×
×

از ابداع ساز تا احیای تفکر

  • کد نوشته: 42680
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام مهر ۱۳۹۲
  • ۹ دیدگاه
  • در این سالها ابداعات زیادی در زمینه ی سازسازی شده که تقریبا پراستفاده ترین آنها، ساز «بم کمان» بوده است، به طوری که در سه سال گذشته حدود ١۵ آلبوم موسیقی با همراهی این ساز ضبط و منتشر شده است.

    از ابداع ساز تا احیای تفکر
  • mesbah-ghamsariموسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: در این سالها ابداعات زیادی در زمینه ی سازسازی شده که تقریبا پراستفاده ترین آنها، ساز «بم کمان» بوده است، به طوری که در سه سال گذشته حدود ١۵ آلبوم موسیقی با همراهی این ساز ضبط و منتشر شده است.

    مصباح قمصری مبدع این ساز در این زمینه به خبرنگار موسیقی ایرانیان گفت: «ساز بم کمان در واقع احیا شده ی ساز کمانچه ی باس است که من از حدود هفت سال پیش برروی آن کار می کنم، در واقع کمانچه ی باس پیش از من هم موجود بوده و بنده طبق ذهنیتی که از یک ساز باس داشتم این ساز را انتخاب و احیا کردم.»

    وی در پاسخ به سوالی درباره ی اینکه در برخی رسانه ها گفته و نوشته شده که «بم کمان» ابداع علی قمصری هست، و در برخی دیگر اسم مصباح قمصری ذکر شده، توضیح داد و افزود: «این اشتباهی ست که در چند خبرگزاری تکرار شد و علی هم به این رسانه ها گوشزد کرد که این اشتباه تکرار نشود، البته ابداع یک ساز چندان مسئله ی مهم و جدی ای نیست. مهم تفکری است که از طریق سیم و چوب ساز ارائه میشود.»

    این نوازنده درباره ی تفکری که باعث احیای «بم کمان» شد، گفت: «ببینید ما فراموش کرده ایم که ساخت ساز وسیله بوده است نه هدف. سازی که بدون تفکر خاص ساخته شده باشد تکه چوبی بیش نیست. باید اول دید سازی مثل بم کمان چه نقشی در گروه نوازی را دنبال می کند. هدف تفکر ساخت و نوازندگی بم کمان، افزودن صدایی در محدوده ی بم است که بطور خلاصه با وجود تاثیر گذاری توجه مخاطب رو به خود جلب نکند. در نتیجه ی افزودن چنین صدایی موسیقی بدون اینکه مبتلا به شلوغی شود، حجم بیشتر خواهد داشت. متاسفانه هدف سازسازان امروز صرفا ابداع یا ساخت سازی خوش صداست. خوش صدایی کاملا نسبی ست و معیار های زیبایی متغیر. سازهایی مثل فاگوت یا توبا یا خیلی سازهای دیگر را در نظر بگیرید. کمتر کسی پیدا می شود که بگوید صدای این سازها زیباست، ولی اگر این سازها از  ارکستر سمفونیک حذف شوند، صدادهی ارکستر مشخصا ناقص می شود. به بیان دیگر، ارکستر متشکل از سازهای خوشصدا، لزوما صدا دهی خوبی نخواهد داشت، بلکه صداها باید در تکمیل یکدیگر ساخته شوند.  بم کمان هم صدای تک نوازی زیبایی ندارد و در همنوازی است که معنا پیدا می کند.»

    مصباح قمصری درباره نوازندگی ساز باس خاطرنشان کرد: «نوازندگی ساز باس در موسیقی دستگاهی ما متاسفانه تا به امروز تخصص مستقلی نداشته، یعنی مثلا استادی نبوده که تارباس (که یکی از متداول ترین سازهای بم ماست) را تدریس کند. نوازندگان این ساز عموما نوازنده ی تار هستند. برای من پرداختن به خط باس مستلزم تفکر و تخصص مستقلی ست که طی این سالها برروی آن کار کرده ام و بخشی از این پژوهش  هم در قالب مقاله ای به زودی منتشر خواهد شد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=42680
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *