×
×

با حضور فرهنگ شریف و محمدرضا شجریان

  • کد نوشته: 41265
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۱۲ دیدگاه
  • حسین خواجه‌امیری معروف به ایرج خواننده پیشکسوت ایرانی شامگاه دیشب در حضور چهره‌های شاخص موسیقی تجلیل شد و با اجرای چند قطعه حضار را به وجد آورد.

    با حضور فرهنگ شریف و محمدرضا شجریان
  • erfan khoshkhoo1 (5 of 37)حسین خواجه‌امیری معروف به ایرج خواننده پیشکسوت ایرانی شامگاه دیشب در حضور چهره‌های شاخص موسیقی تجلیل شد و با اجرای چند قطعه حضار را به وجد آورد.

    شب گذشته جمعه هشتم شهریورماه هنرمندان موسیقی و تنی چند از چهره‌های سینمایی کشور در فرهنگسرای اندیشه گردهم آمدند تا شبی را به تجلیل از حسین خواجه‌امیری (ایرج)‌ بگذرانند. این برنامه از سوی باشگاه ورزشی هنرمندان تهیه و تدارک دیده شده بود.

    در بخش ابتدایی مراسم پویا جهانمردی یکی از شاگردان استاد ایرج، با ویلن به تکنوازی برخی از قطعات از این استاد آواز پرداخت و امیر احسان فدایی دیگر شاگرد ایراج نیز در ادامه با اجرای دو قطعه با همراهی ارکسترش حال و هوای مراسم را موسیقایی کرد.

    در ادامه با حضور اصغر همت، جمشید حمیدی، ناصر عظیمی و حسین یاریار از فاروق فخرالدینی کاپیتان سابق تیم والیبال، سید رسول رئیسی قهرمان جهان و المپیک، سید مهدی کاظمی روزنامه‌نویس ورزشی، جمشید توحیدی اولین والیبال‌نویس ورزشی ایران، پرویز نوری منتقد سینمایی و جواد طوسی منتقد سینمایی تجلیل به عمل آمد.

    طوسی وقتی روی صحنه آمد از گذشته پرویز نوری و جایگاه وی صحبت کرد. نوری نیز با انتقاد از وضعیت سینمای ایران از اینکه دیگر فیلمی نیست که نقدش را بتوان نوشت گلایه کرد.

    طوسی گفت: جدا از جایگاه تاریخی ایرج اگر بخواهیم برای فردین به عنوان یک سینماگر ایرانی جایگاهی قائل باشیم باید به اهمیت و نقش ایرج در بزرگ شدن فردین هم اشاره کینم.

    وی ادامه داد: استاد ایرج در محبوبیت فردین نقش بالایی داشت و آوازهای او در کوچه و خیابان همیشه زمزمه می‌شد تا آنجا که شغلی به نام آوازفروشی و تصنیف‌فروشی در قالب دوره‌گردی رایج شد که بخش عمده آن به آوازهای ایرج اختصاص داشت.

    بهروز خلجی، کارگردان فیلم “پهلوان آواز” سخنران بعدی بود که روی صحنه رفت و قبل از پخش این فیلم گفت: هشت سال تلاش کردیم که این فیلم به بار بنشیند تا اینکه فیلمی مستند در مورد یکی از بزرگان موسیقی ساخته شد که ۶۹ هنرمند در آن صحبت کرده‌اند.

    وی افزود: در زمان ساخت این فیلم خاطرات بسیار خوبی برایمان رقم خورد و آنجا بود که فهمیدم استاد شهریار تنها برای یک خواننده ترانه گفته‌است آن‌هم ایرج است.

    اسماعیل آذر، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: در سن ۱۸ سالگی برای تاج اصفهانی تار می‌زدم و آخرین باری که دست بر ساز بردم سال ۸۰ و در کنار استاد شهناز بود پس همیشه با موسیقی از نزدیک آشنا بوده و هستم.

    وی افزود:‌ ایرج چندین صفت دارد که او را از سایر هنرمندان متمایز کرده است. ایرج متواضع‌ترین هنرمندکشور ماست که هیچوقت کسی از زبان او منم منم نشنید. کارهای او در فیلم‌های زیادی خوانده شد و این نشان می‌دهد که ایرج هنرمندی است مردمی که همه با صدایش ارتباط برقرار می‌کنند.

    این استاد ادبیات ایرج را فردی نامید که برای همیشه در خاطره فرهنگی کشور ما حضور دارد و گفت: ایرج کسی نیست که از یادها برود. ایران قطب فرهنگی جهان است و آثار بزرگی چون ایرج باید برای همیشه حفظ شود.

    در ادامه و بعد از اجرای چند آهنگ و صحبت‌ تنی چند از مدیران برنامه، ایرج به همراه شجریان روی صحنه رفت و بعد از اجرای دو آهنگ توسط وی، محمدرضا شجریان پشت تریبون رفت و گفت: وقتی شنیدم که قرار است برای ایرج بزرگداشتی بگیرند برخود وظیفه دانستم که در آن شرکت کنم و با افتخار در این برنامه شرکت کردم.

    وی افزود: ایرج پیشکسوت من بوده و هست. به عقیده من صدای او متر و معیاری برای آواز ایرانی است. وقتی من جوان بودم ایرج مثل امشب می‌خواند. صدایی که بسیار قوی بوده و هست. بدن او همیشه سالم بوده و این صدا از بدنی سالم بیرون می‌آید و آرزو می‌کنم تا ۱۰۰ سالگی بخواند.

    استاد آواز ایران حنجره ایرج را حنجره‌ای مثال‌زدنی توصیف کرد و گفت: صدای او قدرت، تلاوت، صلابت و تازگی دارد و داشته است و چهچه‌هایی که او می‌زد در خاطره و یاد ایرانیان مانده است.

    شجریان در پایان گفت: ایرج برای خوانندگی در ایران متر و معیار است و آرزو می‌کنم که تا ۱۰۰ سال دیگر بخواند و همه از صدای او لذت ببریم.

    حسین یاریار، مدیرعامل باشگاه ورزشی هنرمندان نیز در سخنانی کوتاه گفت: حسین خواجه امیری متخلص به (ایرج) خواننده موسیقی اصیل ایران است. ایرج از خواننده‌های صاحب سبک ایران است و صدایش از معدود صداهای شش دانگی است که هنوز هم سرپاست. صدایی که توانایی اجرای هرچه را بیش از حد انتظار دارد.

    فرهنگ شریف، نوازنده مطرح و پیشکسوت تار ایران که وی نیز در این برنامه حضور داشت در چند کلمه به توصیف شجریان پرداخت و از اینکه وی در مورد همکار خود اینقدر خوب صحبت می‌کند تشکر کرد.

    وی افزود: ایرج با هنرمندان زیادی مانند زنده‌یاد پرویز یاحقی، زنده‌یاد اسدالله ملک، زنده‌یاد جلیل شهناز، زنده‌یاد فریدون حافظی، فرهنگ شریف، امیر ناصرافتتاح، زنده‌یاد جهانگیر ملک، زنده‌یاد حسن کسایی، لطف‌الله مجد، زنده‌یاد علی تجویدی، رضا ورزنده، منصور صارمی، محمد موسوی، احمد عبادی، حسن ناهید، انوشیروان روحانی، زنده‌یاد همایون خرم، زنده‌یاد حبیب‌الله بدیعی و بسیاری از نوازندگان و البته خوانندگان دیگر همکاری داشته و مورد تایید و تحسین آن‌ها بوده است.

    بعد از اینکه نیمی از برنامه گذشته بود احسان خواجه‌امیری، فرزند ایرج نیز در سالن حاضر شد و با صدای تشویق حاضران پدرش را در آغوش کشید.

    حضور نصرت‌الله وحدت، بازیگر سابق سینمای ایران و از فعالان این عرصه در پیش از انقلاب از جمله حواشی این برنامه بود. او به ذکر خاطره ای از ایرج پرداخت و گفت: سال ها قبل در یک برنامه زنده به اصرار مجری، فردین شروع به آوازخوانی کرد و در بهت خیلی ها متوجه شدیم که صدای فرزین دقیقا صدای ایرج است. بعد از دقایقی یکی از دوستان پرده ای را کنار زد و دیدیم ایرج آن پشت در حال خواندن بوده است.

    محمد موسوی نوازنده نی نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی از استاد بنان در مورد بزرگترین آرزویشان سوال شد که ایشان در جواب گفتند آرزو داشتم خداوند صدایی مثل صدای ایرج به من می‌داد.

    در ادامه مراسم حسین خواجه‌امیری با استقبال شدید دوستدارانش روی سن رفت و در حالی که تمامی حضار به احترام وی ایستاده بودند، ابتدا پشت تریبون قرار گرفت و سخنانش را این چنین آغاز کرد: دوستان گفتنی‌ها را گفتند و من نیز از حضور همه شما که امروز در این محل جمع شده‌اید ممنونم. از همه بزرگوارانی هم که امروز تشریف آورده‌اند تشکری ویژه دارم و جا دارد از محمدرضا شجریان نیز سپاسگذاری کنم که امروز اینجا هستند که حضورشان هم باعث خوشحالی من و هم باعث خوشحالی همه شده است. امروز می‌خواهم سرتان را درد بیاورم و چند بیتی را برایتان شعرخوانی کنم و بعد با چند قطعه شاد در خدمتتان هستم.

    ایرج با گفتن این جمله و در بین تشویق های ممتد حاضران در سالن پشت میکروفن قرار گرفت و شروع به خواندن کرد. ابتدا شعرخوانی و بعد با قطعات پرطرفدارش چون “پرنده” حاضران در سالن را به وجد آورد.

    پس از اجرای مسلط و جالب توجه ایرج که اشک خیلی از حاضران در سالن را در آورد، مجری برنامه از چند تن از اساتید حاضر در سالن از جمله محمدرضا شجریان و فرهنگ شریف دعوت کرد تا برای اهدای لوح تقدیر و هدایای ایرج روی صحنه بیایند.

    مراسم یاد شده در فرهنگسرای اندیشه و به میزبانی باشگاه ورزشی هنرمندان برپا شد و هنرمندان و خوانندگان مختلفی از جمله محمدرضا و همایون شجریان نیز به این مراسم دعوت شده بودند که گمانه‌زنی می‌شد که همایون به مراسم بیاید ولی شجریان پدر در مراسم حضور نداشته باشد ولی پدر در غیاب پسر در مراسم حضور یافت.

    https://musiceiranian.ir/?p=41265
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *