×
×

با تمرکز بر ویژگی مهم گوشه راک
«راک»؛ به روایت «روزگار» از مهدی امینی منتشر شد

  • کد نوشته: 419840
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۱۷ام دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • آلبوم «روزگار» به آهنگسازی و نوازندگی مهدی امینی و با تمرکز بر ویژگی‌هایِ مهمِ گوشه «راک» در دستگاه ماهور منتشر شد.

    «راک»؛ به روایت «روزگار» از مهدی امینی منتشر شد
  • آلبوم روزگار منتشر شد

    آلبوم تکنوازی سه تار «روزگار» به آهنگسازی و نوازندگی مهدی امینی و با تمرکز بر ویژگی‌هایِ مهمِ گوشه «راک» در دستگاه ماهور منتشر شد.

    به گزارش «موسیقی ایرانیان»، آلبوم «روزگار» مجموعه‌ای است که براساس تکنوازی سه‌تار و به آهنگسازی و نوازندگیِ مهدی امینی تهیه و تولید شده و در قالب هفت قطعه به عناوین «بامدادان»، «سپهر»، «چکامه»، «هزار آوا»، «طلوع ستارگان»، «دیدار و روزگار» ساخته و پراخته شده است.

    امینی درباره این آلبوم می‌گوید: ایده شکل گیریِ این آلبوم از چند سال پیش در ذهنم بود. در ابتدا دوست داشتم که سازهای دیگری هم در هنگام ضبط این اثر در کنارم باشند اما بنا به دلایلی ترجیح دادم که تمام ‌آلبوم، تکنوازی سه‌تار باشد.

    این آهنگساز درباره ویژگی‌های هنریِ این اثر تاکید می‌کند: در آلبوم «روزگار» شاهد نغماتی در دستگاه «ماهور» و مُد گردی‌هایی از گوشه «راک» در این دستگاه به آواز «بیات اصفهان» و گه‌گاه به دستگاه «همایون» هستیم. اما تمرکزِ اصلی روی دستگاه «ماهور» است.

    وی ادامه می‌دهد: ایده ی اصلی این آلبوم، برگرفته شده از گذر زمان است. بیشتر قطعه های این آلبوم حول محور گوشه‌ی «راک» می گردد و گریزهایی به دستگاه «همایون» و «بیات اصفهان» دارد. من حس تضاد بسیار زیبایی در این گوشه پیدا کردم و گوشه ی راک را محور اصلی کارم قراردادم زیرا تقابل احساسی متفاوت در دستگاهها برایم بسیار شگفت انگیز بود . این گوشه برای من تداعی گرِ روز و شب است و نام روزگار را به همین دلیل برای این آلبوم انتخاب کردم.

    امینی تاکید می‌کند: حس و حال دستگاه ماهور شاد و حماسی است. اما آواز بیات اصفهان یا دستگاه همایون کمی حس متفاوتی دارند و غمناک‌ترند. من این تضاد را دوست داشتم. گوشه راک در دستگاه ماهور را واسطه قرار دادم تا گردش ملودی بین این دستگاه‌ها شکل بگیرد.

    مهدی امینی از پانزده سالگی یادگیری سه‌تار را شروع کرد. نخستین استادش زنده یاد علی بیانی بود. زنده‌یاد بیانی بر ردیف نوازی به شیوه قدما و سینه به سینه تاکید داشت. همین مسئله موجب شد که گوشِ شنیداریِ مهدی امینی برای یادگیری ردیف پرورش یابد. این موزیسین همچنین مدتی در مکتب خانه میرزا عبداله و نزد شادروان استاد محمدرضا لطفی و برخی از شاگردانش به یادگیریِ سه‌تار پرداخته و در ادامه به نزد استاد مسعود شعاری رفت و چند سالی از آموزه های ایشان برای تکمیل آموخته هایش بهره برد.

    آلبوم «روزگار» سال گذشته مراحل ضبطش آغاز شد و در سال جاری مراحل میکس و مسترینگ را پشت سر گذاشت. این آلبوم به دلیل اوضاع ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت دیجیتال منتشر شده است و هم اکنون از طریق سایت‌‌های معتبر در دسترس قرار دارد و قرار است در آینده نزدیک نسخه فیزیکیِ این آلبوم هم منتشر شود.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=419840
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *