×
×

در مسجد جامع شهرک غرب تهران

  • کد نوشته: 53700
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۴ دیدگاه
  • مراسم یادبود استاد محمدرضا لطفی نوازنده صاحب نام موسیقی ایران ساعتی پیش در مسجد جامع شهرک غرب تهران با حضور هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی برگزار شد.
    +عکسهایی از این مراسم را در ادامه دنبال کنید

    در مسجد جامع شهرک غرب تهران
  • shajarfbمراسم یادبود استاد محمدرضا لطفی نوازنده صاحب نام موسیقی ایران ساعتی پیش در مسجد جامع شهرک غرب تهران با حضور هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی برگزار شد.
    احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با تجلیل از مقام هنری استاد محمدرضا لطفی گفت: روزی که پیکر زنده‌یاد استاد لطفی تشییع می‌شد ما در شورای اسلامی شهر تهران جلسه معمول هفتگی داشتیم بنابراین من توفیق شرکت در این مراسم را نداشتم اما از باب ادای احترام برای نخستین بار در آغاز جلسه شورا ملودی ارزشمندی از استاد لطفی آغازگر برنامه بود که مشخص شود نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران چه ارزش و اعتباری را برای این شخصیت هنری قائل هستند و این اقدام نشانه ای بود برای قدرشناسی از این هنرمند و جامعه فرهنگی.

    وی ادامه داد: به طور حتم برای استاد لطفی کارهای زیادی انجام خواهد شد اما من دوست دارم در اینجا با بیان خاطره ای از خودم همراه با استاد لطفی همراه شما در این مراسم باشم. استاد لطفی ذات هنر ایران بود و فقط به ایران فکر می کرد او و دوستان گرانقدرش که هم اکنون چهره ماندگاری در عرصه هنر شده‌اند تلاش های باشکوهی را سامان دادند و کارهای ماندگاری را در عرصه موسیقی خلق کردند که سرانجام ارزشمندی برای ما داشت.

    مسجد جامعی خاطرنشان کرد: لطفی و همراهانش در شرایط دشواری کار را آغاز کردند. آنها بعد از دوره مشروطیت که موسیقی و اجتماع شکل گرفت به سمت و سویی روی آوردند که شکل‌دهنده موسیقی اجتماعی است. آنها با دردهای مردم سخن گفتند و از فضای رسمی در شرایط دشوار فاصله گرفته و به تولید آثار مرتبط با مشکلات اجتماعی پرداختند.

    وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آنها در زمانی که به موسیقی آن زمان اعتراض داشتند گروهی را تشکیل داده و آن را بسط دادند که نتیجه آن ظهور و بروز چهره های ماندگار موسیقی در فضای فرهنگی کشورمان است. آنها حتی در موقعی که فضای کشور گرفتار جنگ شد به سمت و سوی جبهه رفته و آثار ماندگاری را تولید کردند و این یکی از شاخصه های مجموعه ای بود که استاد لطفی مدیریت آن را برعهده داشت.

    وی افزود: استاد لطفی مدیر ویژه ای بود. او توانست مهمترین شخصیت ها را دور خود جمع کند و جوانانی را به عرصه موسیقی کشور معرفی کند که اکنون از بزرگترین اساتید موسیقی هستند. این در حالی است که شاگردان زیادی نیز بدون هیچ گونه شهریه ای در محضر استاد لطفی تلمذ کردند. او، خود به تنهایی یک تئوریسین، یک مدیر ویژه و یک پژوهشگر گرانقدر برای موسیقی ایران بود. او بدون هیچ چشمداشتی به هیچ کسی جز هنر ایران و اعتلای آن فکر نمی کرد.

     رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان خاطره ای از مرحوم لطفی گفت: آخرین کاری که لطفی انجام داد مربوط به اواخر دهه ۸۰ بود که مجموعه ای از دفترهای نت موسیقایی به جا مانده از عهد قاجار را بازخوانی و تایید کرد. او در این مجموعه سرودهای ملی و شان نزول همه قطعات موسیقایی بجا مانده از عهد قاجار را بازسازی کرد و بعدها برخی از آن را اجرا کرد و  یادم می آید وقتی برای انجام این کار برای او حقوقی در نظر گرفته شده بود و این حقوق نیز به او پرداخت نشد حتی یک بار هم سراغ ماجرا را نگرفت و کمترین عکس العمل را هم درباره عدم پرداخت حقوق خود نداشت و این فعالیتی بود که استاد لطفی در دهه ۸۰ برای موسیقی این سرزمین انجام داد.

    مسجد جامعی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: برای این استاد طلب مغفرت دارم و آرزو می کنم شاگردان او راهش را طی کنند. من آرزو می کنم فعالیت ها و این شاگرپروری‌های استاد لطفی و مدیریت ارزشمندش همچنان پربار باشد و چشم و چراغ این سرزمین برای معرفی چهره های جدید در جهت اعتلای ارزش‌های فرهنگی سرزمین ما باشد.

    محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، محمد سریر، صدیق تعریف، داوود گنجه ای، هوشنگ کامکار، کیوان ساکت، اردشیر کامکار، علی اکبر شکارچی، علی مرادخانی، حسین علیشاپور، حمید اسفندیاری و تعدادی دیگر از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=53700
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *