×
×

به سرپرستی امیر شریفی، همراهی احمد مستنبط و خوانندگی مهدی امامی

  • کد نوشته: 49063
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • گروه نقش به سرپرستی امیر شریفی، همراهی احمد مستنبط و خوانندگی مهدی امامی در بخش نسلی دیگر جشنواره بیست و نهم، قطعاتی در نظام مدال موسیقی دستگاهی را اجرا می‌کند.

    به سرپرستی امیر شریفی، همراهی احمد مستنبط و خوانندگی مهدی امامی
  • امیر شریفی، مهدی امامی و احمد مستنبط (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    امیر شریفی، مهدی امامی و احمد مستنبط (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان: گروه نقش به سرپرستی امیر شریفی، همراهی احمد مستنبط و خوانندگی مهدی امامی در بخش نسلی دیگر جشنواره  بیست و نهم،  قطعاتی در نظام مدال موسیقی دستگاهی را اجرا می‌کند.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، امیر شریفی نوازنده تار و سه تار به همراه گروه موسیقی «نقش» به خوانندگی مهدی امامی و نوازندگی احمد مستنبط قطعاتی در نظام مدال موسیقی دستگاهی و با استفاده از امکانات فرمال موسیقی کلاسیک ایرانی در دوران تیموری را اجرا می‌کند.

    امیر شریفی درباره رویکرد گروه نقش گفت: در دوره معاصر برداشت‌های متفاوتی از موسیقی کلاسیک ایران وجود دارد. در میان آهنگسازان و نوازندگان جوان نیز، بازار تلفیق موسیقی ایرانی با انواع موسیقی‌های دیگرمناطق دنیا و تجربه فضا‌ها و امکانات جدید بسیار رایج وشایع است.

    وی ادامه داد: هم نسلان ما بیشتر اولویتشان را بر نوآوری و باز کردن راهی برای ادامه مسیر موسیقی ایرانی، ‌ بر پایه کم توجهی به اصول و مبانی موسیقی دستگاهی قرار داده‌اند. حال اینکه شیوه‌های ارزشمند و غنی اجرایی و محتوای پیچیده و صیقل خورده موسیقی کلاسیک ایرانی در حال فراموشی است. گروه موسیقی نقش در نظر دارد تا این شیوه‌های اجرا در موسیقی کلاسیک ایران را احیا کند.

    شریفی درباره قطعاتی که برای اجرا در جشنواره انتخاب کرده‌اند اظهار کرد: برای حضور در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، قطعاتی  اجرا می‌کنیم که با توجه به بخشی از امکانات فرمال و ترکیب مد در مکتب علمی و موسیقایی منتظمیه ساخته شده است. آهنگسازی این قطعات تماما درمدهای چندگانه آواز راک دستگاه ماهور که اجرا و قطعات کمی از آن در دسترس است، صورت گرفته است.

    وی درباره نظام موسیقایی «منتظمیه» گفت: مکتب منتظمیه ‌در پی تشریح مبانی نوعی از موسیقی نخبه‌گرای ایرانی است که در گذر زمان فراموش شده و بخش زیادی از اصول و امکانات آن در حال حاضر‌ در مرزهای کنونی کشور ما وجود ندارد.

    سرپرست گروه موسیقی «نقش» با اشاره به فعالیت‌های این گروه اظهار کرد: ما گروه موسیقی نقش را در سال ۱۳۸۹ به شکل رسمی تاسیس و ثبت کردیم. هدف ما از تاسیس این گروه فعالیت در عرصه موسیقی کلاسیک ایرانی و استفاده از امکانات بالقوه اجرایی و محتوایی این موسیقی است؛ امکاناتی که یا از آن‌ها استفاده نشده یا بسیار کم به آن‌ها پرداخته شده است.

    وی ادامه داد: من و مهدی امامی با یک ذهنیت مشترک، گروه موسیقی «نقش» را تاسیس کردیم و در سه سال اخیر مبنای فعالیت‌هایمان را بر استفاده حداکثری از امکانات نظام موسیقی دستگاهی ایران نهاده‌ایم و از نظر اجرایی نیز به شیوه‌های اجرایی استادان نسل‌های گذشته تکیه کرده‌ایم.

    شریفی در پایان گفت: البته نباید این نکته را فراموش کرد که ما در زمان حال و در دوره معاصر زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم گذشتگانمان را به طور کامل تکرار کنیم. ولاجرم روح دوره معاصر در آثار و اجراهای ما شنیده می‌شود.

    از گروه موسیقی «نقش» تا کنون دو آلبوم «برافشان» و «چهارسو» توسط انتشارات ماهور منتشر شده است. این گروه جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲، ساعت ۲۰ در جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران به اجرای برنامه می‌پردازد.

    بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

    علاقمندان می توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com   مشاهده کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=49063
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *