×
×

هدیه‌ای برای سردار دل‌ها
پوئم سمفونی «سرباز» رونمایی شد

  • کد نوشته: 418472
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۹ام دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • پوئم سمفونی «سرباز» به نام و یاد «سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی» به همت مدیریت موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رونمایی شد.

    پوئم سمفونی «سرباز» رونمایی شد
  • این آیین روز سه‌شنبه در حاشیه نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور «علیرضا زندوکیلی» معاون هنری، «امیرحسین سمیعی» مدیر امور موسیقی و سرود این سازمان، «میلاد عرفان‌پور» مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، «عبدالرضا صفایی» مدیر ارکستر سمفونیک صدا و سیما، «علی محمد مودب» شاعر، «آرمان مهربان» آهنگساز، «آرش امینی» رهبر ارکستر و «رازمیک اوهانیان» رهبر کر برگزار شد.

    مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این آیین درباره ساخت پوئم سمفونی «سرباز» گفت: پیش تولید این اثر از سه ماه گذشته آغاز شد، این ساختار و فرم به نوعی آغازگر فرم‌های آزاد است و با توجه به اینکه سرزمین ما، سرزمین شعر است، بهره گرفتن بی حد و مرز از شعر و تصویرسازی که براساس آن صورت می گیرد، نت‌نگاری و قابل شنیدن می‌شود، فرم مناسبی است.

    «سمیعی» گفت: در ابتدا، اتاق فکری با همراهی مدیریت مرکز موسیقی صدا و سیما و مدیریت دفتر موسیقی حوزه هنری تشکیل و طبق بررسی‌ها تصمیم گرفته شد با بهره‌مندی از اشعار «استاد مودب» و آهنگسازی «آرمان مهربان» این اثر ساخته شود.

    وی افزود: پوئم سمفونی «سرباز» شامل ۶ قطعه است که در پنج مووان براساس تصویرسازی یک شعر بلند نیمایی صورت گرفته که با همراهی ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شد.

    مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: این اثر در قالب آلبوم موسیقی به صورت فیزیکی و آنلاین در سایت‌های عرضه آنلاین موسیقی مانند بیپ‌تونز عرضه خواهد شد، با توجه به شخصیت و وجهه مردمی شهیدسلیمانی و دسترسی راحت و گسترده مردم به این اثر تصمیم گرفته رایگان عرضه شود، همچنین مذاکراتی برای پخش پوئم سمفونی «سرباز» از رسانه ملی داشته‌ایم.

    بهره‌مندی از هنر برای بیان شخصیت سردار سلیمانی

    مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: معتقدم که سردار سلیمانی اکنون زنده‌تر از زمان حیاتشان هستند و صرفا حیات فیزیکی ندارند، سردار سلیمانی زنده‌ترین و برجسته‌ترین شخصیتی است که ما در تاریخ ایران داشتیم، وی در شاخص اخلاق، حماسه و مردم‌نوازی در اوج بود، قهرمان و پیروز میدان بود، مبارزی بود که در اوج افتخار توسط شقی‌ترین مردم شهید شد.

    «عرفان‌پور» گفت: اگر بخواهیم این شخصیت را تا حدودی بیان کنیم و به تصویر بکشیم بهترین زبان، زبان هنر است، هر چند که این زبان هم برای بیان جایگاه سردار سلیمانی ناتوان است، این پوئم سمفونی اثر ارزشمندی است که با کمترین بودجه مالی و بیشترین توان هنری، جدیت و اهتمام تولید شده است، بنده و همکارانم در حوزه هنری سهم ناچیزی در تولید اثر داشتیم و امیدوارم این مسیر پاینده و برقرار باشد.

    «مودب» شاعر پوئم سفونی «سرباز» نیز در این نشست با ابراز خرسندی برای حضور در این تولید این اثر بیان کرد: سردار سلیمانی قهرمانی است که برای تاریخ و برای ما خواهد ماند، این شهید، عزیز نه فقط ملت ما که عزیز ملت‌های منطقه است، او شهید عشق است، یک قهرمان و فرماندهی است که در میدان‌های دشوار حاضر می‌شود و برای حفظ حق زیستن و جوهره وجودی انسان یعنی محبت نبرد می‌کند، امیدوارم این روند ادامه داشته باشد چون ناگفته‌ها درباره سردار سلیمانی بسیار است.

    آهنگساز پوئم سمفونی «سرباز» نیز درباره چگونگی ساخت این اثر اظهارداشت: زبان من، زبان موسیقی است و سعی کردم در این اثر آنچه در احساسم هست، بیان کنم، در قطعه «پیکار»، از یک بیت از اشعار آقای مؤدب؛ «دلت را سربلندی‌ها سرت را سر به زیری‌هاست/ خوش آن معنا که بخشیده‌ست چشمانت به سرداری» بسیار مرا تحت تاثیر قرار داد و سعی کردم «سربلندی» و «سربه زیری» را با زبان موسیقی بیان کنم.

    «مهربان» گفت: افرادی که در تولید این اثر نقش داشتند، با تمام وجودشان کار کردند و یک عشق منحصر به فرد بود، همدلی و ارتباط خوبی با رهبر ارکستر داشتیم و این هماهنگی میان ارکستر و آهنگساز بسیار مهم است.

    وی درباره چگونگی ارتباط مخاطب عام با پوئم‌سمفونی «سرباز» بیان کرد: به دلیل تعداد زیاد سازها و ملودی‌ها در موسیقی ارکسترال نمی‌توان انتظار داشت که عامه مردم از آن استقبال کنند اما در این اثر سعی کردم ملودی‌های زیبایی را به کار ببرم، اگر ملودی‌های اثر زیبا باشد و صرف نظر از اینکه در چه قالبی نوشته شده باشد، می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند، همچنین روی جنبه احساسی قطعات کار ویژه‌ای انجام شد تا به قلب شنونده راه پیدا کند.

    «اوهانیان» رهبر کر پوئم‌سمفونی «سرباز» نیز درباره ارتباط این اثر با مخاطب گفت: قطعات پاپ کم‌ارزش در مدت کوتاهی پرطرفدار و البته خیلی زود فراموش می‌شوند و ما نباید انتظار داشته باشیم یک اثر آکادمیک مانند پوئم‌سمفونی «سرباز» به سرعت شنیده و مورد استقبال قرار گیرد، چنین آثاری باید ساخته شود و به مرور راه خود را پیدا خواهد کرد، این اثر برای گروه کر بسیار مناسب بود و ملودی‌های بسیار روان و دلنشینی با کلام زیبا همراه شده بود و در نهایت محصول فاخری تولید شد.

    همچنین مدیر ارکستر سمفونیک صدا و سیما، رهبر ارکستر درباره چگونگی و روند ساخت این پوئم سمفونی و همراهی هنرمندان در ساخت آن سخن گفتند.

    پوئم سمفونی «سرباز» در ۶ قطعه؛ «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله اکبر» و «فتح» به آهنگسازی «آرمان مهربان» با اشعاری از «علی محمد مودب»، سولیست «امیرحسین سمیعی»، رهبری ارکستر «آرش امینی» و رهبر  گروه کر «رازمیک اوهانیان» و اجرای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده است.

    اعلام برنامه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری در سالگرد شهادت «سردار دل‌ها»

    معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در نشست خبری تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت نخستین سالگرد شهادت «سردار حاج قاسم سلیمانی» اظهارداشت: بخشی از این برنامه‌ها در تهران و بخشی دیگر طبق هماهنگی و مذاکره با ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان برگزار می‌شود.

    «زندوکیلی» با اشاره به ساخت ۲ سردیس فاخر توسط مجسمه‌سازان مطرح همچون «جعفر نجیبی» گفت: این سردیس‌ها در روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در فرهنگسرا و بزرگراه شهید حاج قاسم سلیمانی نصب و رونمایی خواهد شد. فراخوان مسابقه طراحی نشان «سرباز» نیز در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر می‌شود.

    وی افزود: ساخت پوئم‌سمفونی «سرباز» برنامه دیگری است که ماحصل چهار ماه برنامه‌ریزی و  قریب به ۲۰ روز ضبط فشرده در استودیوی سازمان صدا و سیماست که امیدواریم در گام‌های بعدی پوئم‌سمفونی‌های دیگری را به مناسبت‌های مختلف تولید کنیم.

    معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره جایزه هنری «سردار دل‌ها» گفت: این جایزه در بخش عمومی خاطره و دلنوشته، شعر؛ شعر کلاسیک، شعر نو و ترانه، داستان؛ داستان کوتاه و داستانک و نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

    «زندوکیلی» افزود: «علی عطایی پیرکوه» دبیر بخش نمایشنامه، «علی داوودی» دبیر بخش شعر و «فرزانه فخریان» دبیر بخش داستان هستند، این جایزه امسال در حوزه ادبی برگزار می‌شود و از سال آینده میزبان بخش‌های مختلف هنری خواهد شد.

    «سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق و تعدادی از همرزمانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=418472
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *