×
×

«شهرداد روحانی» سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر را کلید زد!

  • کد نوشته: 94873
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام آذر ۱۳۹۴
  • ۰
  • مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، شب جمعه (۲۷ آذرماه) با پیانونوازی شهرداد روحانی در تالار وحدت آغاز شد.

    +حمیدرضا نوربخش: امیدوارم در سال‌های آینده این جایزه به قدری اعتبار پیدا کند که همه اهالی موسیقی بتوانند به آن افتخار کنند
    +گروه پالت، گروه چارتار، گروه داماهی، ماکان اشگواری، سیروان خسروی، گروه تندر اروان انزابی‌پور، گروه بمرانی، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، محمد علیزاده، محسن یگانه و گروه سون هم در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند
    +اردشیر کامکار، بهداد بابایی، مجید درخشانی، شهرداد روحانی، مسعود شعاری، کریستوف رضاعی، اروان کامکار، رافائل میناسکانیان، گروه کامکارها، لوریس چکناواریان، کیوان ساکت، سالار عقیلی، هنگامه اخوان، پری زنگنه، نجمه تجدد و ارکستر سمفونیک تهران نیز در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند
    +طالبی: کمک‌های دولت به جشنواره موسیقی نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است اما برنامه‌ها با کیفیت برگزار خواهد شد.

    «شهرداد روحانی» سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر را کلید زد!
  • ۱۹۴۳۱۲۷مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، شب جمعه (۲۷ آذرماه) با پیانونوازی شهرداد روحانی در تالار وحدت آغاز شد.

    با آغاز این مراسم، سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به طور رسمی کلید خورد تا اجراها همانند سال‌های گذشته اواخر بهمن ماه انجام شود، بر این اساس، این مراسم به منظور اعلام جدول نهایی و سیاست‌های جدید و راهبردی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی جشنواره فجر برگزار شد

    مراسم افتتاحیه با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی همراه است.

    احسان کرمی که اجرای این مراسم را بر عهده دارد، از تغییرات ساختاری جشنواره خبر داد و گفت: در راستای دیپلماسی فرهنگی هنرمندان خارجی زیادی برای حضور در جشنواره موسیقی فجر به کشور ما می‌آیند.

    سپس ویدئویی پخش شد که تغییرات بنیادی جشنواره در آن توضیح داده شده بود.

    همچنین در این ویدئو پیام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جشنواره‌ی موسیقی فجر برای حاضران پخش شد.

    در این پیام آمده است: «بسیار خرسندم که در مراسم رونمایی یک جشنواره‌ی بزرگ ملی در خدمت شما هستم. سی ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر در حالی از امروز فعالیت‌های اجرایی خود را شروع می‌کند که مقدمات آن از مدت‌ها قبل آغاز شده است. من از این فرصت استفاده کرده و از تمامی فعالان جشنواره به خصوص مدیر و دبیر محترم که ماه‌ها برای رقم زدن این رخداد تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

    جشنواره در سال جاری نگرش خود را تا حدودی تغییر داده است؛ البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات بسیاری که برای این رخداد ملی کشیده شده است، نیست، من چهارده سال جشنواره‌ی موسیقی فجر را اداره کردم و در خدمت هنرمندان عزیز بودم. در آن سال‌ها جشنواره توانست از یک حالت کلی به جشنواره‌ی تخصصی بدل شود و از دل آن چندین رخداد موسیقایی مثل جشنواره‌ی نواحی، بانوان، جوان و غیره بیرون آمد؛ اما امسال جشنواره به طور مشخص نگاه خاصی دنبال می‌کند و به تخصصی‌تر شدن فعالیت‌هایش می‌اندیشد. از همین روی جشنواره‌ی سی و یکم می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای جشنواره‌های موسیقی فجر باشد؛ امسال تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که تا حد امکان تصدی‌گری دولت را کم کرده و مجموعه‌ی دولت تنها به عنوان حمایت‌کننده و حامی حاضر باشد؛ اتفاقی که امیدواریم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و حامیانِ غیردولتی در آن حضوری فعال داشته باشند تا جشنواره بیش از پیش پررونق باشد و دولت به جای مدیریت هزینه، جای خود را به مدیریت در حوز‌ه‌های مختلف بدهد. البته بدون شک رسیدن به این مرحله، کار سختی است و ممکن است نظریات مختلفی درباره‌ی آن وجود داشته باشد، برای مثال بسیاری بر این باورند که باید تمام اتفاقات جشنواره‌ی موسیقی فجر توسط دولت انجام شود؛ اتفاقی که تاکنون – و تا حدی امسال- نیز وجود داشته است؛ به هر روی صرف‌نظر از این ماجرا، مهم این است که بتوانیم جشنواره‌هایی را برگزار کنیم که با استقبال خود مردم بتواند روی پای خود بایستد و با کمترین حمایت‌های مالی و بیشترین حمایت‌های سیاسی و اجتماعی دولت برگزار شود.

    خوشبختانه جشنواره‌ی امسال توانسته است در حوزه‌ی بین‌الملل فعالیت‌های خوبی داشته باشد و به همین خاطر امیدوارم حضور هنرمندان کشورهای ایران فرهنگی بتواند سرآغاز گفت‌وگوها و مبادلات فرهنگی بسیاری باشد و سیاست «دیپلماسی فرهنگی» دولت محترم نیز محقق شود.

    امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که تمام کسانی که دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف موسیقی هستند با وحدت و همدلی و نگرش‌های دلسوزانه خود فضا را به گونه‌ای رقم زنند که از جشنواره‌ی سی‌ویکم به عنوان جشنواره‌ای موفق و یک اتفاق مهم یاد شود و برای آیندگان هم راه‌های خوبی گسترده شود.

    در پایان بار دیگر امیدوارم جشنواره‌ی سی‌ویکم بتواند برای امروز و آینده‌ی ما یک جشنواره‌ی موفق و دانش‌نامه‌ای باشد که در آینده امکانات معرفتی و نقاط مهمی از آن استخراج شود.»

    معرفی ساختار نوین جشنواره موسیقی

    در مراسم دیشب – جمعه – همچنین ساختار نوین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با پخش یک ویدیو معرفی شد، که متن معرفی‌نامه آن به این شرح است:

    سی‌ویکمین دوره‌ی جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۴ همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از بیست و یکم بهمن تا ۱۹ اسفند ماه برگزار می‌شود.

    با توجه به اهمیت و ظرفیت این رویداد، سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند سه دهه گذشته تغییراتی در ساختار به همراه داشته است.

    این تغییرات در جهت ارتقای جشنواره موسیقی فجر به عنوان یک رویداد ملی و بین‌المللی، معرفی و گسترش فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج از مرزهای کشور و همچنین حمایت و بسترسازی برای رشد کیفی و کمی موسیقی کشور انجام شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد. این تصمیم به منظور ارزیابی گسترده و دیقیق سالانه تولیدات موسیقی کشور، حمایت رسمی از آثار و تولیدات کیفی و شاخص موسیقی و همچنین اعطای امکانات ویژه به پدیدآورندگان آثار برگزیده اتخاذ و همچنین تلاش شده است تا امکان ایجاد ارتباط فرهنگی و هنری دو سویه با دعوت از هنرمندان و مدیران هنری معتبر بین‌المللی جهت حضور در جشنواره انجام شود تا شرایط لازم برای گردهمایی و تعامل آن‌ها با هنرمندان ایرانی شکل گرفته و هدف «دیپلماسی فرهنگی» محقق شود.

    برگزاری اجراهای ویژه توسط گروه‌ها و هنرمندان خارج از جشنواره برای مدیران سالن‌ها، فستیوال‌ها و برنامه‌گذاران معتبر جهانی به منظور معرفی هنرمندان برجسته و مستعد موسیقی ایران و بسترسازی جهت حضور آنان در عرصه‌های جهانی تلاش دیگری است که در این دوره انجام می‌شود. همچنین از دیگر برنامه‌های سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، اجراهایی از استعدادهای جوان در آغاز کنسرت‌های پرمخاطب است. ایجاد انگیزه برای حضور و فعالیت گسترده هنرمندان و مخاطبان موسیقی و استمرار اثرگذاری جشنواره در طول سال از دیگر اهداف آن دوره است.

    معرفی بخش جایزه

    در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز به سه بخش اصلی آلبوم‌ها، کنسرت‌ها و بخش جانبی تقسیم می‌شوند.

    در این میان در نخستین سال با توجه به محدودیت‌های زمانی، داوری تنها در بخش «آلبوم‌ها» انجام می‌شود و آثار در تمامی شاخه‌های موسیقی مورد داوری قرار می‌گیرند.

    در این بخش در هر دوره، کلیه آثار منتشر شده از مهرماه سال گذشته تا مهرماه همان سال، مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند؛ اما در سال اول به عنوان نخستین سال افزودن این بخش به جشنواره آلبوم‌هایی که از مهرماه ۱۳۹۲ تا مهرماه ۱۳۹۴ تولید شده‌اند، بررسی خواهند شد.

    در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم با کلام، آلبوم بی‌کلام، آهنگ باکلام، آهنگ بی‌کلام، خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده، تک‌نواز، اولین اثر، ترانه‌سرا و ملودی‌پرداز و گروه مورد ارزیابی هیأت داوران قرار می‌گیرند.

    فرزاد طالبی – سرپرست دفتر موسیقی – در این مراسم گفت: با وجود اینکه دفتر موسیقی در بخش اجرایی جشنواره حضور ندارد اما تمام همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد. کمک‌های دولت به جشنواره موسیقی نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است اما برنامه‌ها با کیفیت برگزار خواهد شد.

    وی افزود: بخش جایزه هم به این دوره اضافه شده که همیشه جای آن خالی بود. دیپلماسی فرهنگی امروز یک امر مهم است که باید در جای جای فعالیت‌های فرهنگی خودش را نشان دهد. در این دوره جشنواره سعی شده نگاهی ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی شود.

    در مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی همچنین محمد علیزاده خواننده پاپ هم روی صحنه رفت و چند قطعه اجرا کرد.

    معرفی بخش بین‌الملل بخش دیگری از مراسم بود. شجاعت حسین خان، دالیبور کاروای، ژیوان گاسپاریان، فیض علی فیض، بارتلمی بیتمن، اکبر خمیسو خان، آنو فاواتا، آندو رمانی و کمانه در این دوره جشنواره روی صحنه می‌روند.

    اردشیر کامکار، بهداد بابایی، مجید درخشانی، شهرداد روحانی، مسعود شعاری، کریستوف رضاعی، اروان کامکار، رافائل میناسکانیان، گروه کامکارها، لوریس چکناواریان، کیوان ساکت، سالار عقیلی، هنگامه اخوان، پری زنگنه، نجمه تجدد و ارکستر سمفونیک تهران نیز در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند.

    حسن ریاحی، دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این مراسم گفت: وقتی اولین جلسات این دوره از جشنواره را برگزار کردیم قرار بر این شد که بعد از ۳۰ سال تحولات عمده‌ای را در ساختار جشنواره ایجاد کنیم. در همین زمان جناب نوربخش طرحی را مطرح کرد که خیلی از این طرح خوشم آمد و بنا بر این شد که ما این طرح را در این دوره از جشنواره پیاده کنیم.

    در بخش دیگری از مراسم اعلام شد گروه پالت، گروه چارتار، گروه داماهی، ماکان اشگواری، سیروان خسروی، گروه تندر اروان انزابی‌پور، گروه بمرانی، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، محمد علیزاده، محسن یگانه و گروه سون هم در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند.

    حمیدرضا نوبخش نیز در ادامه این مراسم گفت: امیدوارم این دوره از جشنواره آغازی باشد برای تعالی و حرکت رو به جلو. زحمات دوستان در ۳۰ سال گذشته تجربه بی نظیری را مقابل دیدگان ما قرار داده است. به ویژه حسن ریاحی که حضورشان موجب دلگرمی است. در این مدت که ایشان هدایت جشنواره را بر عهده داشتند، اتفاقات خوبی افتاد. امسال هم کنار ما حضور دارند و به وجود ایشان دلگرم هستیم.

    رییس جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: جشنواره ما باید خیلی بهتر از این باشد. ما باید جایزه را محور جشنواره بدانیم و امیدوارم در سال‌های آینده این جایزه به قدری اعتبار پیدا کند که همه اهالی موسیقی بتوانند به آن افتخار کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=94873
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *