×
×

از موسیقی ایرانیان آنلاین ببینید و دانلود کنید
گپ و گفت دکتر نفیسه السادات عبدالبقایی با حیدر کاکی درباره آموزش و پژوهش در حوزه تنبور و ثبت ملی پرونده های تنبور

  • کد نوشته: 418275
  • 08 دی 1399
  • ۰
  • در ادامه سلسله گفتگوهای مجازی موسیقی ایرانیان، این بار به سراغ حیدر کاکی رفته ایم.
    گپ و گفت دکتر نفیسه السادات عبدالبقایی با حیدر کاکی درباره آموزش و پژوهش در حوزه تنبور و ثبت ملی پرونده های تنبور
  • در ادامه سلسله گفتگوهای مجازی موسیقی ایرانیان، این بار به سراغ حیدر کاکی، موسیقی دان، آهنگساز و نوازنده تنبور سرشناس کشورمان رفته و گپ و گفتی را با تمرکز و دقت بر حوزه تنبور، مقام های کردی و دیگر پارامترهای ذی قیمتِ این حوزه تهیه و تدارک دیده ایم.

    حیدر کاکی، نامِ آشنای عرصه موسیقی کُردی در گپ و گفتی مجازی با دکتر نفیسه السادات عبدالبقایی پژوهشگر وزارتخانه میراث فرهنگی، مصحح نسخ خطی، اسناد تاریخی و مترجم به بررسی موارد متعددی در زمینه موسیقی حوزه تنبور پرداخته اند که از جمله آنها می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

    – تنبور سازی است که علاوه بر آموزش سینه به سینه و نت خوانی نیازمند درک مفهوم و معانی رمز و راز نهفته در این نوع موسیقی است.

    – هنرجویی که کتاب صد درس را کامل و از حفظ بنوازد نوازنده تنبور محسوب می شود.

    – تنوع ریتم در موسیقی تنبور بسیار بیشتر از موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است.

    – کرمانشاه مهد تنبورنوازی در سده های مختلف تاریخی بوده و خواستگاه این موسیقی از منطقه غرب کرمانشاه با محوریت دالاهو و گوران بوده و از این منطقه به مناطق دیگر رواج یافته است.

    – ثبت و ضبط و انتشار مقامات تنبور توسط استاد علی اکبر مرادی این ساز را به یک ساز بین المللی تبدیل کرده است.

    – شاگردی کردن و آموزش صحیح نزد استاد صاحب نظر و رعایت استایل صحیح از مهمترین اصول نوازندگی است.

    – در موسیقی ایرانی ممکن است که آموزش از ابتدا به روش نت خوانی باشد ولی در نهایت میبایست درسها حفظ و به صورت شفاهی و سینه به سینه تحویل داده شود

    – روایت گر تنبور علاوه بر شناخت پیشینه آیینی و موسیقایی تنبور و سالیان متمادی شاگردی نزد‌ استاد صاحب نظر و اجرای دقیق مقامها، باید به اندیشه و درک صحیحی از این موسیقی رسیده باشد.

    – مهمترین آسیب ها در زمینه آموزش تنبور:

    ۱) مدرسهای آموزش ندیده که بیشتر به حاشیه توجه دارند تا متن
    ۲) تدریس مدرسان تار و سه تار به قصد درآمدزایی است
    ۳) عدم آشنایی بعضی مدرسان با موسیقی
    ۴) القای اینکه نوازنده تنبور باید حتماً اندیشه و ظاهری خاص داشته باشد
    ۵) بی توجهی هنرآموزان در انتخاب استاد
    ۶) تاسیس گروه های تنبور مبتدی به قصد جذب هنرجو و عضویت زود هنگام هنرجویان در این گروه‌ها

    – انتقاد به میراث فرهنگی در خصوص ثبت مشترک ساز تنبور با کشور ترکیه: تنبور ایرانی دارای پرده بندی مستقل و موسیقی مستقل و پیشینه آیینی و موسیقایی و تاریخی مخصوص خود است. وهیچ وجه اشتراکی از لحاظ شکل ظاهری و محتوایی و موسیقایی با تنبور ترکیه ندارد، پس چرا باید به صورت مشترک ثبت جهانی شوند!؟

    – احداث خانه تنبور توسط استاد علی اکبر مرادی و برگزاری جشنواره‌های کهن آواهای تنبور مهمترین اتفاق هنری کرمانشاه بود.

    – ثبت و ضبط مقامهای تنبور در خانه فرهنگ های جهان در پاریس و سپس در ایران توسط استاد علی اکبر مرادی باعث توجه همگانی از حالت خانقاهی به اصل موسیقی تنبور اندیشه و تفکری بنیادی بود.

    شایان ذکر است که ماحصل این گپ و گفت را در ادامه می توانید از طریق سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان ببینید.

    پخش آنلاین:

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *