×
×

رهبر سابق ارکستر سمفونیک گفت:

  • کد نوشته: 80936
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۴ام تیر ۱۳۹۴
  • ۰
  • رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در تشریح تازه ترین فعالیت‌های موسیقایی خود از کم توجهی به افرادی که در گذشته برای این مجموعه موسیقایی تلاش هایی داشتند، انتقاد کرد. منوچهر صهبایی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود، گفت: از وقتی ماجراهای ارکستر سمفونیک تهران پیش آمد دیگر کار خاصی در ایران انجام نمی […]

    رهبر سابق ارکستر سمفونیک گفت:
  • منوچهر صهبایی

    منوچهر صهبایی

    رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در تشریح تازه ترین فعالیت‌های موسیقایی خود از کم توجهی به افرادی که در گذشته برای این مجموعه موسیقایی تلاش هایی داشتند، انتقاد کرد.

    منوچهر صهبایی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود، گفت: از وقتی ماجراهای ارکستر سمفونیک تهران پیش آمد دیگر کار خاصی در ایران انجام نمی دهم و سعی می کنم عمده فعالیت های خود را روی کارهای خارج از کشور متمرکز کنم زیرا شرایط کار هنری در ایران به قدری برایم سخت و دشوار بود که فعلا ترجیح می دهم بیرون از گود به ماجراها نگاه کنم.

    وی افزود: البته در داخل کشور پیشنهاداتی برای حضور در چند ارکستر خصوصی داشته ام اما فعلا قبول نکردم چرا که معتقدم متاسفانه فضا طوری است که حضور در کارهای هنری تبدیل به یک فعالیت پردردسر شده و کمک های دولتی که باید در رابطه با ارکسترهای خصوصی وجود داشته باشد، شکل پررنگی ندارد. مضاف بر اینکه دولتی ها نمی دانند که باید به چه گروهی کمک کنند و چه گروهی را کمک نکنند. به معنای دقیق تر، مبنای ارزش هنری مجموعه های موسیقایی هنوز به یک فضای درست و اصولی نرسیده است. از این جهت است که من نیز بر اساس این فضای مخدوش سعی می کنم اگر در ایران حضور دارم عمده فعالیت های خود را به تدریس متمرکز کنم.

    رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: تمام سعی‌ام بر این بود که بتوانم در این مدت ارکستر سمفونیک تهران را راه اندازی کنم اما متاسفانه شرایط به گونه ای شد که با بی مهری های زیادی از طرف دوستان مواجه شدم. من از همان دوران جوانی که با دنیای موسیقی آشنا شدم تلاش کردم تا خدمتگزار شایسته ای برای موسیقی کشورمان باشم و می توانم بگویم برای همین ارکستر سمفونیک تهران فداکاری های زیادی را انجام دادم.

    صهبایی بیان کرد: وقتی دیپلم گرفتم ۱۸ سال داشتم که این افتخار نصیبم شد تا به عنوان نوازنده ابوا در ارکستر موسیقی هنرستان عالی موسیقی ایران حضور داشته باشم و خوب یادم می آید که در آن زمان وزیر فرهنگ دولت وقت به سراغ من آمد و از من دعوت کرد تا با بورسیه دولتی به اروپا بروم و در آنجا به تحصیل موسیقی ادامه دهم اما من چون می دانستم که ارکستر در صورت رفتن من نوازنده ابوا نخواهد داشت، ماجرای بورسیه تحصیلی را که خیلی ها آرزویش را داشتند، فراموش کردم و تا زمانی که فرهاد مشکات به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران نوازندگان خارجی را به ارکستر آورد در تهران ماندم و سعی کردم به مجموعه ارکستر کمک کنم. این اولین فداکاری من برای ارکستر سمفونیک تهران بود که ماندن در تهران را به بورس دولتی و مجانی ترجیح دادم.

    این نوازنده و رهبر ارکستر با اشاره به حضور دوباره خود در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران، گفت: سال ۷۱ اولین رهبر ارکستری بودم که بنا به دعوت تعدادی از نوازنده های قدیمی ارکستر سمفونیک از اروپا برگشتم و با مخارج خودم و بدون هیچ گونه حقوق و قرارداد مشخصی کار را در تهران آغاز کردم که نتیجه آن اجرای چند کنسرت باکیفیت بود و هنوز هم نوازنده های این ارکستر اجراهای باکیفیت ما را به خاطر دارند. من هر زمانی به حضورم نیاز بود در کشورم حضور پیدا کردم و این موضوعی است که در هیچ جای دنیا آن را انجام ندادم زیرا تا زمانی که با من قراردادی می بستند و همه شرایط مالی تامین نبود، حضور در آن ارکستر را قبول نمی کردم.

    وی تصریح کرد: در سال ۸۶ بود که وقتی متوجه شدم ارکستر سمفونیک تهران دوباره منحل شده است به اینجا آمدم و با هزاران کار و زحمت و مشکلی که برای استعفا پیرامون کارهایم در اروپا داشتم، فداکاری دیگری کردم و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران را دو سال و نیم نگه داشتم تا اینکه چند نوازنده بی نظم و اخلالگر کاری کردند که من این فضا را ترک کنم و به اروپا برگردم کما اینکه بعد از یک سال همین ارکستر منحل شد. اما در سال ۹۳ بود که بعد از صحبتی که با دوستان داشتم بار دیگر اروپا را رها کردم و تمام وقت خود را در اختیار تشکیل ارکستر سمفونیک تهران قرار دادم.

    صهبایی توضیح داد: من هفته ای ۳ تا ۵ روز در اتاق رهبر ارکستر سمفونیک تهران حضور پیدا می کردم و در این مدت با بسیاری از مسئولان دولتی جلسات متعددی برگزار می کردم چرا که این کار را یک هدف برای زندگی هنری خود می دانستم اما کارها آنقدر به طول می انجامید که واقعا شرایط را سخت می کرد تا اینکه بودجه رسید و من به محض دریافت بودجه بود که موضوع عقد قرارداد با نوازنده ها را مطرح کردم و گفتم تا زمانی که موضوع قراردادها را روشن نکنید، من حاضر به همکاری نخواهم بود. من آمده بودم تا دوباره نهال ارکستر سمفونیک تهران را آبیاری کنم تا چند سال بعد نتایج آن را ببینم اما متاسفانه تمام این شرایط تبدیل به یک نمایش و خودنمایی شد و کارها به قدری با حاشیه و پر سروصدا پیش رفت که نهایتا منجر به خروج من از ارکستر سمفونیک تهران شد.

    این هنرمند که پیش از حضور علی رهبری در رسانه ها به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران معرفی شده بود در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: متاسفانه برخی از تسویه حساب هایی که نشات گرفته از مسائل قدیمی است، باعث شد که من از ارکستر سمفونیک تهران خارج شوم. من طی این مدت فقط در خدمت موسیقی کشورمان بودم و در این مدت تلاش کردم تا در خدمت هیچ مسئول دولتی نباشم و متاسفم بگویم که در این مدتی که شاهد فعالیت های جدید ارکستر سمفونیک تهران هستیم، هیچ دلجویی‌ای از من انجام نگرفت. فقط یک بار از بنیاد رودکی با من تماس گرفتند که به عنوان رهبر مهمان در بدنه ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشم که به طور طبیعی من این دعوت را رد کردم زیرا با این شرایط نمی توانم همکاری کنم چرا که اگر قرار باشد با هر شرطی همکاری داشته باشم، یعنی این اوضاع را تایید می کنم.

    وی گفت: من دیگر نمی خواهم برای مخاطبان خودی نشان دهم اما معتقدم موضعی که درست نیست نباید ادامه پیدا کند. برای من نکته جالب اینجاست که همین نوازنده هایی که در دوره مدیریتی جدید ارکستر سمفونیک از کار اخراج شده و یا کناره گیری کرده اند اغلب همان نوازندگانی بودند که قبلا نیز در کارها اخلال گری می کردند اما من تلاش می کردم با انسانیت، دوستی، صبر و حوصله آنها را نسبت به کاری که انجام می دهند، روشن کنم اما این دوستان به حرف های من توجهی نشان نمی دادند و حالا دیدند که به چه شکلی با آنها رفتار شد طوری که بعضی از آنها اخراج شدند و با بعضی دیگر هم طوری رفتار شد که خودشان از ارکستر کناره گیری کنند.

    صهبایی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من فعلا ترجیح می دهم کاری به ماجراها نداشته باشم، اما به هر حال همه چیز تغییر خواهد کرد. ممکن است این تغییر، تغییر مثبتی برای عبرت گرفتن از گذشته باشد و یا ممکن است که این تغییر ثمره خوبی نداشته باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=80936
       
    برچسب ها منوچهر صهبایی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *