×
×

جشنواره موسیقی در روز چهارم میزبان ۱۸ اجرا است / اولریش درکسلر اتریشی: من از علاقمندان جدی موسیقی کیهان کلهر هستم

  • کد نوشته: 69931
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • در چهارمین روز جشنواره، سه اجرا از بخش بین‌الملل، سه اجرا از بخش استعدادهای درخشان، دو اجرا از بخش نواحی، دو اجرای جنبی، یک اجرا از بخش بانوان، دو اجرا از بخش نسلی دیگر، چهار اجرا از بخش رقابتی و یک گروه موسیقی پاپ به صحنه می‌روند.
    +گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت های «سیروان خسروی»، «احسان خواجه امیری» و «مجتبی عسگری»

    +وزیر ارشاد: گزارش‌های نادرست به مراجع داده‌اند

    +قطعاتی از بتهوون توسط نوازنده جوان در جشنواره موسیقی فجر نواخته می‌شود

    +سازینه‌های نواحی ایران شادیانه‌های شمال تا جنوب را اجرا می‌کند

    جشنواره موسیقی در روز چهارم میزبان ۱۸ اجرا است / اولریش درکسلر اتریشی: من از علاقمندان جدی موسیقی کیهان کلهر هستم
  • +گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت «احسان خواجه امیری»/ «احسان خواجه امیری» به‌نام پدر (استاد ایرج) خواند

    + گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت «سیروان خسروی» / برگزاری کنسرت سلفی باز حرفه ای!

    +«مجتبی عسگری» از «سیمین بهبهانی» خواند/ گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت گروه موسیقی «یاد»

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجرای ویژه جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد:
    گزارش‌های نادرست به مراجع داده‌اند

    جشنواره موسیقی فجر

    جشنواره موسیقی فجر

    علی جنتی در حاشیه اجرای ویژه سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد از هجمه‌هایی که این روز‌ها نسبت به موسیقی صورت می‌گیرد سخن گفت.

    وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی پس از تماشای اجرای ویژه ۴ گروه موسیقی در شب دوم این جشنوارهٰ درباره هجمه‌هایی که این روز‌ها نسبت به موسیقی صورت می‌گیرد، گفت: مسائلی که طی چند وقت اخیر به عنوان تک خوانی خانم‌ها مطرح شده هیچ پایه و اساسی ندارد. تا به امروز به آلبومی که تکخوانی خانم‌ها در آن وجود داشته باشد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده نشده است؛ هر چیزی هم بوده به صورت همخوانی بوده است.

    علی جنتی در ادامه افزود: بعضی از مراجع محترم بر اساس همین گزارش‌های نادرستی که به آن‌ها داده شده بود اعتراضاتی داشتند. ما دغدغه‌های مراجع محترم و نگرانی‌هایی که برخواسته از انگیزه‌های دینی آنهاست را درک می‌کنیم و به سخنان آن‌ها نیز احترام می‌گذاریم؛ ولی در عین حال همانطورکه پیش‌تر سخنگوی وزارت ارشاد نیز اعلام کرده باید صریح بگویم که تا‌کنون ما به هیچ آلبوم تکخوانی بانوان مجوز نداده‌ایم و هر چه بوده همخوانی بوده است. لذا باید به این نکته توجه شود که برخی‌ها دروغ‌پردازی نکنند.

    وی همچنین در پاسخ به این سئوال که در دوران دولت قبل کنسرت‌ها و آلبوم‌های همخوانی آقایان و خانم‌ها به همین صورتی که امروز انجام می‌شود صورت می‌گرفت اما چرا آن زمان برخی جریان‌ها هیچ ایرادی نمی‌گرفتند، گفت: مواردی در دولت گذشته وجود داشت که همخوانی خانم‌ها با آقایان به صورتی بوده که صدای خانم‌ها بر صدای آقایان غلبه داشته است منتهی در آن زمان قرار نبوده اعتراضی بکنند و در این مقطع قرار است که اعتراض کنند.

    برنامه ویژه سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شنبه شب گذشته ۲۵ بهمن از ساعت ۲۰ با اجرای گروه‌های سازینهٰ رستاکٰ ارکس‌تر فیلارمونیک تهران و محمد علیزاده با حضور بسیار از مسئولان نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.

    جشنواره موسیقی در روز چهارم میزبان ۱۸ اجرا است
    در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر، ۱۸ گروه در بخش‌های مختلف جشنواره به صحنه می‌روند.

    در چهارمین روز جشنواره، سه اجرا از بخش بین‌الملل، سه اجرا از بخش استعدادهای درخشان، دو اجرا از بخش نواحی، دو اجرای جنبی، یک اجرا از بخش بانوان، دو اجرا از بخش نسلی دیگر، چهار اجرا از بخش رقابتی و یک گروه موسیقی پاپ به صحنه می‌روند.

    تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره میزبان کوارتت هلند و ارکس‌تر زهی استونی است که به ترتیب در ساعت ۱۸: ۱۵ و ساعت ۲۱ به صحنه می‌روند.

    در بخش استعدادهای درخشان دوئت کلارینت و پیانو (کیمیا روهینا و آنیتا یعقوبی)، تکنوازی پیانو (سارا صوفی سیاوش) و دو نوازی ویلن و پیانو (پوریا اصانلو) ساعت ۱۵ در تالار رودکی به صحنه می‌رود.

    در این تالار ساعت ۱۸: ۳۰ دوئت پیانو و فلوت به سرپرستی فیروزه نوایی در بخش بین الملل ارائ می‌شود و ساعت ۲۱: ۳۰ در همین تالار دو نوازی پیانو و بربط سامان احتشامی و مجید ناظم‌پور و اجرای گروه زریاب به صحنه می‌روند.

    ایوان شمس در چهارمین روز جشنواره ساعت ۱۸: ۱۵ میزبان گروه شبدیز به سرپرستی محسن حیدریه و ساعت ۲۱ میزبان گروه آگرین به سرپرستی عادل نادری است.

    در فرهنگسرای نیاوران ساعت ۱۸: ۱۵ کر هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی شهلا میلانی به صحنه می‌رود. این اجرا از بخش بانوان جشنواره است.

    فرهنگسرای ارسباران ساعت ۲۰ میزبان تکنوازی تار (امیر شریفی) و اجرای همنوازان‌‌ رها (سعید کرد مافی، علی کاظمی و مجتبی عسگری است که جمله اجراهای بخش نسلی دیگر جشنواره هستند.

    از بخش رقابتی جشنواره در روز چهارم همنوازان ایران به سرپرستی کاوه پیمان و همنوازان چکاو به سرپرستی مهدی مرتضایی ساعت ۱۸: ۱۵ در برج آزادی به صحنه می‌روند. در همین سالن ساعت ۲۱ کر صبای مشهد به سرپرستی محمد یوسفی و کر آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی به اجرای برنامه می‌پردازند.

    در بخش پاپ جشنواره نیز محسن یگانه در دو نوبت به صحنه می‌رود. نوبت اول ساعت ۱۸: ۱۵ و نوبت دوم ساعت ۲۱ برج میلاد میزبان این خواننده پاپ و گروهش است.

    اولریش درکسلر اتریشی در حاشیه جشنواره موسیقی فجر:
    من از علاقمندان جدی موسیقی کیهان کلهر هستم

    اولریش درکسلر اتریشی که شب گذشته به همراه استفانو باتاگلیا ایتالیایی در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداخت در حاشیه این کنسرت از رپرتواری که به جشنواره موسیقی فجر آورده و همچنین از علاقهاش به موسیقی و موزیسینهای ایرانی گفت.

    اولریش درکسلر در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، درباره رپرتواری که برای اجرا در ایران انتخاب کرده گفت: این قطعاتی که ما برای اجرا در ایران در نظر گرفت‌هایم شامل لالایی‌ها و موسیقیهای عاشقانهای می‌شود که برای خانواده و دوستان نزدیک و هر کسی که در زندگی به من الهام و انگیزه داده است، نوشتهام. شاید گفتنش تکراری باشد اما اگر بخواهم به طور کلی بگویمٰ این موسیقی‌ها درباره مفهوم عشق هستند.

    این نوازنده باس کلارینت درباره همکاریش با استفانو باتاگلیا نوازنده پیانو از ایتالیا گفت: من چند سالی به کارهای استفانو گوش کردهام و موسیقی او را دوست دارم؛ دلیل علاقه من هم به کارهای او این است که ریشههای موسیقی استفانو باتاگلیا بسیار به ریشه‌های موسیقی من شبیه است. هر دو تحصیلات موسیقی کلاسیک داشت‌هایم و در عین حال که از موسیقی کلاسیک بهره می‌گرفتیم از انواع دیگر موسیقی مانند موسیقی صوفیٰ موسیقی اسکاندیناوی و موسیقیهای شرقی نیز استفاده کرد‌هایم. همه این‌ها دلایلی است که باعث شده با هم در اجراهای اینچنینی همکاری داشته باشیم.

    وی درباره آشناییاش با موسیقی ایرانی گفت: من یکی از علاقمندان جدی کارهای کیهان کلهر هستم و آثار این موسیقیدان ایرانی را دوست دارم؛ البته به یک موزیسین ایرانی دیگر هم علاقه دارم اما اسم ایشان الان به خاطرم نمی‌آید.

    این نوازنده تاکید کرد: نظرم درباره موسیقی ایرانی این است که موسیقی شما از قلب می‌آید و احساس نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند.

    اولریش درکسلر ادامه داد: من مفتخر هستم که برای دومین بار به ایران آمده‌ام و اخلاق مردم ایران را دوست دارم. آن‌ها مهربان و مودب و بسیار مه‌مان نواز هستند و امیدوارم که کنسرتم در ایران مورد توجه مردم ایران قرار گرفته باشد.

    دوئت پیانو و کلارینت اولریش درکسلر نوازنده باس کلارینت و اشتفانو باتاگلیا نوازنده پیانو جمعه ۲۴ و شنبه ۲۵بهمن در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی برگزار و با استقبال مخاطبان همراه شد.

    این دو نوازنده در سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر قطعاتی چون بهشت تو، لالایی کوچک صلح شماره ۲، لالایی کوچک صلح شماره ۳، لالایی کوچک صلح شماره ۴، جرقه‌ای به هنگام غروب، لالایی کوچک صلح شماره ۶، لالایی کوچک صلح شماره ۷، همواره می‌دانی، لالایی کوچک صلح شماره ۱۰، لالایی کوچک صلح شماره ۱۲، لالایی کوچک صلح شماره ۵، لالایی کوچک صلح شماره ۸، لالایی کوچک صلح شماره ۹، لالایی کوچک صلح شماره ۱۴ و فرا‌تر از کلمات را به آهنگسازی اولریش درکسلر و لاما بادا به آهنگسازی شتفانو باتاگلیا را اجرا کردند.

    در بخش استعدادهای درخشان:
    قطعاتی از بتهوون توسط نوازنده جوان در جشنواره موسیقی فجر نواخته می‌شود

    هاله آخوند سامانی که برای اولین بار در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر شرکت دارد، قطعاتی از بتهون را اجرا می‌کند.

    به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، هاله آخوند سامانی یکی از هنرمندان جوانی است که در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر با دونوازی ویلنسل و پیانو شرکت می‌کند.

    سامانی، نوازنده ویلنسل درباره شرکت در جشنواره موسیقی فجر گفت: حضور در جشنواره موسیقی فجر نقش مهمی در پیشرفت در کار حرفه‌ای هنرمندان به خصوص هنرمندان جوان دارد. با شرکت در این جشنواره علاوه کسب تجربه با بسیاری از اساتید موسیقی کشور آشنا می‌شویم و می‌توانیم از نقطه نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم.

    وی افزود: اساتیدی که در این جشنواره حضور دارند با نقدهای کار‌شناسی و سازنده خود نقش مهمی در تعلیم هنرمندان جوان ایفا خواهند کرد.

    آخوند سامانی همچنین گفت: یکی دیگر از فرصت‌هایی که اجرا در چنین جشنواره‌ای برای هنرمندان جوان به وجود می‌آورد امکان رفتن به روی بهترین سالن‌های کشور است که شاید چنین شرایط در روزهای عادی به راحتی امکان پذیر نباشد.

    هاله آخوند سامانی که از سه سال پیش نوازندگی ویلنسل را آغاز کرده است، درباره فعالیتش در این مدت گفت: حدود سه سال پیش نزد آقای مظفر نویدی آموزش ویلنسل را آغاز کردم و پس از مدتی نزد خانم جاوید زربخش آموزش را ادامه دادم. امسال اولین سال است که در جشنواره موسیقی فجر به دعوت خانم زربخش شرکت می‌کنم.

    این نوازنده جوان که پیش‌تر با ارکس‌تر رسا هم فعالیت داشته است در بخش استعدادهای جوان سی‌امین جشنوراه موسیقی فجر به همراه کیمیا محمدی نوازنده پیانو در سالن رودکی به روی صحنه می‌رود و قطعاتی از بتهون را اجرا می‌کند.

    وی درباره اشاعه بیشتر موسیقی به خصوص موسیقی‌های جدی در جامعه گفت: بعضی از سبک‌های موسیقی بیشتر از جذب مخاطب بعد علمی دارند. به همین دلیل شاید شناخت جامعه از آن‌ها کمتر باشد. موسیقی کلاسیک یکی از این سبک‌هاست. هرچند که نمی‌توان انتظار داشت این نوع موسیقی به اندازه موسیقی پاپ مخاطب و طرفدار داشته باشند اما می‌توان شنونده بیشتری را با آن‌ها آشنا کرد.

    نوازنده ویلنسل بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر همچنین گفت: برگزاری اجراهایی مثل اجرای جشنواره موسیقی فجر این امکان را برای مخاطبین فراهم می‌کند که با سبک‌های مختلف موسیقی آشنا شوند. اگر درصدی از مخاطبان هم را به موسیقی علاقه‌مند شود قدم بزرگی در ترویج فرهنگ و هنر کشور برداشته شده است.

    هاله آخوند سامانی معتقد است با بیشتر شدن این برنامه در طول سال بستر مناسب‌تری برای آشنایی و برقراری ارتباط مخاطب با هنر به خصوص موسیقی فراهم می‌شود.

    هاله آخومد سامانی برنامه خود را در بخش استعدادهای درخشان روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۵ در سالن رودکی به روی صحنه می‌برد.

    در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ گروه شرکت می‌کنند.

    مدیر انجمن موسیقی استان البرز:

    انواع موسیقی را در جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت

    استان البرز به عنوان یکی از استان‌های میزبان جشنواره موسیقی فجر، اجراهای متنوعی از گروه‌های کلاسیک، پاپ، سنتی و غیره را برای علاقمندان تدارک دیده است.

    به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، این جشنواره با حضور ۶ گروه موسیقی در استان البرز برگزار می‌شود.

    فرهاد مشتاق مدیر انجمن موسیقی استان البرز گفت: تعداد آموزشگاه‌های فعال استان البرز بسیار زیاد است و گروه‌های متعددی در استان البرز فعالیت می‌کنند و همواره درخواست‌های متعددی برای برگزاری کنسرت دریافت می‌کنیم.

    وی تعداد گروه‌های ثبت شده در انجمن را بیش از ۳۰ گروه اعلام کرد و گفت: در استان البرز توجه‌ها به موسیقی پاپ بیشتر از دیگر انواع موسیقی است. ما قصد داریم با برنامه‌ریزی‌هایی این روند را تعدیل کرده و توجه مردم را به دیگر انواع موسیقی هم جلب کنیم.

    مشتاق اظهار کرد: امسال سومین دوره‌ای است که جشنواره موسیقی فجر در استان البرز برگزار می‌شود. پیش از این هم در سال های ۸۹ و ۹۰ هم ما میزبان جشنواره بوده‌ایم.

    مدیر انجمن موسیقی استان البرز استقبال مردم استان از جشنواره را خوب دانست و گفت: مردم در دوره‌های قبل هم از اجراهای جشنواره استقبال کرده‌اند و در این دوره هم از برنامه‌ها جشنواره استقبال می‌کنند.

    مشتاق اظهار کرد: در دوره‌های قبل هنرمندانی چون زنده یاد استاد جلال ذوالفنون و کیوان ساکت در استان البرز موسیقی اجرا کرده بودند، همچنین شاهد اجرای موسیقی در گونه‌های مختلف مقامی، ایرانی، کلاسیک وغیره بودیم. در این دوره هم سعی شده همه گونه‌های موسیقی در جشنواره حضور داشته باشند.

    وی در ادامه اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر در استان البرز هم میزبان گروه‌های استانی است و هم شرکت‌کنندگانی که در تهران در قالب جشنواره برنامه اجرا می‌کنند.

    مدیر انجمن موسیقی استان البرز در پایان سخنانش اظهار کرد: جشنواره در استان البرز از ۲۵ تا ۳۰ بهمن برگزار می شود و طی این مدت ۶ گروه موسیقی روی صحنه می‌روند. امیدواریم تنوع اجراها و همچنین اجرای خوب گروه‌ها درخور جشنواره موسیقی جشن انقلاب اسلامی باشد و بتوانیم با برنامه‌ریزی این رویداد را به بهترین شکلی که در توانمان است، برگزار کنیم.

    سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر همزمان با تهران در استان‌هایی چون همدان، البرز، ‌خوزستان، فارس،‌ کهکیلویه و بویراحمد و گلستان برپا می شود.

    مازیار یونسی سرپرست ارکستر سمفونیک آی سو

    دو قطعه رمانتیک را برای اجرا در نظر گرفته‌ایم

    ارکستر سمفونیک آی سو در جشنواره موسیقی فجر قطعات مولداوی ساخته بریتیش استفانیا را که رمانتیک، دشوار و البته گوشنواز است را برای مخاطبان جشنواره اجرا می‌کند.

    ارکستر سمفونیک موسیقی آی سو در بخش جنبی این دوره از جشنواره روی صحنه خواهد رفت.

    سرپرست ارکستر سمفونیک آی سو جشنواره موسیقی فجر را تریبون خوبی برای دیده شدن دانست و گفت: با حضور در جشنواره فارغ از پروسه‌های اداری تنها به اجرایمان فکر می‌کنیم.

    مازیار یونسی درباره قطعاتی که در این اجرا روی صحنه می‌برند، گفت: سال گذشته قطعاتی از موسیقی مدرن و متعلق به قرن‌های بیستم و بیست و یکم را روی صحنه بردیم، اما امسال دو قطعه رمانتیک را اجرا خواهیم کرد که طبعا قدیمی‌تر هستند.

    وی اظهار کرد: قصد داریم قطعات مولداوی ساخته بریتیش استفانیا را که خیلی، رمانتیک خیلی سخت و خیلی هم گوشنواز است را در جشنواره برای مخاطبان اجرا کنیم. ما برای اجرای قطعه خیلی تمرین کرده‌ایم.

    یونسی افزود: همچنین بخش اول از اپرای معروف آرایشگر شهر سویل که به اورتور معروف است را روی صحنه می‌بریم. این اثر از ساخته های جواکینو روسینی بوده و شهرت و محبوبیتی جهانی دارد.

    سرپرست ارکستر سمفونیک آی سو ادامه داد: رویکرد در جشنواره‌ها اینگونه است که یک قطعه از آهنگسازان معاصر ایران را هم روی صحنه ببریم. در این بخش دبل کنسرتوی فلوت و پیانو اثر استاد امین هنرمند آهنگساز و مدرس دانشگاه تهران و هنر را اجرا خواهیم کرد.

    وی درباره فعالیت‌های ارکستر آی سو توضیح داد: ارکستر آی سو از هفت سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و مهم‌ترین حامی‌اش انجمن فرهنگی اتریش در ایران است. این ارکستر رهبر اتریشی دارد که سالی دو یا سه بار برای تمرین به ایران می‌آید و اجراها را رهبری می‌کند و در سایر موارد من رهبری ارکستر را برعهده می‌گیرم.

    یونسی اظهار کرد: ما نه فقط از نظر کیفیت موسیقایی بلکه به لحاظ به روز شدن سعی می‌کنیم به ارکسترهای روز جهان نزدیک شویم و دیدگاه‌ها و عملکردهای ارکسترهای بزرگ و مطرح دنیا را دنبال می‌کنیم.

    وی درباره اعضای این ارکستر بیان کرد: گروه‌های سنی مختلفی در ارکستر روی صحنه می‌روند، از نوجوانان نوازنده تا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد موسیقی در ارکستر حضور دارند و برخی از آنها کسانی هستند که در ارکستر ملی و سمفونیک ساز می‌زده‌اند.

    یونسی افزود: حس میان اعضای گروه مثال زدنی است. کم تجربه تر‌ها می‌آموزند و با تجربه‌ها هم بدون هیچ تنگ نظری به آنها میدان می‌دهند. در واقع می‌توانم بگویم کارکا هم جنبه آموزشی دارد و هم یک فعالیت حرفه‌ای هنری محسوب می‌شود.

    سرپرست ارکستر سمفونیک آی سو اظهار کرد: از سال سوم فعالیتمان در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته‌ایم و می‌توانم بگویم جشنواره واقعا فرصت خوبی برای اجراست. این جشنواره امکانی برای دیده شدن است. از پروسه‌های اداری اجرا راحت هستیم و تنها به اجرایمان فکر می‌کنیم.

    وی به حق‌الزحمه نوازندگان اشاره کرد و گفت: ما ۶۵ نوازنده روی صحنه می‌بریم، از نظر مالی جشنواره هر قدر هم بپردازد به نوازنده‌های ارکسترها چیزی نمی‌رسد اما همه بدون چشم داشت مالی می‌آیند و انتظاری هم ندارند. بنابراین باید دست نوازنده‌هایی را که روی صحنه می‌روند بوسید که بدون هیچ چشم داشت مالی تنها به داشتن یک اجرای خوب و حفظ کار ارکسترال در ایران فکر می کنند.

    یونسی این مشکل را از ناحیه سیاستگذاران موسیقی در کشور دانست و اظهار کرد: حمایت بیشتر در توان جشنواره نیست، ما برخورد بسیار خوب و همکاری خوبی از مسئولان جشنواره دیده‌ایم، آنها هر قدر در توانشان بوده در همه زمینه‌ها به ما کمک کرده‌اند. موسیقی بودجه و حمایت بیشتری می‌خواهد، این کار در عهده جشنواره نیست و سیاست گزاران موسیقی باید به آن توجه کنند.

    مدیر هنری و رهبر اصلی ارکستر آیسو، کریستین شولز است که درحال حاضر مدیر ارکستر سمفونیک وین هم هست و سال‌هاست به عنوان نوازنده ویولنسل این ارکستر نیز فعالیت می‌کند.

    اجرای ارکستر سمفونیک آی سو سه شنبه ۲۸ بهمن ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

    با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

    اجرای ویژه جشنواره موسیقی شب گذشته اجرا شد

    شب گذشته برنامه ویژه سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی،‌ جمعی از مدیران، مسئولان نهادها و سازمان‌ها و هنرمندان کشورمان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    به گزارش ستاد خبری‌ سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، در این برنامه ضمن سخنرانی پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و علی ترابی دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر و مدیر کل انجمن موسیقی، ارکستر سمفونی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی، گروه سازینه، محمد علیزاده و گروه رستاک به روی صحنه رفتند.

    پیروز ارجمند در این مراسم از مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره و نیز هنرمندان تشکر کرد و از آغاز به کار ارکستر سمفونیک تهران خبر داد.

    همچنین علی ترابی درباره روند برگزاری جشنواره توضیحاتی ارائه کرد. وی ضمن اشاره به میزبانی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر از ۱۲۰۰ موزیسین و ۵۷ هزار نفر تماشاگر گفت: این جشنواره در هفت سالن شهر تهران و نزدیک به یکصد نوبت اجرا برنامه‌هایش را به علاقمندان ارائه می‌کند.

    ترابی افزود: همچنین جشنواره همزمان در هفت استان کشور برگزار می‌شود و امکان استفاده تعداد بیشتری از هم‌وطنان را فراهم می‌آورد.

    دبیر اجرایی جشنواره به حضور گروه‌های موسیقی از کشورهای آلمان، هلند، استونی، تونس، سوئیس، عراق، اتریش، ایتالیا، ارمنستان و آمریکا اشاره کرد و گفت: فضای دیپلماسی فرهنگی کشور موجب شد که گروه‌های بیشتری خواهان حضور در جشنواره موسیقی فجر باشند اما فضا و شرایط جشنواره امکان دعوت از گروه‌های بیشتر را فراهم نمی‌کرد.

    ترابی افزود: جشنواره موسیقی فجر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین جشنواره‌های موسیقی دنیا و بزرگترین جشنواره موسیقی در منطقه محسوب می‌شود. این رخداد موسیقایی اگر مهربانی و توجه بیشتری ببینید، می‌تواند به اعتباری بیش از آنچه دارد، دست پیدا کند.

    دبیر اجرایی جشنواره به نقش تاثیرگذار موسیقی در فرازهای مختلف تاریخ کشورمان از جمله، دوران انقلاب، دفاع مقدس، تاثیر پرشور موسیقی در دستاوردهای علمی، فرهنگی و ورزشی اشاره کرد و گفت: افتخار خدمت گذاری به هنرمندانی را داریم که دین خود را به بهترین شکل به ارزش‌ها و کشور ادا کرده‌اند.

    بنا بر این گزارش، در بخشی از این مراسم نماهنگ «پیامبر مهربانی‌ها» ساخته پیروز ارجمند نیز پخش شد.

    شعر این نماهنگ را حامد حسن خواه سروده و علیرضا وکیلی منش به زبان فارسی، مجبتی قلی‌بیگی به زبان عربی و امیر دهقانی به زبان انگلیسی آن را خوانده‌اند.

    در بخش موسیقی نواحی
    سازینه‌های نواحی ایران شادیانه‌های شمال تا جنوب را اجرا می‌کند
    موسیقی محلی و ترانه‌های شاد نقاط مختلف کشور با حضور استادان موسیقی نواحی توسط گروه سازینه نواحی ایران در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود.

    به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه موسیقی سازینه نواحی ایران به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا در در بخش نواحی جشنواره روی صحنه می‌رود.

    بزرگ‌نیا درباره حضور در این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت: پیش از این با گروه سازینه نواحی ایران سال ۹۰ در جشنواره شرکت کرده بودیم و این دومین بار است که در جشنواره اجرا خواهیم داشت.

    وی اظهار کرد: ما تجربه پژوهش در موسیقی نواحی را داریم و اجراهای پژوهشی هم داشته‌ایم اما برای حضور در جشنواره برنامه‌هایی امروزی‌تر و مردم پسندانه‌تر تدارک دیده‌ایم.

    بزرگ‌نیا گفت: ما در این اجرا ترانه‌های شادی‌آوری را از شمال تا جنوب روی صحنه می‌بریم. از استادان مناطق مختلف برای اجرایمان دعوت کرده‌ایم و مطمئن هستم کنسرت متفاوتی را روی صحنه خواهیم برد. البته هر اجرایمان با اجرای دیگر متفاوت است و همیشه سعی می‌کنیم مخاطب را با روایت نو و تازه‌ای از موسیقی روبه رو کنیم.

    گروه سازینه نواحی ایرانی در شب بزرگداشت پروین بهمنی و به این مناسبت به صحنه می‌رود. سرپرست این گروه درباره این اجرا گفت: قطعات مردم‌پسند نواحی مختلف کشور را برای اجرا انتخاب کرده‌ایم و روی صحنه می‌بریم. ما کار هر خطه را بر اساس رپرتوآر‌های امروزی و در قالب کار ارکسترال توسط استادان آن منطقه اجرا می‌کنیم.

    وی ادامه داد: از خطه بویراحمد استاد کوروش اسدپور و غلامشاه قنبری، از آذربایجان عاشیق قدرت میرزا‌پور و احمد ملکی علیشاه، از لرستان ایرج رحمانپور، از ایل قشقایی ابراهیم کهندل‌پور، از ترکمن طواق سعادتی، از گیلان محمود فردی‌نژاد، از مازندران محمدرضا اسحاقی و از خراسان حسین ولی‌نژاد ما را در این اجرا همراهی می‌کنند.

    حرکات نمایشی فوکلور اقوام شاهسون، لزگی، کردی و آذربایجانی هم در اجرای گروه سازینه نواحی ایران روی صحنه ی‌رود.

    احسان عبدی‌پور (نوازنده سرنا از لرستان)، پیران درخشان (نوازنده سه تار قشقایی)، حسینعلی حسینی (سرنای شاه سون)، آیدین آذری (رقص لزگی)، نرگس مختاری (نوازنده عود و همخوان)، مهرنوش مختاری (نوازنده دایره و همخوان)، مهرزاد هویدا (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، سام ابدالی (نوازنده دهل) و دامون شش بلوکی (نوازنده نقاره) از جمله نوازندگانی هستند که در این اجرا روی صحنه می‌روند.

    گروه سازینه نواحی ایران ۲۹ بهمن ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

    در بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر هشت گروه از نواحی مختلف کشور حضور دارند.

    در سی امین جشنواره موسیقی فجر
    نوجوانان گروه پارس یادواره ثمین باغچه‌بان را برگزار می‌کنند
    گروه موسیقی پارس به سرپرستی ناصر نظر در بخش کودک و نوجوان، یادواره ثمین باغچه‌بان را به روی صحنه می‌برد.

    به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ناصر نظر یکی از فعالان عرصه موسیقی کودک به همراه گروه پارس در بخش کودک و نوجوان جشنواره شرکت دارد.

    نظر درباره تاثیر شرکت در جشنواره بر روی نوجوانان گفت: اجرا در سالن‌های بزرگ برای نوجوانان تجربه بزرگی محسوب می‌شود، در این فرصت آنهایی که برای اولین بار به روی صحنه می‌آیند قدم بزرگی در دنیای حرفه‌ای برمی‌دارند و آنهایی که در سال‌های گذشته هم در برگزاری برنامه‌ها شرکت داشته‌اند با تجربه بیشتری پا به عرصه می‌گذارند.

    وی در ادامه افزود: حضور در چنین اجراهایی به نوجوانان اعتماد به نفس می‌دهد. دیده شدن بر روی صحنه تاثیر بسزای بر شخصیت کودکان و نوجوانان و در آموزش و پرورش آن‌ها دارد.

    ناصر نظر که بیش از سی سال در زمینه موسیقی کودک و نوجوان فعالیت کرده است در ادامه گفت: برنامه‌های اینچنینی بر کودکانی که مخاطب این اجرا‌ها هستند هم تاثیر بسیاری دارد. بسیاری از کودکان بعد از دیدن این برنامه‌ها به موسیقی علاقه‌مند می‌شوند و یا اگر سازی می‌نوازند اشتیاق بیشتری برای تمرین پیدا می‌کنند. در همین راستا اجراهای متعدد در طول سال و توسط گروه‌های مختلف کودکان را بیشتر با موسیقی پیوند می‌دهد.

    وی همچنین گفت: موسیقی نقش بسیار مهمی بر زندگی و شخصیت افراد به خصوص کودکان و نوجوانان دارد. وقتی نوجوانان وارد عرصه هنر می‌شوند شخصیتشان با این فضا خو می‌گیرد و چه بسا این فضا بتواند آن‌ها را از بسیاری از خطر‌ها و مشکلات اجتماعی به دور نگه دارد.

    نظر در ادامه از اشاعه موسیقی بین خانواده‌های ایرانی ابراز خرسندی کرد و گفت: امروزه تعداد آموزشگاه‌های موسیقی در سطح شهر به اندازه‌ای هست که خانواده‌ها بتوانند برای آموزش کودکانشان به آن‌ها مراجعه کنند و از سنین پایین کودکان را با هنر موسیقی آشنا کنند. از سویی اهمیت خانواده‌ها به آموزش تئوریک و علمی موسیقی به فرزندانشان در این دوران بسیار خوشحال کننده است.

    ناصر نظر هرسال با برنامه‌ای نو در جشنواره شرکت می‌کند. برنامه گروه موسیقی پارس در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در سه قسمت اجرا می‌شود. بخش اول این برنامه اجرای موسیقی ایرانی است که با سرپرستی نایان صحیحی به روی صحنه می‌رود. همنوازی هارپ به سرپرستی فتانه شاهین که برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود، قسمت دوم این برنامه خواهد بود. در این قسمت ۸ نوازنده هارپ برای اجرای گروه نوازی به روی صحنه خواهند آمد. آخرین بخش این برنامه یادمانی خواهد بود از ثمین باغچه‌بان که با اجرای قطعاتی از او برگزار می‌شود.

    سرپرست گروه پارس درباره این بخش گقت: این قسمت به یاد آقای باغچه‌بان و با اجرای یکی از قطعات وی با گروه کر چهار صدایی کودکان و به‌‌ همان شیوه‌ای که شخصا تنظیم کرده بود، برگزار می‌شود.

    وی افزود: قطعات دیگری که در این بخش نواخته می‌شود اثری از گلنوش خالقی خواهد بود و در انتهای این برنامه قطعه ایران لوریس چکنواریان نواخته می‌شود.

    گروه موسیقی پارس به سرپرستی ناصر نظر ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار ایوان شمس به صحنه می‌رود.

    در بخش کودک و نوجوان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، سه گروه از مطرح‌ترین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان حضور دارند.

    علی باستانی‌نژاد مدرس دانشگاه و فلوتیست برجسته:
     نخستین قطعه کنکور هنر ساخته شریفیان را اجرا می‌کنیم

    در رسیتال فلوت و پیانو که با حضور نوازندگان ایرانی و اتریشی روی صحنه می‌رود، نخستین قطعه تولیدی برای کنکور هنر در کشورمان هم برای نخستین بار روی صحنه اجرا می‌شود. این قطعه از ساخته‌های محمد سعید شریفیان آهنگساز برجسته کشورمان است.

    به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، رسیتال فلوت و پیانو با حضور نوازندگانی از ایران و اتریش در بخش بین‌المللی جشنواره روی صحنه می‌رود.

    علی (آریا) باستانی‌نژاد فلوتیست برجسته ایرانی و مدرس دانشگاه که در این گروه به اجرای موسیقی می‌پردازد، درباره این اجرا گفت: رسیتال فلوت و پیانو توسط گروه ایران و اتریش روی صحنه می‌رود و چهارمین کنسرت ما در ایران محسوب می‌شود.

    وی اظهار کرد: ما در این اجرا قطعات کلاسیک آهنگساز معاصر اتریشی یوهانس کوبالد که اختصاصی برای گروه ما ساخته است را اجرا می‌کنیم.

    باستانی‌نژاد افزود: همچنین در این اجرا برای نخستین بار قطعه‌ای را که محمد سعید شریفیان آهنگساز معاصر کشورمان برای نخستین بار به عنوان قطعه کنکور دانشگاهی هنر ساخته‌اند را اجرا می‌کنیم. این قطعه اولین قطعه تولیدی کشورمان برای کنکور هنر بوده و امسال به پیشنهاد من توسط ایشان ساخته شد.

    وی افزود: در آن زمان معاونت فرهنگی دانشگاه هنر را برعهده داشتم و از آقای شریفیان درخواست کردم، این قطعه را بسازند که خوشبختانه ایشان هم پذیرفتند.

    به گفته باستانی‌نژاد در این اجرا یک کار از آهنگساز آذربایجانی امیراف روی صحنه می‌‌رود که درون مایه‌ای کاملا شرقی دارد.

    این مدرس دانشگاه درباره تجربه اجرای موسیقی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اظهار کرد: ما سال گذشته هم در جشنواره روی صحنه رفتیم. استقبال بسیار خوبی از اجرای ما شد و بلیت‌ها بطور کامل بفروش رسید. برخورد مخاطبان و همچنین مسئولان جشنواره با ما بسیار خوب بود و بازخوردهای خوبی از آن اجرا داشتیم.

    وی افزود: البته ما در ایام جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر، بجز تهران این کنسرت را در تالار حافظ شهر شیراز هم اجرا کردیم و در آنجا هم استقبال بسیار خوبی از اجرایمان شد. به همین دلیل باز هم دوست داشتیم در جشنواره روی صحنه برویم و دعوت مسئولان جشنواره را پذیرفتیم. البته این اجرا با اجرای سال گذشته ما کاملا متفاوت است و قطعات تازه‌ای ارائه می‌کند.

    دکتر علی (آریا) باستانی‌نژاد، فلوتیست برجسته ایرانی؛ کرین لایتنر، نوازنده شهیر اتریشی تبار و عضو ارکس‌تر رویال فیلارمونیک و ارکس‌تر سمفونیک بی‌بی سی انگلستان و مارگارت بابینسکی پیانیست برجسته اتریشی و دارنده جایزه بهترین ضبط موتزارت از انجمن موتزارت وین در این اجرا روی صحنه می‌روند. همچنین رعنا حیدریان نوازنده پیانو و دانشجوی کار‌شناسی ارشد این گروه را همراهی خواهد کرد.

    رسیتال فلوت پیانو ایران و اتریش سه‌شنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۸: ۳۰ در سالن رودکی به صحنه می‌رود. در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره موسیقی فجر ۱۰ گروه به روی صحنه می‌رود.

    در ادامه می توانید عکسهایی منتخب از دومین روز سی امین جشنواره موسیقی فجر را دنبال کنید.

    https://musiceiranian.ir/?p=69931
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *