×
×

پیانیست و آهنگساز بنام موسیقی جهان

  • کد نوشته: 63510
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۴ام آبان ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • امکان ندارد به موسیقی بی‌کلام علاقه‌مند باشید و نام «یانی» به گوش‌تان نخورده باشد. این پیانیست و آهنگساز سرشناس مانند «کیتارو» که در دنیای شرق، موسیقی بی‌کلام را به اوج رسانده، هنرمندی خودآموخته است. «یانی کریسومالیس» در روز ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ (۲۳ آبان‌ماه) در شهر کالاماتای یونان به دنیا آمد. او دوران کودکی و نوجوانی‌اش […]

    پیانیست و آهنگساز بنام موسیقی جهان
  • یانی

    یانی

    امکان ندارد به موسیقی بی‌کلام علاقه‌مند باشید و نام «یانی» به گوش‌تان نخورده باشد. این پیانیست و آهنگساز سرشناس مانند «کیتارو» که در دنیای شرق، موسیقی بی‌کلام را به اوج رسانده، هنرمندی خودآموخته است.

    «یانی کریسومالیس» در روز ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ (۲۳ آبان‌ماه) در شهر کالاماتای یونان به دنیا آمد. او دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در همین شهر زیبا و کوهستانی گذراند. مادر و پدر یانی هر دو اهل یونان هستند. او قطعه‌هایی را به نام مادرش ساخته و علاقه‌ی خاصی به کشورش و اماکن قدیمی دارد.

    این آهنگساز یونانی در سن ۱۴ سالگی به رشته‌ی شنا علاقه‌مند شد و توانست در آن، رکوردی ملی برای کشورش ثبت کند. او همچنین تلاش زیادی برای رسیدن به رقابت‌های المپیک کرد.

    این موسیقیدان در سال ۱۹۷۲ میلادی برای تحصیل در رشته‌ی مورد علاقه‌اش، روانشناسی، به مشهورترین دانشگاه روانشناسی دنیا یعنی «مینسوتا» در آمریکا رفت و پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، در یک گروه محلی راک در مینسوتا به نام «کامیلیون» به‌عنوان نوازنده‌ی کیبورد آغاز به کار کرد.

    تا کنون بیش از ۲۵ میلیون نسخه از آلبوم‌های یانی در دنیا به فروش رفته ‌است. او اکنون موسیقیدانی مستقل با عقاید و تفکری منحصربه‌فرد است که به شهرت و محبوبیتی جهانی دست یافته است. این در حالی است که یانی حتی قادر به خواندن و نوشتن ساده‌ترین نت‌های موسیقی نبود، ولی با تبحری خاص، ساخته‌هایش را با روش مخصوص به خود و رسم‌الخط ابداعی‌اش می‌نوشت. یانی قطعاتی کامل و زیبایی دارد که کاملا ساخته‌ی خود او است و در سبکی انحصاری اجرا شده ‌است.

    یانی موسیقی‌های زیادی برای برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی ساخته و همچنین قطعات تبلیغاتی متعددی برای شرکت‌های تجارتی و بازرگانی خلق کرده ‌است. او بیشتر وقتش را در لس‌آنجلس و سیاتل آمریکا می‌گذراند و شهروند آمریکا است.

    یانی از اوایل سال ۱۹۹۸ تا ماه آوریل ۱۹۹۹ هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه‌ی موسیقی نداشت و فقط به استراحت پرداخت؛ اما در سال ۲۰۰۰ یکی از بی‌نظیرترین آلبوم‌های خود را ارائه کرد. جالب است که تمام تنظیم‌های موسیقی این آلبوم فقط توسط خود یانی در استودیوی شخصی‌اش انجام شد.

    خواننده‌ی مورد علاقه‌ی یانی «پیتر گابریل» است و اعتقاد دارد که در طول عمرش به‌جز موسیقی «محمد رسول‌الله (ص)»، «عیسی مسیح»، «دکتر ژیواگو»، «ایندرا گاندی» و چند قطعه‌ی محدود دیگر، قطعه‌ی جالب‌ توجهی نشنیده‌ است.

    یانی سال‌ها پیش با شهرداد روحانی نیز همکاری داشت و از تجربیات او استفاده‌ی فراوان برد. او با همکاری و با استفاده از دانش و تجربه‌ی این موسیقیدان ایرانی، یکی از زیباترین کنسرت‌هایش را در شهر آکروپولیس یونان و با رهبری شهرداد روحانی اجرا کرد.

    یانی در سال ۲۰۰۳ آلبومی متفاوت و پرتنوع به نام «Ethnicity» را روانه‌ی بازار کرد و احاطه و قدرت خود را در انواع مختلف موسیقی به دنیا ثابت کرد.

    به عقیده‌ی کارشناسان موسیقی، یانی در سال‌های اخیر نسبت به دهه‌ی ۹۰ افت کرده، هرچند این افت نامحسوس است، ولی تأثیر زیادی بر یکه‌تازی یانی در عرصه‌ی موسیقی «عصر نو» گذاشته است. البته یانی نام‌گذاری سبک «عصر نو» را بر آثار خود از بدشانسی‌اش می‌داند و خود، نام «موسیقی‌سازی معاصر» را بیشتر می‌پسندد.

    از جمله اجراهای یانی می‌توان به کنسرت بزرگ آکروپولیس در ۱۹۹۴، چین و تاج‌محل در ۱۹۹۶ و لاس‌وگاس در ۲۰۰۶ اشاره کرد. یانی سال ۲۰۰۸ در مکزیک همراه با چهار خواننده‌ی جوان، برخی آثار مشهور و قدیمی‌اش را از جمله «در آیینه» و «ستایش» اجرا کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=63510
       
    برچسب ها یانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *