۹۴ – انتخاب شدم. به‌طور یقین، اجرایی ویژه را تدارک خواهیم دید که در آن، ترانه‌هایی که برای کشور عزیزمان خوانده‌ام، اولویت دارند. هریک از این آثار وطنی، حال‌وهوای خود را دارد و می‌تواند با توجه به موضوع این روز مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این حتما قطعات موسیقی اصیل ایرانی را برای شناساندن موسیقی مقامی ایران به مهمانان خارجی حاضر در این برنامه ارائه خواهم کرد که در میان‌شان آثاری مانند «خوشه‌چین» نیز خواهد بود.

    او ادامه داد: من در این سفر، گروه ۲۰ ساله‌ی «راز و نیاز» را شامل نوازندگان خوب و همدل موسیقی، در کنارم دارم. پیش از این هم در ایتالیا اجرا داشتم، چند وقت پیش با ارکستر فرانسه در سه شهر مختلف کنسرت‌هایی را با عنوان «اپرای مارکوپولو» اجرا کردیم. این اجراها در شهرهایی مانند ونیز، لاکست (شهر مرزی فرانسه و ایتالیا) و لیدود کامیوره با حضور سه خواننده از کشورهای چین، فرانسه و ایران برگزار شد. امیدوارم آن تجربه‌ی خوب بار دیگر در شهری دیگر از ایتالیا و در اکسپوی میلان تکرار شود.

    این خواننده‌ی ارکستر ملی ایران همچنین بیان کرد: موسیقی سنتی ایران در فرهنگ و سنت ما ریشه دارد و با جان ایرانی آمیخته است. این نوع از موسیقی مانند تخت جمشید و سی‌وسه پل، جاودانه است و هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. بنابراین شایسته است در اجتماع‌های جهانی مانند اکسپوهای بین‌المللی این هنر آبا و اجدادی‌مان را معرفی کنیم و غنای آن را به رخ جهانیان بکشیم. باور دارم اگر موسیقی سنتی درست اجرا و با اشعار شایسته و مناسب ارائه شود، با اقبال مردمی هم مواجه خواهد شد.

    او که به‌تازگی دوران نقاهت پس از یک جراحی را پشت سر گذاشته است، درباره سلامتی‌اش گفت: برای من جالب بود که بیماری من از مشهد شروع و به مشهد ختم شد؛ در سرزمین امام رضا (ع) این اتفاق برای من افتاد و سلامتی را هم از امام رضا (ع) خواستم. این را باید به فال نیک گرفت. خدا را شکر امروز حال و روز بهتری دارم و توانستم سلامتی‌ام را تا حد زیادی به‌دست آورم. بعد از رضایت پزشک معالجم، هفته پیش در نیشابور روی صحنه رفتیم و کنسرتی فوق‌العاده داشتیم.

    وی افزود: فکر نمی‌کردم با توجه به داروهای مصرفی و با این‌که این بیماری روی صدایم تأثیر گذاشته بود، بتوانم کنسرت خوبی را اجرا کنم، اما خدا را شکر اجرای خوبی داشتیم. از همه مردم ایران که در این مدت جویای حالم بودند، ممنونم. در واقع همین توجه مردم است که ما هنرمندان را سر پا نگه داشته است. وقتی هنرمند می‌بیند مردم دوستش دارند و به کارش احترام می‌گذارند، برای ارتقای کارش هر تلاشی می‌کند.

    مهدی افضلی – رییس کمیته فرهنگ و هنر اکسپوی میلان – نیز درباره‌ی اهمیت این اتفاق، اظهار کرد: اکسپو یا همان نمایشگاه‌های جهانی که حدود ١٧٠ سال قدمت دارد، محل قدرت‌نمایی علمی، صنعتی و فرهنگی کشورهاست. اکسپو سومین رویداد مهم دنیا پس از جام‌ جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک است که به‌دلیل اهمیت بسیار بالای آن، به «المپیک فرهنگ ملل» شهرت دارد. روز ملی کشورها در این آوردگاه جهانی در واقع ویترین هر کشور است که توجه همه کشورهای حاضر را جلب می‌کند.

    مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر گفت: تمرکز رویدادهای هنری کشور در اکسپوی میلان بر موسیقی نواحی و نیز آیین‌های نمایشی فولکوریک سراسر ایران بود که با توجه به موضوع محوری این دوره (تغذیه زمین، انرژی برای حیات) طراحی شد و ذیل عنوان «باغ ایرانی، آب و آیینه» بسیار مورد توجه قرار گرفت.

    او که به‌عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی غرفه ایران در اکسپوی میلان مسوولیت طراحی و اجرای رویدادهای فرهنگی هنری را برعهده دارد، ادامه داد: برای روز ملی جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی میلان که اول شهریور است، به‌دنبال خلق برنامه‌هایی جذاب هستیم که بخشی از توانمندی‌های هنر ایران را به‌نمایش بگذارد. کمیته فرهنگ و هنر در کنار مجموعه‌ای از آواها و آیین‌های نمایشی، اجرای ویژه سالار عقیلی را پیشنهاد کرد که با موافقت مسوولان، این اتفاق خوب در سالن ١٢٠٠ نفره اکسپو در همان روز ملی به‌صورت تک اجرا رخ خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود در این مراسم علاوه بر مقامات عالی‌رتبه ایران، شخصیت‌های طراز اول کشورهای دیگر، بخصوص ایتالیا حضور پیدا کنند.

    او اضافه کرد: در این مراسم، آیین‌های هنری دیگری مانند نقالی، اجرای ترکیبی از موسیقی نواحی مختلف ایران، اجرای نمایشی عروسک‌های غول‌پیکر ایرانی و اجرای موسیقی آذری توسط نوجوانان نیز روی صحنه خواهند رفت و در خبرهای بعدی مشخصات گروه‌ها اعلام می‌شود.

    به گزارش ایسنا، متولی برپایی غرفه ایران در اکسپوی میلان، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و رویدادهای فرهنگی هنری را وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی برگزار می‌کند. اکسپو ۲۰۱۵ میلان ۱۰ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرده است و تا چهارم آبان ادامه خواهد داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=84783
       
    برچسب ها سالار عقیلی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *