×
×

انتقاد بی‌موقع ستمکاری‌ست و ویرانی به بار می‌آورد

  • کد نوشته: 56541
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۵ام تیر ۱۳۹۳
  • ۲۹ دیدگاه
  • shajarموسیقی ایرانیان – محمدرضا شجریان: بچه‌های ما دیشب از جنبه‌ی روانی از هم پاشیده بودند، لذا آن‌همه دوندگی نتیجه نداد. حالا چرا این شده بود، باید دید چه عاملی در چنین موقعیت حساسی حال‌شان را گرفته بود. روحیه‌ی تیم مهم‌ترین عامل موفقیت تیم است…

    انتقاد بی‌موقع ستمکاری‌ست و ویرانی به بار می‌آورد
  • استاد محمدرضا شجریان

    استاد محمدرضا شجریان

    موسیقی ایرانیان – محمدرضا شجریان: لازم به گفتن است این مژده (http://on.fb.me/VqAbLT) را بچه‌ها با بازی جانانه در نیمه‌ی دوم با آرژانتین به همه دادند. بزرگان فوتبال جهان تیم ما را ستایش کردند و تبریک گفتند. گویا رئیس فیفا هم گفته است تیم ایران آرژانتین را تحقیر کرد. همه‌ی پیش‌بینی‌ها هم که اغلب علاقه‌مندان می‌کنند بیشتر جنبه‌ی روحیه دادن به بچه‌های تیم را دارد؛ نه واقعیت آینده، که هیچ ضمانتی در فوتبال ندارد. توپ گرد است و گاه از میان پای چند مدافع و دروازه‌بان وارد دروازه می‌شود؛ گاه هم از یک‌متری دروازه‌ی خالی، فوق‌ستاره‌ها آن را به آسمان می‌فرستند و یا گل به‌خودی می‌زنند. آیا کسی از مربیان و یا کارشناسان می‌توانند در این موارد پیش‌بینی کنند؟ هرگز هرگز!

    بچه‌های ما دیشب از جنبه‌ی روانی از هم پاشیده بودند، لذا آن‌همه دوندگی نتیجه نداد. حالا چرا این شده بود، باید دید چه عاملی در چنین موقعیت حساسی حال‌شان را گرفته بود. روحیه‌ی تیم مهم‌ترین عامل موفقیت تیم است. گل زدن از لابه‌لای دفاع مستحکم به یقین هنر است و زاییده‌ی خلاقیت و تیزهوشی و سرعت انتقال و تصمیم‌گیری بجا و سریع بازیکن هنرمند که اگر آن‌زمان حالش گرفته شده باشد، دیگر آن هنرمندی که خوشحالی بیافریند نیست، و اصطلاحاً همه می‌گویند امروز روزش نبود؛ و الا سرحال که باشد هنرآفرین است و همه راضی می‌شوند. چون خودم دستی در هنر موسیقی دارم، این موضوع را واقفم و هرگز به هنرمندی که هنر دارد، در چنین وضعیتی، خرده نمی‌گیرم. چون انتقاد بی‌موقع ستمکاری‌ست و ویرانی به بار می‌آورد.

    مورد دیگر هم شاید این بود: برای گل زدن و بردن بازی می‌باید از لاک دفاعی بیرون بیاییم و بیشتر حمله کنیم؛ اما دیدیم که با تعداد کم، دست به حمله می‌زدیم و نتیجه نمی‌داد. ضمن اینکه دفاعی بودن هم به‌صلاح نبود و مثل بازی‌های قبل خوب دفاع نکردیم و سه گل خوردیم. لذا هیچ‌کدام از بچه‌ها مخصوصاً دروازه‌بان را نباید سرزنش کرد که نهایتِ بی‌انصافی‌ست. این‌ها همانی هستند که آن بازی زیبا در برابر آرژنتین را ارائه دادند و ستاره‌ها و فوق‌ستاره‌های آن‌ها را پیچانده و نود دقیقه مهار کرده بودند. فقط آن تعویض نابجای اواخر نیمه‌ی دوم باعث شد فردی که به‌خوبی مسی را تا آن‌موقع مهار کرده بود در میدان نباشد؛ در پنج ثانیه غفلت، مسی موقعیت گل پیدا کند. ولی تیم ما سرفراز بازی کرد و باز هم سرفراز خواهد بود.

    دراین جام، تیم‌های مدعی و نامدار سال‌های گذشته، با خفّتی که هیچ‌کس به فکرش نمی‌رسید، هفت‌تا و هشت‌تا گل خوردند و به خانه برگشتند. دروازه‌بانی مثل کاسیاس با آن سابقه و آن‌همه محبوبیت، دیدیم که اشتباهات بی‌موردی را مرتکب می‌شد و دروازه‌اش بارها باز شد. دروازه‌بان ما که اشتباه نکرد و در مقابل چند شوت خطرناک آرژانتینی‌ها چه خوب دروازه را حفظ کرد. تیم ما در این جام اعتباری بیش از گذشته به‌دست آورد که جای خرسندی‌ست. آقای کی‌روش هم تیم خوبی را برای مصاف با بزرگان فوتبال آماده کرده، علاقه‌مندان فوتبال ایران او را ستایش می‌کنند. امیدوارم که مسئولان فوتبال کشور به این موضوع توجه مسئولانه‌تری داشته باشند. به امید موفقیت و سرفرازی همه‌ی دلاورمردان ایران در همه‌ی ورزش‌ها در میدان‌های پرمسئولیت جهانی…

    محمدرضا شجریان

     ۱۳۹۳/۴/۵

    https://musiceiranian.ir/?p=56541
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *