×
×

درباب «بیان صدای خاموش خود»
«آروین صداقت کیش» درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ ارائه می‌دهد

  • کد نوشته: 434632
  • 09 بهمن 1400
  • ۰
  • درباب «بیان صدای خاموش خود»، درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ، در مدرسه‌ی بیدار برگزار می‌شود. آروین صداقت‌کیش، آهنگساز، پژوهشگر و منتقد موسیقی هدایت این دوره را به عهده دارد که از 13 بهمن ماه به مدت 6 جلسه دو ساعته برگزار می‌شود.. این درس‌گفتار به سه شیوه حضوری، آنلاین و آفلاین برای دسترسی هر چه بهتر علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.
    «آروین صداقت کیش» درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ ارائه می‌دهد
  • در توضیحات این دوره درس‌گفتار کوارتت‌های شوستاکویچ با عنوان درباب بیان صدای خاموش خود اینگونه شرح داده شده است:

    «کوارتت‌های شوستاکویچ فرصتِ منحصر به فردی در اختیار اهالی تفکر موسیقایی قرار می‌دهد که چگونگی جدال خاموشی محتوم و اراده‌ی معطوف به شکستنِ خاموشی را در هیأت فرم و سبک موسیقایی دریابند. برآنیم تا در حد گنجایش درسگفتاری محدود، این نگاه شناخته‌شده و البته تا حدودی غالب در موسیقی‌شناسی و تاریخ موسیقی (خصوصا انگلیسی زبان) را بکاویم و ضمن پی‌گیری سیر تحول فنی، نسبت ۱۵ کوارتت را با مثلثی شکل‌یافته از امر سیاسی، امر نو هنری و «خود» مطالعه کنیم.»

    چراکه «موقعیت شوستاکویچ در جهان موسیقی موقعیتی به غایت خاص بود. بیش از هر چیز زندگی او در اتحاد شوروی عصر استالین و فشاری که دستگاه تبلیغاتی-هنری رسمی بر او وارد می‌کرد تا آثارش را به هر شکل ممکن با قرائت استالینی از ارزش‌های زیباشناختی رشدیافته بر بستر مارکسیسم-لنینیسم همخوان کند، این موقعیت لکنت‌گرفته را به او بخشید. شوستاکویچ در عصری که مدرنیسم تمام جنبه‌های هنر را درمی‌نوردید، تا اندازه‌ای به اجبارْ مجرای تداوم جهان کلاسیک-رومانتیک شد. از سوی دیگر سیطره‌ی امر سیاسی بر سبک‌شناسی کارش او را در جایگاه تنش دائمی میان تن دادن به سکوت محض یا یافتن راهی برای به گوش رساندن صدای خاموش خود قرار داد. در نهایت او راهی خلاقانه یافت؛ صدای خاموش او در قالب امر تراژیک و دوگانه‌ی پرتنش جدیت-طنز‌ راهی به بیرون یافت و ماندگار شد.»

    آروین صداقت‌کیش (تهران ۱۳۵۳)، مؤلف، پژوهش‌گر و منتقد موسیقی، نویسنده‌ی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. او عضو شورای نویسندگان یا مشاور علمی چندین نشریه‌ی تخصصی و پژوهشی درزمینه‌ی هنر و موسیقی از جمله فرهنگ و آهنگ، گفتگوی هارمونیک، آیینه‌ی خیال، کتاب سال شیدا، دوفصلنامه‌ی پژوهشی مهرگانی و فصلنامه‌ی تخصصی زنگار بوده است و همچنین با دیگر نشریه‌های تخصصی یا پژوهشی حوزه‌ی موسیقی و موسیقی‌شناسی همچون هنر موسیقی، گزارش موسیقی و فصلنامه‌ی ماهور همکاری مستمر دارد. از او تاکنون کتابی با عنوان «درس‌گفتارهای نقد موسیقی» منتشر شده است که درس‌نامه‌ی یک ترم تدریس در «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است. او همچنین داور یا عضو کمیته‌ی علمی رویدادها یا رقابت‌های متعددی مانند «جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» (سه دوره)، «کتاب سال خانه‌ی موسیقی» (دو دوره)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، SIMF 2018، جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی شیراز (اپوس ۲ بتهوون)، ۲۷امین جشنواره‌ی ملی کتاب سال دانشجویی، ۳۶امین جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده است. عمده حوزه‌های مطالعاتی و کار فکری او را نقد موسیقی و فلسفه‌ی نقد معاصر، نظریه‌ی موسیقی، تجزیه‌وتحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سده‌ی ۱۴ خورشیدی) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سده‌ی ۲۱-۲۰ میلادی) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته با آنها تشکیل می‌دهد.

    دوره درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ از ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۹ تا۲۱ در مدرسه بیدار آغاز می‌شود.

    آدرس: مدرسه‌ی بیدار، خیابان نجات الهی، کوچه‌ی نوید، پلاک ۴، طبقه‌ی همکف شرقی

    منبع: موسیقی ما
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *