یکی از به یادماندنیترین بخشهای سریال امام علی (ع) بدون شک موسیقی آن است که گوش سپردن به آن هنوز هم بعد از گذشت سالها، تازه و هیجانانگیز است. این موسیقی اثر ماندگار فرهاد فخرالدینی است.
باشگاه خبرنگاران پیشترها درباره این اثر نوشته بود: ماجرای ساخت آهنگ این سریال توسط استاد فخرالدینی به این قضیه برمیگردد که او در دهه ۴۰ با راهنماییهای دکتر مهدی برکشلی، پژوهشهایی در زمینه پردهبندی تنبور خراسان به روایت ابونصر فارابی انجام داد. بعد از آن متون کهن دیگری را درباره موسیقی بررسی کرد. در میان آن آثار شیوه آوانگاری عبدالقادر مراغهای در دو کتاب مقاصد الالحان و جامع الالحان نظر او را جلب کرد. عبدالقادر این کتابها را با حروف ابجد ثبت کرده بود.
با توجه به گذشت قرنها و منسوخ شدن این شیوه آوانگاری رسیدن به آهنگ اصلی تحقیق و پژوهش بسیاری را میطلبید.
استاد فخرالدینی درباره رمزگشایی از یکی از سرودههای عبدالقادر مراغهای میگوید: عبدالقادر آهنگی دارد در دو کتاب مقاصدالالحان و جامعالالحان که با حروف ابجد نوشته شده و تاکنون شمار زیادی از پژوهشگران خارجی و خودی روی آن کار کردهاند؛ ولی هیچ کدامشان موفق نشدهاند که شعر و آهنگ این قطعه را با هم تطبیق بدهند، توفیق کشف این کار به من رسید که نزدیک ۳۰ سال روی آن کار کردهام.
این آهنگ توسط استاد فخرالدینی به عنوان موسیقی تیتراژ سریال امام علی(ع) با دو زبان فارسی و عربی به اجرا در آمد.
تصنیف این اثر را صدیق تعریف خواننده مشهور و توانای ایران اجرا کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اثری که باید یکی از زیباترین موسیقیهای فیلم ایران نامید و قابلیت این را دارد که بارها شنیده شود و هربار هم مخاطب را در حال و هوایی غریب قرار دهد.
شعری که بیتهای فارسیاش ترجمه همان بیتهای عربی سروده عبدالقادر مراغهای است.
کل صبح و کل اشراق ایا
تبک عینی به دمع مشتاق ایا
د لسعت حیه الهوا کبدی
فلا طبیب لها و لا راقی
اِن الحبیب الذی شَفَقتُ به
وَ عنده نور رقیتی و تریاقی
زد مار هوا بر جگر غمناکم
سودی نکند فسونگر چالاکم
آن یار که عاشق جمالش شدهام
هم نزد وی ست رقیه و تریاقم
آنلاین بشنوید:
دیدگاهتان را بنویسید