×
×

با حضور حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا عاطفی، هوشنگ کامکار، همایون شجریان، علیرضا قربانی، علی قمصری، سهراب و تهمورس پورناظری

  • کد نوشته: 45728
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام آذر ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • در جلسه ای که با حضور جمعی از هنرمندان فعال عرصه اجرا و تولید موسیقی برگزار شد مطالبات عمده و اساسی فعالان حوزه موسیقی از نهادهای مختلف از جمله خانه موسیقی و همچنین مسائلی همچون عدم اجرای قانون حقوق مولف و مصنف بررسی شد.
    +باید با درایت و سیاست با خط قرمز های موجود برخورد کرد

    با حضور حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا عاطفی، هوشنگ کامکار، همایون شجریان، علیرضا قربانی، علی قمصری، سهراب و تهمورس پورناظری
  • P42152AC7موسیقی ایرانیان: در جلسه ای که با حضور جمعی از هنرمندان فعال عرصه اجرا و تولید موسیقی برگزار شد مطالبات عمده و اساسی فعالان حوزه موسیقی از نهادهای مختلف از جمله خانه موسیقی و همچنین مسائلی همچون عدم اجرای قانون حقوق مولف و مصنف بررسی شد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان و به نقل از سایت خانه موسیقی، در این جلسه که با حضور حمیدرضا نوربخش(مدیر عامل)، حمیدرضا عاطفی(معاون اجرایی)، هوشنگ کامکار(نماینده شورای عالی) همایون شجریان، علیرضا قربانی، علی قمصری، سهراب و تهمورس پورناظری روز دوشنبه در محل ساختمان فاطمی تشکیل شد علاوه بر موارد انتقادی و مطالبات هنرمندان از خانه موسیقی، مسائل مختلف در رابطه با موانع و مشکلات جامعه موسیقی و انتظارات جوانان و راهکارهای رسیدن به اجرای دقیق قانون حمایت از حقوق مولف ومصنف(کپی رایت)مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    در ابتدای جلسه حمیدرضا نوربخش ضمن خیر مقدم به هنرمندان جوان و اعضای تاثیرگذارخانه موسیقی و تشکر و قدردانی از میهمانان برای حضور در خانه موسیقی، از حضار خواست تا هریک نقطه نظرات، خواست های جامعه موسیقی و به طور کل مسائل و مشکلات را بیان کنند.

    خانه موسیقی اعتمادسازی کند

    در آغاز علیرضا قربانی با مغتنم شمردن این جلسه گفت: به نظر من همه هنرمندان و افرادی که به عملکرد خانه موسیقی انتقاد دارند ابتدا باید مسائلشان را با مسئولان این نهاد در میان بگذارند و سخنان آنها را هم بشنوند و بعد اگر مسائل لاینحل باقی ماند و به مطالباتشان نرسیدند آنگاه انتقاد خودشان را علنی و رسانه ای کنند چرا که بسیاری از موضوعات به علت دور بودن از یکدیگر و سوءتفاهمات به مرور زمان پیچیده تر می شود..

    وی در ادامه افزود: خانه موسیقی هم باید اعتماد همه فعالان حوزه موسیقی در همه رشته ها جلب کند و با شفاف سازی سیاست ها و اقداماتش زمینه حضور همه فعالان را مهیا سازد و قدرمسلم اگر این اعتماد سازی بشود من به عنوان یک خواننده به سهم خود حاضرم در هر شرایطی با این نهاد همکاری داشته باشم و فکر می کنم که دیگر هنرمندان هم اگر اعتمادشان جلب شود اینجا را خانه خود خواهند دانست.

    قربانی در پایان گفت:  بزرگترین فاجعه این است که هنرمندان به خانه موسیقی اعتماد نکنند. ما باید از نزدیک حرف هایمان را با هم بزنیم، وقتی دور هم جمع می شویم می بینیم اهداف مشترکی داریم ولی گارد بیخودی برای هم گرفته ایم. من اصرار دارم که همه هنرمندان مطرح به اینجا بیایند.

    اگر تصویر ساز از تلویزیون پخش شود وضعیت موسیقی دگرگون می شود

    در این جلسه همایون شجریان، خواننده و مدیر شرکت دل آواز گلایه های خود را درباره رعایت نشدن قانون کپی رایت بیان کرد و گفت: در یک دوره زمانی همه ناشرین جمع شدند و با رئیس پلیس وقت جلساتی گذاشتند و خواستند که در کنار مبارزه با فیلم های مستهجن جلوی کپی موسیقی هم گرفته شود تا شرکت ها ضرر نکنند. اما نتیجه ای حاصل نشد. بعد ها خودمان وکیل گرفتیم که آن هم نتوانست کار را دنبال کند.

    شجریان همچنین به پخش نشدن تصویر ساز در تلویزیون اشاره کرد و گفت: رسانه ملی که می تواند نقش بسیاری داشته باشد ساز را نشان نمی دهد ولی اگر نشان بدهد موسیقی در این سرزمین دگرگون می شود. در برنامه دستان که به موسیقی می پردازد یک گلدان جلوی نوازنده می گذارند.

    وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: موضوع بعد این است که ما نمی دانیم که خانه موسیقی تا چه حدی قدم جلو می گذارد وبرای رسیدن به مطالبات هنرمندان تا چقدر هزینه خواهد پرداخت.

    تهمورس پور ناظری(آهنگساز و نوازنده تار و تنبور) هم با اشاره به همین موضوع گفت: متاسفانه ظاهرا شبکه های ماهواره ای آن طرف با صدا وسیما یک هدف را دنبال می کنند. بطوری که آنها انواع ساز های غربی  را نشان داده و موسیقی های از نوع سخیف اش را پخش می کنند و در اینجا هم صدا و سیما هیچ ساز ایرانی را نشان نمی دهد و نتیجه اش این است که نوجوان ایرانی ساز غربی را بهتر از ساهای ملی خودمان می شناسد.

    باید با درایت و سیاست با خط قرمز های موجود برخورد کرد

    علی قمصری، آهنگساز جوان هم در بخشی از این جلسه درباره دیدگاه جوانان درباره عملکرد خانه موسیقی گفت: جوانان نمی دانند که خانه موسیقی می تواند برای آنها چه کار کند و اکثرا به عنوان نهادی آن را می شناسند که قرار است آنها فقط بیمه کند. مسائلی که الان وجود دارد این است که سرعت خانه موسیقی را کافی نمی دانند و جوانگرایی و ذهنیت خلاقانه در آن کم است و بهایی به نسل تازه نمی دهد.

    قمصری در قسمت دیگری از سخنانش گفت: یکی از راه هایی که برای خانه موسیقی وجود دارد این است که بتواند اعتماد همه را جلب کند تا اگر خواستند کاری انجام دهند از برایند رای همه استفاده کند و یک رای صادر کند و مرکزیت به یک نیرو بدهد. خط قرمز ها همیشه وجود داشته ولی نوع برخورد با سیاست و درایت با اینها باید از طرف نهادی صورت بگیرد. اتفاق مثبتی که می تواند صورت بگیرد این است که یک نهاد اداری و اجرایی در خانه موسیقی وجود داشته باشد که مطالبات اهالی موسیقی را در زمان درست و با درایت اعلام کنند.

    در ادامه سهراب پورناظری، آهنگساز و نوازنده کمانچه گفت: دوست داریم نهادی در دل خانه موسیقی شکل بگیرد تا پیگیر مطالبات باشد. بیاییم جدا از همه سلیقه ها دور یک میز بنشینیم و ببینیم ایراد در کجای کار است. ما هیچوقت یک فستیوال مستقل نداشتیم در صورتی که خانه موسیقی باید یک فستیوال مستقل را اجرا کند که همه هم آن را قبول می کنند.

    وی افزود: اگر خانه موسیقی کارش را درست انجام دهد از همه مهمتر تعیین سیاست های کلی موسیقی در کشور است. باید یک نهادی وجود داشته باشد که ضمانت اجرایی داشته باشد.

    خانه موسیقی خوانندگان پاپ را جذب کند

    سهراب پورناظری گفت: هنرمندان موسیقی پاپ ظرفیت های بالایی دارند و باید اینها هم جذب شوند. درصد بالایی از طرفداران موسیقی کشور جذب موسیقی پاپ می شوند به نظر من باید خانه موسیقی اینها را جذب کند و فعال تر شود. من تا بحال حمایتی از خانه موسیقی ندیدم. برخی نیاز به بیمه ندارند ولی به عنوان یک جوان دغدغه های خانه موسیقی همین است.

    تهمورس پورناظری هم در ادامه جلسه درباره دغدغه های ذهنی خود سخن گفت: وی در ابتدای سخنانش به موضوع آموزش موسیقی در کشور اشاره  کرد و گفت: الان در برخی دانشگاه های موسیقی موزیسین بیرون داده نمی شود و برخی استادان خیلی ضعیف هستند. گاهی کسی جرات نمی کند بگوید شاگرد چه کسی است چون رد می شود.

    پورناظری افزود: نکته بعدی این است که ما باید فرم اتحادیه درست کنیم. ما هیچ اتحادیه ای نداریم که منافع مادی مارا تضمین کند. الان وقتی کنسرت کنسل می شود بخشی از آن آبروی ماست و بخشی دیگر منافع مادی است. این همه کار های ما چرا در تلویزیون مجانی پخش می شود. این پخش تلویزیون یکی از دغدغه های جدی ماست که بدون هیچ اجازه ای و مجانی روی هر تصویری که بخواهند  آثار مارا پخش می کنند.

    وی در ادامه سخنانش به ثبت ساز های ایرانی در یونسکو به نام کشور های دیگر اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ سال دیگر که یونسکو به عنوان مرجع مطرح باشد ما هیچ چیزی نداریم.

    در ادامه هوشنگ کامکار(نماینده شورای عالی خانه موسیقی) درباره این جلسه و مسائل مطرح شده در آن گفت: من اعتقاد دارم به جای اینکه حرف بزنیم باید کار کنیم و خوشحالم جوانان هم کار می کنند. کلا فکر می کنم خانه موسیقی مشکلاتی از جا های مختلف دارد که بر آورده کردن همه انتظارات مقدور نباشد.

    در مورد کپی رایت پیچیدگی های بسیاری وجود دارد

    در ادامه حمیدرضا عاطفی، عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران گفت: در مورد مساله کپی رایت باید بگویم کانون ما پیش نویس طرحی را در این زمینه آماده کرده بود اما در ادامه با مشکلی مواجه شدیم …ما در خصوص هنرمندان صاحب اثر به یک جمعبندی رسیدیم و در نهایت هنرمندان را به سه دسته تقسیم کردیم ؛اول هنرمندانی که نمی خواهند آثارشان از صدا و سیما پخش شود که تعدادشان بسیار محدود است دوم هنرمندانی که نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند و برایشان علی السویه است و سوم هم  هنرمندانی که اصراردارند آثارشان از صدا و سیما پخش شود و حاضرند برای این قضیه هم هزینه بپردازند لذا ما نمی توانستیم به صورت کلی از صدا و سیما بخواهیم آثار هنرمندان را بدون مجوز آنها پخش نکند.

    وی افزود : از سوی دیگر ارتباطات و سهم هر یک از خوانندگان،آهنگسازان و نوازندگان  در تولید یک اثر است و فرض کنید یک خواننده می گوید من نمی خواهم اثرم پخش بشود ولی آهنگساز می گوید که پخش بشود و نقش تهیه کننده در این میان هم بسیار مهم است والبته در آثار مختلف متفاوت است و این بحث  آنقدر پیچیده بود که گفتیم تا رسیدن به یک اجماع کلی رهایش کنیم و حال بسیار خوشحالم که این جمع آغاز خوبی برای رسیدن به همان اجماع است چرا که این جمع کوچک مخاطبان بسیاری دارد و اگر اینجا نطفه این همراهی و همدلی شکل بگیرد اتفاق مهمی در زمینه کپی رایت موسیقی خواهد افتاد و نقطه آغاز خوبی خواهد شد.

    عاطفی در ادامه و در پاسخ به برخی انتقادات گفت: بهترین راه پاسخ به نقد ها این است که وارد کار اجرایی شویم تا ببینیم چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. امیدوارم این جلسات حداقل ماهی یک بار تشکیل شود و نقطه نظرات این شورا مطرح گردد.

    حمیدرضا نوربخش در ادامه برگزاری این جلسه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخشی از سخنانی که مطرح شد مواردی است که ما بطور جدی دنبال آن بودیم. ما برای بیش از ۹۰ درصد برنامه های موسیقی که لغو شده اعتراض کردیم و گواهی مان هم همان مصاحبه ها و بیانیه ست. و البته باید ساز و کاری برای آن ایجاد کرد و شاید باید شکل آن عوض شود، ولی اینطور نبوده که اعتراضی نشده باشد.

    نوربخش در بخش دیگری از سخنانش گفت: درباره مبحث جوانگرایی هم  که آقای قمصری به آن اشاره داشت من بارها و بار ها در جشن خانه موسیقی در مصاحبه ها و در نشست های ماهیانه گفته ام که به جوانان توجه ویژه ای داریم. اعلام کردیم مثلا سالن استاد شهنازخانه هنرمندان در ماه یکی دو شب به ما اختصاص داشته باشد که هر گروه جوانی خواست در آنجا برایش برنامه برگزار کنیم و حتی پوستر و بلیت را هم ما چاپ می کنیم و سود کامل فروش بلیت هم به خود گروه ها اختصاص داشته باشد.

    برخی مسائل و دیدگاه ها خیلی شخصی است

    مدیرعامل خانه موسیقی گفت: یکی دو دوره قبل و در یک سال ما کنسرت های زیادی برگزار کردیم ولی برخی منتقدان کاری با ما کردند که دیگر این کار را کنار گذاشتیم. در آن زمان فکر میکردند پول های زیادی بدست آورده ایم. برخی هم میگفتند چرا خانه برای استاد شجریان  یا کامکارها و یا همین گروه شمس (آقایان پورناظری ها) هزینه کرده است. در صورتی که اینطور نبود و حتی برعکس !آنها به خانه موسیقی کمک می کردند.

    نوربخش به سخنان قربانی در خصوص اعتماد سازی بین هنرمندان و خانه موسیقی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بین برخی پیشکسوت های ما این مساله نمود دارد و خیلی از مسائل و انتقادات شخصی می شود. مثلا اگر بزرگداشتی برای کسی گرفته شود،آن عزیز سرتاسر سال از ما خوب می گوید ولی اگر جایی غفلتی بشود، اگر هر کاری هم بکنیم با ما این مرز بندی و زاویه را دارند.

    سعی داریم جشن خانه موسیقی را به فستیوال تبدیل کنیم

    وی گفت: درباره فستیوال باید بگویم که از مدتها پیش به دنبال آن هستیم و سعی کرده ام جشن خانه موسیقی را به همین فستیوال تبدیل کنیم. یعنی فستیوالی که فینال اش جشن خانه موسیقی باشد. تلاش هایی هم صورت گرفته که امیدوارم با همفکری شما دوستان این کار به صورت اساسی انجام شود. بسیار اثر گذار خواهد بود.

    نوربخش افزود: در بحث آموزش  و کپی رایت شاید زیاد نخواستیم سر و صدا بشود اما جلسات و مکاتبات بسیاری با مسئولان ذی ربط داشتم. درباره کپی رایت با پلیس امنیت تا کنون سه جلسه داشتیم که نتایج خوبی هم بدست آوردیم. به ماگفتند در سینما خود تهیه کننده ها همت جدی داشتند و جمع شدند، این کار را هم باید خود ما پیشقدم شویم.

    مدیر عامل خانه موسیقی گفت: در مورد ثبت ساز باید بگویم همه ایراد از کم کاری ما نبود. متاسفانه در دولتی بودیم که باید از آن کانال با یونسکو حرف میزدیم. با این وجود بعد از موضوع تار فشار های زیادی به خود یونسکو و میراث وارد کردیم که در اخر قرار شد ثبت مشترک شود. برای دیگر ساز ها نظیر کمانچه هم همین کار را دنبال کرده ایم.

    پیگیر احیای ارکستر سمفونیک هستیم

    وی درباره تعطیلی ارکستر سمفونیک و موضعگیری خانه موسیقی در این باره گفت: ما در این مورد بار ها جلسه گذاشتیم و از زمانی که آقای مرادخانی آمده اند هم پیگیر احیای آن هستند. اینطور نیست که اگر اعتراض می کردیم ارکستر سمفونیک برمی گشت. این راهکاری دارد که باید انجام شود و اولین مساله شان مساله مالی است.

    نوربخش در پایان جلسه ابراز امیدواری کرد جلسات ادامه یابد و گفت: باید برای جلسات مان هدفگذاری داشته باشیم و دستور جلسه تهیه کنیم و جلو برویم. تضمین هم حتما دارد و نماینده شورای عالی و هیئت مدیره هم در این جلسات شرکت می کنند. امیدواریم این راه را با هم برویم و سعی کنیم و به نتیجه برسیم به قول سعدی “به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم”.

    در پایان با موافقت همه اعضا قرار شد افراد این جلسه افزایش یافته و این جلسات به طور منظم و با تضمین لازم جهت اجرا و پیگیری از سوی هیئت مدیره و بخش اجرایی ادامه یابد.
    https://musiceiranian.ir/?p=45728
       
    برچسب ها خانه موسیقی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *