×
×

قطعه «گیسوی سیاه» با صدای «سالار عقیلی» را به همین مناسبت از «موسیقی ایرانیان» آنلاین بشنوید و دانلود کنید

  • کد نوشته: 55332
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۶ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۴ دیدگاه
  • زنده‌یاد «فریدون حافظی»، نوازنده و پیشکسوت تار و سه تار، شانزدهم خرداد ماه سال گذشته درگذشت، حالا یک سال گذشته است و اهالی موسیقی ایران دلتنگ نوای سازش شده اند.
    +روحش شاد، یادش گرامی و آثارش همیشه جاودان باد

    قطعه «گیسوی سیاه» با صدای «سالار عقیلی» را به همین مناسبت از «موسیقی ایرانیان» آنلاین بشنوید و دانلود کنید
  • فریدون حافظی

    فریدون حافظی

    موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: زنده‌یاد «فریدون حافظی»،  نوازنده و پیشکسوت تار و سه تار، شانزدهم خرداد ماه سال گذشته درگذشت، حالا یک سال گذشته است و اهالی موسیقی ایران دلتنگ نوای سازش شده اند.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، حافظی  شانزده خرداد ماه ۹۲ در سن هشتاد و نه سالگی بر اثر بیماری در تهران درگذشت، وی در طول حیات خود آهنگ‌های بسیاری ساخت که اکثر آن‌ها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می‌روند.

    فریدون حافظی در کرمانشاه به دنیا آمد، پدرش مردی درویش و وارسته بود و دورش را عده‌ای از دوستان هنرمند و اهل شعر گرفته بود.

    همیشه در منزل آنها درباره شعر و هنر، بخصوص موسیقی بحث می‌کردند و با تاری که در منزل آنها بود گاهی شور و حالی به مجلس می‌دادند.

    پس از رفتن دوستان پدر، فریدون، با پنجه‌های کوچک خود شروع به نواختن تار می‌کرد و آنقدر این کار را ادامه داد تا توانست قطعاتی را که از دوستان پدرش شنیده بود، بنوازد.

    در سال ۱۳۲۳ فریدون حافظی برای گذراندن کلاس ششم از کرمانشاه به تهران آمد.

    یک روز آگهی هنرستان موسیقی ملی توجهش را جلب کرد و برای یادگیری نت و تکمیل هنرش جهت نام نویسی به این هنرستان می‌رود و در آنجا موسی‌خان معروفی استاد بنام تار این هنرستان از او امتحان بعمل آورد. وقتی فریدون شروع به زدن تار می‌کند، موسی معروفی از زدن او بسیار خوشش می‌آید و صورت او را بوسیده و تار مخصوص خود را به او می‌بخشد و گفته است: «بیا جوان از تار من استفاده کن ما دیگر پیر شده‌ایم و حالا دیگر نوبت شما جوان‌هاست».

    حافظی این تار را که از بهترین تارهای ایران و از ساخته‌های یحیی خان، استاد و سازنده تار در ایران است نزد خود داشت و با آن می‌نواخت.

    او علاوه بر تار به نواختن سه تار هم مهارت کامل دارد او اولین برنامه رادیویی خود را روز شنبه ۲۳ آذر ۱۳۲۳اجرا کرد و پس از آن با ارکستر استاد مهدی خالدی شروع به همکاری نمود و سپس برای شرکت در برنامه گلها دعوت شد.

    حافظی به تمام دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران علاقه‌مند است ولی در بین آنها شیفته دستگاه همایون است.

    او آهنگ‌های بسیاری ساخت که اکثر آنها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می‌روند.

    در ادامه به مناسبت اولین سالگرد درگذشت «فریدون حافظی»، قطعه گیسوی سیاه (من به دوش یار) از ساخته های وی را با صدای سالار عقیلی از موسیقی ایرانیان آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    + دانلود قطعه گیسوی سیاه (من به دوش یار)

    قطعه گیسوی سیاه (من به دوش یار) را آنلاین بشنوید:

    https://musiceiranian.ir/?p=55332
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *