×
×

اصل بر تفاهم و مدارا باشد

  • کد نوشته: 73343
  • 16 فروردین 1394
  • ۱ دیدگاه
  • در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ و بعد از دو اجرای ارکستر سمفونیک تهران که تحت عنوان ایین بازگشایی ارکستر سمفونیک و با اجرای سمفونی شماره نه بتهوون  همراه بود، پس از پرداخت حق الزحمه های نوازندگان ارکستر سمفونیک، اعتراض برخی از نوازندگان  به میزان مبالغ پرداخت شده،  زمینه ساز  اعتراضاتی شدیدتر از سوی برخی از […]

    اصل بر تفاهم و مدارا باشد
  • ارسلان کامکار

    ارسلان کامکار

    در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ و بعد از دو اجرای ارکستر سمفونیک تهران که تحت عنوان ایین بازگشایی ارکستر سمفونیک و با اجرای سمفونی شماره نه بتهوون  همراه بود، پس از پرداخت حق الزحمه های نوازندگان ارکستر سمفونیک، اعتراض برخی از نوازندگان  به میزان مبالغ پرداخت شده،  زمینه ساز  اعتراضاتی شدیدتر از سوی برخی از نوازندگان بود. اعتراضاتی که عموما از محوریت مبالغ پرداخت شده فراتر رفت و شخص علی رهبری و نحوه تعامل و رفتار او را با نوازندگان ارکستر سمفونیک هدف گرفت.

    بارز ترین شکل این اعتراضات در سخنان سرگشاده ناصر رحیمی نوازنده فلوت ارکستر سمفونیک و از هنرمندان باسابقه موسیقی کشور  تبلور یافت. ناصر رحیمی، علی رهبری را متهم به متلک پرانی و توهین به اعضای ارکستر کرد و در سخنانی صریح و شدید الحن اذعان کرد که حاضر است برای ارکستر سمفونیک به رایگان نوازندگی کند اما اجازه توهیم به اعضای ارکستر را نخواهد داد.

    در این بین شاید شنیدن سخنان ارسلان کامکار مایستر ارکستر سمفونیک در این رابطه خالی از لطف نباشد. سابقه و توانمندی های ارسلان کامکار بر کسی پوشیده نیست و گزافه نیست اگر او را یکی از با سابقه ترین اعضای ارکستر بنامیم.  حواشی ایجاد شده و اعتراضات نوازندگان بهانه ای شد تا با ارسلان کامکار گفت و گویی داشته باشیم. که میخوانید:

    آقای کامکار علت اصلی اعتراضات نوازندگان و تجمع برخی از آن ها در مقابل تالار وحدت را چه می دانید؟

    – حقیقت امر این ست که من بلافاصله بعد از برنامه ارکستر سمفونیک به سفر رفتم و از این رویدادها هیچ اطلاعی ندارم.جریان اعتراض و تجمع را هم از شما شنیدم.

    * گویا نوازندگان نسبت به نوع  برخورد و ادبیات علی رهبری اعتراض دارند. ایا شما هم معتقدید که علی رهبری به نوازندگان توهین می کند؟ و رفتار تحقیر آمیز با آنها دارد؟

    – نه ابدا اینطور نیست. ببینید شرایط تمرین و سختگیری های او یک بحث است و صحبت هایی که رهبری بعد از اجرای ارکسترسمفونیک در تالار وحدت در مقابل جمعیت داشته بحث دیگری است. اگر رهبری آدمی بود که می خواست ما را تحقیر کند هرگز در تالار وحدت اجرای ما را با اجرای بهترین ارکسترهای دنیا مقایسه نمیکرد. هرگز از ما به عنوان بهترین فرزندان مملکت نام نمی برد. به نظر من مهم چیزی بود که رهبری در مقابل وزیر ارشاد و حاضرین در سالن گفت. ما مثل یک خانواده هستیم. رهبری هم اگر در زمان تمرین حرفی زده بواسطه سختی کار و زمان کم بوده. او حکم برادر بزرگتر این خانواده را دارد. شاید بهتر باشد که رهبری هم حساسیت های نوازندگانی را که در کنار شاگردان خود در ارکستر سمفونیک نشسته اند بیشتر درک کند

    آقای کامکار، علی رهبری کسی است که با همین شیوه و همین ادبیات با بزرگترین و معتبر ترین ارکسترهای دنیا همکاری داشته. چرا این حرف و حدیث ها و این اعتراضات را فقط در ارکستر سمفونیک تهران شاهدیم؟ مگر می شود علی رهبری ادبیاتی توهین آمیز داشته باشد و بتواند با بهترین ارکسترهای دنیا بهترین نتایج را بدست آورد و هیچ کسی هم اعتراضی نکند؟

    – به هر شکل نباد فراموش کنیم که اینجا ایران است و نوازنده های ما خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارند.

    arsalan-kamkar

    * یعنی می گویید نوازندهای ما حساس تر هستند؟ 

    – ببینید ما باید بدانیم که اصل بر تفاهم و مدارا باید باشد. نباید از سخنان رهبری چیزی به دل گرفت. او آمده تا ارکستر سمفونیک را به سطح جهانی برساند. اما شاید بهتر باشد رهبری هم حساسیت های نوازنده ای مثل ناصر رحیمی را که در ارکستر سمفونیک در کنار شاگرد خود نشسته بیشتر درک کند. وقتی ناصر رحیمی در کنار شاگرد خود در ارکستر سمفونیک تحت امر رهبری ساز می زند،  شنیدن این جمله که این قطعه را نوازنده های هنرستانی هم بلدند بزنند قدری سنگین باشد.  اما به هر شکل نباید از این حرف ها چیزی به دل گرفت. باز هم می گویم اگر قصد رهبری توهین بود هرگز در مقابل جمعیت اینچنین از ما دفاع نمی کرد.

    * پس به هر شکل منکر اختیارات و قدرت رهبر ارکستر نیستید؟

    – به هیچ وجه. ببینید وقتی سالها قبل من مایستر ارکستر سمفونیک بودم بردیا کیارس و پدرام فر یوسفی جوانانی نوپا و کم تجربه بودند. اما به مدد تمرین و تلاش خود تا این جا بالا آمدند. خوب یادم هست که بردیای جوان می آمد و در کنار من می نشست. اما اکنون در حد و قواره یک هنرمند بزرگ جلوه گر شده. من از آنها پیشکسوت تر و مسن تر هستم. اما وقتی علی رهبری بخواهد بردیا مایستر ارکستر سمفونیک باشد و در اجرایی یا تا هر زمان که رهبری بخواهد در صندلی مایستر ارکستر بنشیند من قبول می کنم. چون اصل باید بر تفاهم و مدارا باشد و به هر شکل باید به خواست های علی رهبری که تماما از روی حسن نیت است احترام گذاشت و آن ها را براورده کرد.

    گفت و گو: علیرضا ایرانی نژاد

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *