دوره آنلاین «مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی و بررسی امکانات یک مدل» به همت مدرسه «بیدار» برگزار میشود.
به گزارش «موسیقی ایرانیان»، دوره آنلاین «مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی و بررسی امکانات یک مدل» به همت مدرسه «بیدار» و هدایت آروین صداقت کیش برگزار میشود.
این دوره که برای علاقمندان موسیقی ایرانی به صورت آنلاین طراحی شده در قالب ۱۰ جلسه دوساعته در روزهای چهارشنبه ساعت ۱۹ تا ۲۱ تشکیل میشود و آغاز آن از هشتم اردیبهشتماه جاری خواهد بود. عموم علاقمندان به حوزه نظری و تحلیلی موسیقی ایرانی میتوانند با مراجعه به وبسایت مدرسه بیدار جهت ثبت نام و حضور در این دوره شرکت نمایند. ضمنا پس از برگزاری دوره، نسخه ضبط شده درسگفتارها برای استفاده به صورت آفلاین نیز منتشر خواهد شد. این دوره که به صورت درسگفتار بوده با مثالهایی از تحلیل آثار شاخص موسیقی ایران همراه خواهد بود.
در تشریح این دوره از سوی مدرسه بیدار اطلاعات ذیل اعلام شده است: «درسگفتار این دوره همانطور که از عنوانش برمیآید، دو بخش دارد: نخست مبانی نظری تجزیه و تحلیل موسیقی و معرفی یک مدل و دوم تجزیه و تحلیل برخی آثار برگزیده براساس آن مبانی و مدلِ معرفیشده.»
مطالعات تحلیلی موسیقی کلاسیک ایرانی اکنون به جایی رسیده است که بتواند امکان طرح یک مدل عمومی را به دست دهد. با اینحال پیش از طرح هر مدل باید اندکی درنگ و بررسی کرد که آیا رویکرد تحلیلی به این موسیقی با آن سازگار است و اگر هست چه نتایجی دارد؟ در گام اول این درسگفتار قرار است با اثباتعدم وجود دلیلی بر ناسازگاری ذاتی میان موسیقی کلاسیک ایرانی و تجزیه و تحلیل موسیقایی و سپس با در نظر گرفتن دو سوی هدفمندِ «آموزش» یار و «دانش» بنیادِ تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی با چالشهای عمده پیش روی آن علاقمندان آشنا شوند که به طور مختصر عبارتاند از: عدم تعین شیء هدفِ تحلیل، نانوشته یا نانویسا بودن برخی اشیاء قابل تحلیل، رابطهی جزء و کل، کمبود و در بعضی موارد نبود واژگان فنی معتبر و مورد قبول اکثریت جامعهی موسیقی، و گفتمان تحلیلی.
سپس در ادامه این دوره با معرفی امکاناتی نظیر سامانه ترکیبی فواصل، سامانِ شکلی، رویکردهای ریتمی و رابطهی کلام به یک مدل اولیهی پیشنهادی خواهد رسید که بر پایه توصیف مُدال، توصیف لایههای میانی، توصیف ساختاری و توصیف زمانی (با انعطافپذیری نسبت به ترتیب به کارگیری هر یک از این واحدها) بسط یافته است.
بخش دوم کاربست مُدلی است که در بخش اول معرفی شده است. به این ترتیب تعدادی از آثار شاخص در تاریخ معاصر موسیقی ایرانی انتخاب شده و در باقی جلسات درسگفتار بسته به شرایط شرکتکنندگان یک یا دو قطعه تجزیه و تحلیل میشود و ویژگیهای موسیقایی هر یک به دقت تشریح میشود. در همین حین اگر تجزیه و تحلیلهای دیگری هم به دست تحلیلگران دیگر از همین قطعه صورت گرفته باشد معرفی شده و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
آروین صداقتکیش (تهران ۱۳۵۳)، مؤلف، پژوهشگر و منتقد موسیقی، نویسندهی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. او عضو شورای نویسندگان یا مشاور علمی چندین نشریهی تخصصی و پژوهشی درزمینهی هنر و موسیقی از جمله فرهنگ و آهنگ، گفتگوی هارمونیک، آیینه خیال، کتاب سال شیدا، دو فصلنامه پژوهشی مهرگانی و فصلنامهی تخصصی زنگار بوده است و همچنین با دیگر نشریههای تخصصی یا پژوهشی حوزهی موسیقی و موسیقیشناسی همچون هنر موسیقی، گزارش موسیقی و فصلنامهی ماهور همکاری مستمر دارد.
از آرین صداقتکیش تاکنون کتابی با عنوان «درسگفتارهای نقد موسیقی» منتشر شده است که درسنامه یک ترم تدریس در «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است.
وی همچنین داور یا عضو کمیتهیعلمی رویدادها یا رقابتهای متعددی مانند «جشنوارهی وبلاگها و وبسایتهای موسیقی ایران» (سه دوره)، «کتاب سال خانهی موسیقی» (دو دوره)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، SIMF ۲۰۱۸، جشنوارهی بینالمللی موسیقی شیراز (اپوس ۲ بتهوون)، ۲۷امین جشنوارهی ملی کتاب سال دانشجویی و ۳۶امین جشنوارهی موسیقی فجر بوده است.
عمده حوزههای مطالعاتی و کار فکری او را نقد موسیقی و فلسفه نقد معاصر، نظریه موسیقی، تجزیه و تحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سدهی ۱۴ خورشیدی) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سدهی ۲۱-۲۰ میلادی) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته با آنها تشکیل میدهد.
علاقمندان به حضور در دوره آنلاین مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی و بررسی امکانات یک مدل میتوانند به وبسایت www. bidar. school مراجعه نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید