×
×

نه سالن تهران میزبان جشنواره موسیقی فجر می شود

  • کد نوشته: 48132
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۶ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • جدول بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد، در این جدول زمان و مکان اجرای گروه‌ها گنجانده شده و علاقمندان می‌توانند با انتخاب گروه‌های موردنظر خود از طریق مراکز فروش اقدام به تهیه بلیت کنند.
    + جدول کامل اجراهای جشنواره موسیقی فجر را در ادامه از موسیقی ایرانیان ببینید

    نه سالن تهران میزبان جشنواره موسیقی فجر می شود
  • جدول کامل جشنواره موسیقی فجر (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    جدول کامل جشنواره موسیقی فجر (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

     موسیقی ایرانیان: جدول بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد، در این جدول زمان و مکان اجرای گروه‌ها گنجانده شده و علاقمندان می‌توانند با انتخاب گروه‌های موردنظر خود از طریق مراکز فروش اقدام به تهیه بلیت کنند.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به سبک و سیاق گذشته با حضور ۱۱۲ گروه در بخش رقابتی و جنبی از ۲۴ بهمن تا یکم اسفند در تهران و چند استان کشورمان برگزار می شود.

    ۹ سالن تهران میزبان جشنواره موسیقی فجر

    ۹ سالن در شهر تهران میزبان گروههایی است که در بخش‌های مختلف بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر  به روی صحنه می روند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروههای مختلف موسیقی  بخش‌های مختلف در تالار وحدت، سالن رودکی، ایوان شمس، برج آزادی،​ فرهنگسرای نیاوران، اریکه ایرانیان، فرهنگسرای ارسباران، خانه هنرمندان و برج میلاد به اجرا می پردازند.

    بر اساس این گزارش، تالار وحدت به بخش جنبی اختصاص دارد و میزبان یک گروه از بخش استعدادهای درخشان و دو اجرای بین الملل نیز هست. سالن رودکی یک سانس را به استعدادهای درخشان،​ یک سانس به آثار رسیده در بخش رقابتی و یک سانس را به آثار بخش جنبی و بین الملل اختصاص داده است .

    ایوان شمس برای اجرای گروههای بخش بین الملل و جنبی در نظر گرفته شده است.

    همچنین گروههای بخش رقابتی و اقلیتهای مذهبی در برج آزادی به صحنه می‌روند و بانوان هم در فرهنگ‌سرای نیاوران آثارشان را ارائه می‌کنند.

    آثار بخش کودک و نوجوان و تعدادی از آثار بخش جنبی در اریکه ایرانیان اجرا می‌شوند و فرهنگسرای ارسباران میزبان  گروههای بخش نسلی دیگر است.

    برج میلاد برای آثار پاپ جشنواره در نظر گرفته شده و نمایش فیلم در خانه هنرمندان خواهد بود.

    بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در دو بخش رقابتی و جنبی برگزار می‌شود .

    پانیذ فریوسفی:

    جشنواره موسیقی محل تمرکز استعدادهای موسیقی است

    سرپرست ارکستر زهی هنرستان دختران معتقد است، حضور در جشنواره موسیقی فجر یکی از رویدادهای اصلی موسیقی در طول سال به شمار می​آید؛ چرا که در جشنواره جوانان بیشتر تمرکز خود را صرف خود موسیقی و تمرین و صحنه می​کنند و نگران مسائل جانبی و حاشیه​ای یک کنسرت نیستند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر زهی هنرستان دختران قطعاتی از آهنگسازان روس را در بخش استعدادهای درخشان جشنواره اجرا می‌کند.

    پانیذ فریوسفی رهبر ارکستر زهی هنرستان دختران در این باره گفت: به دلیل علاقه به سبک آهنگسازان روس، قطعات ارکستر را از این کشور انتخاب کرده‌ام که از جمله آنها می​توان به قطعات چایکوفسکی،کمیتاس، و … اشاره کرد.

    به اعتقاد این هنرمند برگزاری کنسرت یکی از سخت​ترین فعالیت​های موسیقی در روزهای اخیر شده است؛ چرا که هزینه سالن​ها سرسام آور است و کمترین جوانی قدرت به صحنه رفتن را دارد.

    فریوسفی در این باره گفت: علاوه بر هزینه‌های بسیار،  مسائل حاشیه​ای دیگر نظیر گرفتن مجوز شعر، موسیقی، هماهنگی با اداره​های امنیتی و … اینقدر پروسه طولانی و زمان بری شده است که هیچ گروه جوانی جرات به صحنه رفتن را ندارد؛در همین راستا حضور در جشنواره موسیقی فجر به دلیل اینکه نیاز به طی کردن هیچکدام از این مراحل نیست بسیار خوب است.

    رهبر ارکستر زهی هنرستان دختران حضور جوانان در جشنواره را یکی از نکات قابل دفاع آن دانست و خاطرنشان کرد:حضور جوانان به دلیل سابقه کم اجرایی می​تواند منجر به رشد استعدادهای خاص موسیقی شود؛ البته این نکته نباید فراموش شود که این چهره​ها پس از جشنواره به حال خود رها نشوند و به آنها برای فعالیت بیشتر در طول سال توجه شود.

    این نوازنده تلاش مسئولان برای برگزاری آبرومند جشنواره موسیقی فجر را قابل تقدیر عنوان کرد و اظهار داشت:کمبود بودجه در جشنواره موسیقی فجر یک مسئله بسیار جدی است؛ چرا که همه رویدادهای دیگر نظیر تئاتر یا فیلم در طول سال چندین جشنواره متفاوت دیگر نیز دارند و فقط موسیقی است که درطول سال به یک جشنواره ختم می​شود و باید این یک جشنواره در حد آبرومند برگزار شود .

    وی افزود:یکی از راه حل​هایی که می​توان برای این بخش از جشنواره در نظر گرفت این است که در طول سال کمیته​ای برای جذب اسپانسر در نظر گرفته است؛ بسیاری از نهادها و شرکت​ها اگر مطمئن شوند که یک جشنواره روند استانداردی طی می​کند، از همراهی با جشنواره استقبال خواهند کرد و حتما در این پروژه سرمایه گذاری می‌کنند.

    رهبر ارکستر زهی هنرستان دختران گفت: اجرای من ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ در تالار رودکی برگزار می​شود و امیدوارم با توجه به اینکه رهبر این ارکستر یک خانم است مورد استقبال قرار بگیرد.

    رستاک در جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر به روی صحنه می رود

     گروه موسیقی رستاک در بخش جنبی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه رستاک امسال هم مانند سال گذشته با مجموعه​ای از آثار محلی در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است.

    سیامک سپهری سرپرست این گروه گفت: امیدوارم بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم و رضایت مخاطبان خوب و مهربانی را که همیشه به ما لطف داشته​اند را جلب کنیم.

    وی افزود: ما سال گذشته در جشنواره شرکت کردیم و توانستیم اجرای خوبی داشته باشیم اما تنها مشکلی که داشتیم مربوط به صدابرداری بود. چون نوازنده​های ما اغلب پس از اجرای هر قطعه سازهایشان را عوض می‌کنند و این موضوع صدابرداری برای گروه ما را کمی پیچیده می​کند.

    سپهری ادامه داد: البته طی صحبت‌هایی که داشته‌ایم قرار است برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که امسال کمترین مشکل را در صدابرداری گروه داشته باشیم.

    سرپرست گروه موسیقی «رستاک» اظهار کرد: ممکن است گروه‌های موسیقی بسیاری به منظور شناخته شدن در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کنند، گروه ما کاملا شناخته شده است و نیازی ندارد به این منظور به جشنواره بیاید. بنابراین حضور ما در جشنواره نشان می‌دهد که جشنواره فجر تنها مورد توجه گروه‌هایی که قصد مطرح شدن دارند،  نیست و گروه های مطرح شده هم دوست دارند در این جشنواره معتبر موسیقی شرکت کنند.

    سپهری با بیان اینکه حضور در جشنواره برای گروه های موسیقی اعتبار می آورد، اظهار کرد: درست است که حضور در جشنواره برای همه گروه​ها اعتبار بوده و فرصت ارزشمندی است اما جشنواره بخشی از اعتبار خود را از مسئولانش می​گیرد. مثلا اگر قرار باشد من اصلی​ترین دلیل حضورمان در جشنواره موسیقی فجر را بگویم، بدون شک این دلیل را دعوت آقای ریاحی دبیر جشنواره خواهم دانست.

    او افزود: وقتی مسئولان یک جشنواره شناخته شده، اهل موسیقی، مدیر و کاردان و همچنین دارای سواد موسیقایی باشند قطعا گروه های موسیقی رغبت بیشتری برای شرکت و حضور در جشنواره خواهند داشت و اگر چنین نباشد گروه ها میل و انگیزه کمتری برای حضور در جشنواره خواهند داشت.

    سپهری برای حضورشان در جشنواره یک دلیل دیگر را هم بیان کرده و گفت: ما موسیقی نواحی مختلف کشورمان را اجرا می​کنیم. فکر می​کنم ما هم باید کمک کنیم تا نوای موسیقی​های مناطق مختلف کشورمان در جشنواره مهمی چون فجر شنیده شود. بنابراین ما هم موظف هستیم در جشنواره شرکت کنیم و موسیقی نواحی ایران را در این رویداد بین المللی اجرا کنیم.

     او در پایان سخنانش گفت: امسال ۸ قطعه موسیقی از مناطق مختلف کشورمان را در جشنواره اجرا خواهیم کرد. حضور این گروه رستاک در جشنواره فرصتی برای اجرای موسیقی نواحی مختلف ایران در این جشنواره است.

    گروه موسیقی رستاک ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۵/۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

    کر انجمن موسیقی خراسان برای اولین بار در جشنواره می خواند

    گروه کر انجمن موسیقی خراسان برای اولین بار در بخش رقابتی آواز جمعی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به اجرا می پردازد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فجر، گروه کر انجمن موسیقی خراسان برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند و مهدی یوسفی سرپرست این گروه معتقد است:‌ حضور در جشنواره برای گروه‌های شهرستانی یک فرصت محسوب می‌شود.

    این هنرمند ادامه داد: آثاری که گروه ما امسال در جشنواره اجرا خواهد کرد، آکاپلا محسوب می​شود و بخشی از قطعات نیز با پیانو شنیده خواهد شد.

    سرپرست گروه کر انجمن موسیقی خراسان همچنین گفت:‌ این گروه اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می​کند و رپرتوار ما قطعاتی ایرانی و قطعاتی کلاسیک را در بر خواهد گرفت. دو قطعه ایرانی از ساخته های نوید ابیضی و حق گو اجرا خواهد شد و قطعاتی از آهنگسازانی همچون باخ بخش دیگری از اجرای ما است.

    او در ارزیابی خود درباره جوان محور بودن جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در هر دوره از جشنواره که با گروه​های مختلف درخواست شرکت داده بودیم، اگر کار گروه در سطح خوبی بود، پذیرفته می​شد و در غیر این صورت این اتفاق نمی​افتاد. فکر می​کنم جشنواره توانسته است که به شعار خود جامه عمل بپوشاند.

    وی افزود: گروه های شهرستانی به ویژه ما که در مشهد فعالیت موسیقی انجام می دهیم، به علت شرایط ویژه شهرمان اقداماتمان با محدودیت و مشکل رو به رو است و از این رو اجرا برای گروهی مثل ما فرصت بسیار خوبی است. ای کاش مسوولان جشنواره بتوانند در مورد صدور مجوز کنسرت برای شهرستانی​ها اقداماتی انجام بدهند و این گونه از گروه​های شهرستانی حمایت کنند.

    یوسفی که دربخش رقابتی آواز جمعی جشنواره شرکت کرده است، همچنین بیان کرد: وجود بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر باعث می​شود که انگیزه​ای برای گروه​ها ایجاد شود و هنرمندان خود را به روز کنند. شاید در تهران این موضوع خیلی به چشم نیاید اما برای شهرستانی​ها فرصت خوبی است.

    سرپرست گروه کر انجمن موسیقی خراسان در بخش دیگری از سخنانش گفت: امکانات ما در شهرستان​ها بسیار ضعیف است اما با این حال تمام تلاشمان را می​کنیم تا بتوانیم به هدفمان برسیم. زیرا هدف ما تنها حضور در جشنواره فجر نیست بلکه قصد داریم حتما در جشنواره برگزیده شویم.

    گروه کر انجمن موسیقی خراسان به رهبری نوید ابیضی ۲۸ بهمن ماه ساعت ۳۰/۱۸ در سالن رودکی به روی صحنه می رود.

    جواد توکلیان:

    آواز نو با تصنیف آسمانی به جشنواره مومسیقی فجر میآیند

    گروه موسیقی آواز نو با اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی در دستگاه نوا در  بخش رقابتی کلاسیک ایرانی جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، جواد توکلیان خواننده این گروه گفت: برای حضور در جشنواره موسیقی فجر برنامه​ای را در دستگاه نوا آماده کرده​ایم که مدت زمان آن در حدود ۴۰ دقیقه است.

    توکلیان با اشاره به حمایت​هایی که از این گروه انجام شده اظهار کرد: گروه ما کمک​هایی از اداره ارشاد شهرمان دریافت کرده است. اما فضای چندانی برای برگزاری کنسرت​هایمان نداریم.

    این خواننده موسیقی ایرانی درباره حضورشان در جشنواه موسیقی فجر اظهار کرد: ما برای حضور در جشنواره موسیقی فجر تمرین​هایی انجام داده​ایم و این تمرین​ها تا زمان اجرا نیز ادامه دارد. امیدواریم که حضور در جشنواره فجر سکوی پرتابی برای گروه «آواز نو» باشد.

    وی درباره ویژگی​های برنامه​ای که دارند ،اظهار کرد: برنامه ما از ضربی «جامه گل» آغاز می شود. از درآمد، نیشابورک و عراق به فرود می​رسیم. برای این بخش غزلی از عطار را انتخاب کرده​ایم.

    توکلیان ادامه داد: در ادامه وارد بخش ساز و آواز در نهفت می شویم که شعر این بخش را از میان غزل های عطار برگزیده​ایم. پس از این هم گوشه های دیگر خوانده می شود و به گوشه رهاب فرود می​کنیم و به درآمد نوا باز می​گردیم.

    خواننده گروه آواز نو ادامه داد: در پایان برنامه نیز تصنیف «آسمانی» را اجرا می کنیم که این تصنیف براساس شعری از فریدون مشیری ساخته شده است.

    توکلیان درباره تصنیف «آسمانی» گفت: این تصنیف را با ریتمی ۴/۴ آغاز می کنیم و در میانه​های شعر که مشیری از فردوسی یاد کرده است.

    سجاد توکلیان سرپرست گروه و نوازنده کمانچه،‌ جواد توکلیان خواننده، ‌میلاد توکلیان نوازنده تار، محمد رضا یوسف شریداوی نوازنده تنبک و علیرضا رادمهر نوازنده دف، کوزه و بندیل، اعضای گروه موسیقی «آواز نو» هستند.

    ‌ گروه موسیقی آواز نو دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۹ در  برج آزادی به روی صحنه می رود.

    علاقمندان می‌توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com  مشاهده کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=48132
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *