×
×

«رستم و سهراب» در خانه موسیقی

  • کد نوشته: 77064
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • جلسه آشنایی با اپرا با نمایش اپرای «رستم و سهراب» ساخته لوریس چکناوریان در خانه موسیقی برگزار شد. جلسه آشنایی با اپرا به همت کانون خوانندگان کلاسیک با نمایش اپرای “رستم و سهراب” ساخته لوریس چکناوریان و با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در ساختمان شماره ۱ برگزار شد. در ابتدای این برنامه نسرین […]

    «رستم و سهراب» در خانه موسیقی
  • ۵۷۴۹۸_۶۳۵۶۷۸۲۷۲۴۴۵۲۲۷۶۹۳_mجلسه آشنایی با اپرا با نمایش اپرای «رستم و سهراب» ساخته لوریس چکناوریان در خانه موسیقی برگزار شد.

    جلسه آشنایی با اپرا به همت کانون خوانندگان کلاسیک با نمایش اپرای “رستم و سهراب” ساخته لوریس چکناوریان و با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در ساختمان شماره ۱ برگزار شد.

    در ابتدای این برنامه نسرین ناصحی رئیس کانون خوانندگان کلاسیک ضمن خوش‌آمد‌گویی به حضار گفت: چند ماه در اجرای برنامه‌های آشنایی با اپرا وقفه افتاد، ولی امروز خوشحالیم که این جلسات با نمایش اپرای “رستم و سهراب” اثر آقای چکناوریان از سر گرفته می‌شود و قرار است این جلسات ادامه پیدا کند.

    در ادامه برنامه عظیمی‌نژاد از علاقه‌مندان آثار لوریس چکناوریان در سخنانی به بررسی ویژگی های فردی و همچنین آثار این هنرمند پرداخت.

    سپس لوریس چکناوریان پشت تریبون قرار گرفت و درباره روند شکل گیری این اپرا گفت: من از کودکی با اشعار فردوسی در زورخانه آشنا شدم و بعد از آن همیشه به داستان رستم و سهراب علاقه داشتم. در تمام سال های فعالیتم دوست داشتم این اپرا را بنویسم.

    وی افزود: پس از آنکه به اتریش رفتم و کارل ارف با کارم آشنا شد کمک هزینه‌ای برای من فراهم کرد و من کار روی اپرای رستم و سهراب را آغاز کردم. موسیقی زورخانه ‌ای و موسیقی که در دسته‌های عزاداری ماه محرم نواخته می‌شود، دو منبع الهام در تصنیف موسیقی اپرای رستم و سهراب بودند.

    چکناوریان گفت: ساخت این اپرا ۲۵ سال زمان برد و بعد از نوشتن آن ۱۵ سال نزد خودم باقی مانده بود تا درنهایت در تهران به روی صحنه رفت.

    این آهنگساز همچنین درباره ادای اشعار در اپرا گفت: در اپرا چون تمرکز بر روی موسیقی است مثل تاتر ادای کلمات مفهوم نیست چون قرار است احساسات از طریق موسیقی بیان شود بنابر این اشعار در این اپرا ممکن است مفهوم نباشد. ضمن اینکه این اشعار توسط افرادی خوانده شده که فارسی زبان هم نیستند و بسیاری از حروف فارسی را نمی توانند ادا کنند.

    پس از این سخنان فیلم اپرای “رستم و سهراب پخش شد.

    گرامیداشت روز ملی فردوسی در مشهد

    به گزارش سایت خانه موسیقی، در مراسم گرامیداشت روز ملی فردوسی در مشهد از لوریس چکناوریان آهنگساز اپرای “رستم و سهراب” و سه شخصیت فرهنگی در امر فردوسی پژوهشی تقدیر بعمل آمد.

    در این مراسم مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اعطای نشان فردوسی به تعدادی از دوستداران حکیم توس و فردوسی پژوهان گفت: از اردیبهشت سال آینده نیز جایزه جهانی فردوسی به فردوسی پژوهان در سراسر دنیا اهدا می‌شود.

    سلطانی‌فر یادآور شد: حکیم ابوالقاسم فردوسی یک شخصیت ارزشمند در سپهر فرهنگ و ادب ایران زمین است و افرادی که در حوزه فردوسی‌شناسی و شاهنامه پژوهی فعالیت دارند نیز از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار هستند.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در ادامه گفت: یکی از درخواستهای فردوسی پژوهان و فردوسی‌شناسان، جایزه ملی فردوسی بود که از سال گذشته روی این موضوع بحث و بررسی شد و سال ۹۵ نیز جایزه جهانی فردوسی به فردوسی‌شناسان و فردوسی پژوهان اهدا می‌شود.

    وی در ادامه صحبت‌های خود به ویژگی‌های شاهنامه این اثر جاودان حکیم ابوالقاسم فردوسی اشاره کرد و افزود: استفاده از زبان یک دست فارسی، یکی از هنرهای فردوسی در سرودن شاهنامه است.فردوسی در سرایش شاهنامه سه کار بزرگ و سه اقدام ارزشمند انجام داد که سبب شد این اثر تا به امروز جاودان بماند.استفاده فردوسی از زبان یکدست فارسی یکی از این موارد بود، به گونه‌ای که این زبان هرگز خواننده خود را خسته نمی‌کند و در حقیقت زبانی بود که در سراسر ایران از شمال تا جنوب و غرب تا شرق شناخته شده بود و همگان با این زبان آشنا بودند.

    معاون رئیس جمهور گفت: ارجاع و استفاده از مدارک و منابع مهم و معتبر تاریخی، دومین گام فردوسی بود و در حقیقت بر همین اساس می‌توان فردوسی را یکی از امین‌ترین شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور دانست.

    سلطانی‌فر تأکید کرد: سومین گام، بازسازی اساطیر کهن است که سبب شد تا غرور ملی و حس هویت همواره در میان ایرانیان زنده نگه داشته شود.

    معاون رئیس‌جمهور در ادامه افزود: بخش ساسانیان و اساطیری را فردوسی به سان یک طراح چیره‌دست و به بهترین شکل ممکن به پایان رساند، به عبارت روشن خرد و خردورزی، اساس کار حکیم توس در شاهنامه است.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: حکیم توس، در میان همه شاعران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا امروز همه ما فارسی زبانان هویت و زبان خود را مدیون این شاعر بلند آوازه هستیم.

    سلطانی فر خاطرنشان کرد: فردوسی در احیای زبان فارسی و تثبیت آن نقش فراوانی را ایفا کرد و ۳۰ سال رنج فراوان برای این کار برد و اکنون نیز شایسته است تا در برابر تلاشهای ارزشمند حکیم توس سر تعظیم فرود آوریم.

    وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تقارن برگزاری روزملی فردوسی با مبعث پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم همه، ما رهروان خوبی برای اهل بیت(ع) و نیز قدر‌دان تلاشها و فعالیتهای ارزشمند شاعران و حکیمان بزرگ ایران زمین باشیم.

    این مراسم به شکل ویژه‌ای و با استقبال مردم و حضور حجت الاسلام و المسلمین پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، گلستانی فرد فرماندار مشهد و جمعی از مسؤولان دولتی و بخش خصوصی و با حضور پرشور جمع فراوانی از شاهنامه پژوهان، ادیبان، شاعران، دوستداران فردوسی، اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار شد.

    در ادامه این مراسم عصر روز جمعه با حضور مسؤولان ملی و استانی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی گلباران شد.

    حجت‌الاسلام پژمانفر در آیین بزرگداشت روز ملی فردوسی، با انتقاد از وضعیت برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم توس اظهار داشت: این مراسم باید بسیار پرشکوه برگزار شود تا جوانان با جایگاه بزرگانی چون فردوسی آشنایی بیشتری حاصل کنند.

    نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از گذشت این همه سال هنوز نسبت به وضعیت آرامگاه فردوسی تعیین تکلیف نشده و مالکیت و برنامه‌های آن مشخص نیست، ابراز تأسف کرد: جوانان و دانشجویان ما هنوز با شاهنامه و فردوسی فاصله بسیاری دارند و این موضوع به فرد فرد مسؤولان برمی‌گردد.

    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت آرامگاه فردوسی و بافت تاریخی توس عنوان کرد: در این زمینه حتی رهبر معظم انقلاب هم صحبتهای زیادی مطرح کرده‌اند که باید آویزه گوش ما باشد.

    وی با قدرشناسی از اهدای نشان فردوسی به فردوسی پژوهان و فردوسی‌شناسان اظهار داشت: در حال حاضر باید به افرادی که در زمینه بزرگداشت فردوسی قدم بر می‌دارند، احترام گذاشت و از توان آنها استفاده مضاعف کرد.

    در این مراسم از لوریس چکناواریان، جلال خالقی مطلق، محمدرضا راشد محصل و یعقوب دانش دوست، چهار شخصیت فرهنگی و هنری در امر فردوسی‌پژوهی تقدیر و تجلیل شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=77064
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *